امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل بیمه دانا عنوان کرد: نوآوری در ارائه خدمات بیمه تکافل

رضا جعفری، مدیرعامل بیمه دانا امروز در دیدار با تعداد خاصی از خبرنگاران به بیان برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که این شرکت بیمه طی دو سال اخیر دنبال کرده است پرداخت و از چشم‌انداز آینده بیمه دانا گفت.

به گزارش فراسو، این نشست که به بهانه گرامیداشت روز خبرنگار با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های حوزه بیمه برگزار شد فرصتی بود تا مدیرعامل بیمه دانا از آنچه در مدت کمتر از دو سال بعد از حضور او در بیمه دانا گذشته است بگوید؛ از به دست آوردن پرتفوی تکمیل درمان فرهنگیان و رسیدن به جایگاه نخست در فهرست شرکت‌های خصوصی کشور.

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با روند اجرای بیمه تکافل در کشور که با پیش‌قدمی این شرکت بیمه آغازشده بود به بیان مفهوم و کارکرد بیمه تکافل در کشور پرداخت و گفت: «مهم‌ترین موضوع در رابطه با بیمه تکافل دقت به این نکته است که تکافل یک محصول نیست بلکه یک مدل بیمه‌گری مبتنی بر نظام مالی بدون ربا است. در بیمه دانا پیش‌ازاین مطالعات اولیه در مورد آن صورت گرفته بود اما با آغاز مدیریت بنده در بیمه دانا تکافل با جدیت بیشتری دنبال شد. بعد از استقرار دولت سیزدهم یکی از مطالباتی که دولت سیزدهم و وزارت امور اقتصاد و دارایی از صنعت بیمه داشتند و همان‌طور رئیس‌کل بیمه مرکزی بحث تکافل بود. به همین خاطر ما تلاش کردیم که آن را به سرانجام برسانیم. این اقدام بسیار دشوار بود، چراکه پس از گذشت ۸۰ سال از قدمت صنعت بیمه در کشوری اسلامی باید می‌توانستیم تمامی زیرساخت‌ها را برای جلو بردن فرایندها فراهم کنیم.»

به گفته او محمدمهدی عسگری، ریاست پژوهشکده بیمه نیز بر سر این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارد و در این راستا از تمامی فعالین صنعت بیمه برای شرکت در کارگروه‌های پژوهشکده بیمه دعوت کردند. او در ادامه افزود: «همکاران بسیاری در این جلسات طرح‌های خود ارائه کردند تا اینکه طرح بیمه دانا مورد تأیید اعضای کارگروه قرار گرفت. ما در طی این جلسات از نمایندگان و کارشناسان خبره این حوزه دعوت کردیم تا در این جلسات حضور داشته باشند و بعد از اصلاحاتی این طرح را آماده اجرا کردیم و اجرای آن مستلزم اخذ مجوز از بیمه مرکزی بود. بیمه مرکزی بررسی آن را در کمیته فنی مربوطه انجام داد.»

بیمه خانواده و عمومی؛ زیرشاخه‌های اصلی تکافل

به گفته رضا جعفری مدل بیمه‌گری تکافل همانند بیمه‌گری رایج شامل دو قسمت است، بیمه خانواده و بیمه عمومی، با این تفاسیر که بیمه‌های خانواده متناظر بیمه‌های زندگی و بیمه‌های عمومی متناظر با بیمه‌های غیرزندگی است.

او در ادامه از روند اعضای مجوز در رابطه بیمه‌های خانواده می‌گوید و از آغاز فعالیت بیمه دانا در این زمینه صحبت می‌کند. «در بخش تکافل خانواده، مجوز با اعمال دستورالعملی به ما داده شد. در حال حاضر بالغ‌بر ۷۰۰ فقره بیمه‌نامه در بخش بیمه‌های تکافل خانواده عرضه کردیم، اما اگر قرار است تکافل توسعه پیدا کند. مهم شروع آن است که انجام‌شده و مانعی برای آن وجود ندارد.»

طبق صحبت‌های رضا جعفری خدمت بیمه تکافل بیمه دانا نوآوری خاصی در این زمینه به شمار می‌رود، خدمتی که حتی از سوی کشورهایی مانند ازبکستان و امارات نیز خواهان دارد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: «نوآوری ما در بهره‌گیری از تکافل در استفاده ترکیبی از دو روش تکافل مبتنی بر روش مضاربه و وکالتی بود تا از این طریق بتوانیم انتظارات سهامداران خود را به‌عنوان متصدی این بخش در قالب پنجره تکافل پاسخ داده باشیم. منافع سهامداران ما در گره خوردن این دو روش تکافل و وکالت بود، چون حق‌الزحمه‌ای درنظر گرفته‌شده برای شرکت متصدی تکافل به‌طور مستقیم بر گزارش‌های صورت‌های مالی سالانه شرکت اثرگذار است.»

تکافل به مقررها و آیین‌نامه نیاز دارد

جعفری در ادامه از نیاز به توسعه بیمه تکافل در کشور و ملزومات آن می‌گوید. «برای توسعه تکافل در دو شاخه عمومی و خانواده نیازمند زیرساخت هستیم که مکاتبه‌ای را اخیراً با ریاست پژوهشکده بیمه داشتیم. ما به این موضوع رسیدیم که توسعه تکافل مستلزم این است که مقرره‌هایی را در خصوص مدیریت برخی از ساختارهای تکافل داشته باشیم. در ساختارهای تکافل، ما یک صندوق ریسک داریم که بخشی از منابع به صندوق ریسک می‌رسند و بخشی دیگر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری انتقال پیدا می‌کنند. ما به آیین‌نامه و مقرراتی نیازمند هستیم تحت عنوان نحوه و چگونگی اداره منابع صندوق ریسک و مشابه همین مورد را برای صندوق سرمایه‌گذاری می‌خواهیم. این اقدامات را پژوهشکده بیمه در دستور کار خود قرار داده است و نهادناظر نیز در جریان خلأهای موجود است. ما در همین ابتدای کار توانستیم سه محصول را در بیمه تکافل راه‌اندازی کنیم. نمونه آن محصول بیمه درمان انفرادی که در قالب تکافل، درمان با شرکت‌های بیمه گری رایج برای شرکت‌های بیمه زیان ده است اما در قالب تکافل چون ریسک بر عهده بیمه‌شده‌هاست، بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

رضا جعفری اظهار امیدواری کرد که با تعبیه این زیرساخت‌ها بتوان توسعه بیمه تکافل را در دستور کار قرار داد. به گفته او قرار است آئین‌نامه تأسیس صندوق تکافل نیز راه‌اندازی شود. او در پایان از سوی بیمه دانا برای بررسی رویکرد بیمه تکافل در کشور همه شرکت‌های بیمه را به همکاری و انتقال تجارب فراخواند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fgwiIc