امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

رئیس‌کل بیمه مرکزی به وزرای کشور و راه نامه زد

گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهند که امسال نزدیک به ۴ میلیون نفر زائر روانه کشور عراق هستند تا در روزهای نزدیک به اربعین حسینی در جوار حرمین باشند. سوای بحث تأمین نیازمندی‌های سفر و ساماندهی‌های بسیاری که از سوی نهادهای مختلف صورت می‌گیرد باید به نکته مهمی اشاره داشت. این‌که از میان شمار ۴ میلیونی مسافران اربعین عده زیادی از طریق مرزهای زمینی راه سفر در پیش خواهند گرفت. به‌خصوص با گران شدن نرخ پروازهای هوایی این شمار در مراسم اربعین حسینی امسال قاعدتاً افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

به گزارش فراسو، طبق صحبت‌های سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهور کشور پیش‌بینی می‌شود که امسال نزدیک به ۹۴ درصد زائران از طریق مرزهای زمینی خود را به کشور عراق برسانند. رقمی قابل‌تأمل که نه‌فقط نیازمند سامان‌دهی زیرساخت‌های راهبری است که توجه به موضوع مهم احتمال افزایش تصادفات رانندگی در جاده‌های پرخطر غرب کشور را نیز می‌طلبد. ۲۶۰۰ کیلومتر مرزهای اربعینی و راهی شدن خودروها و وسایل نقلیه عمومی با شمار قابل‌توجهی مسافر!

در این راستا مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در روز ۱۸ مردادماه امسال در نامه‌ای به محمدجواد شریف‌زاده، معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد با استناد به ماده ۲ قانون اجباری بیمه و ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث و تبصره آن با تأکید بر این موضوع که جبران خسارت‌های بدنی زیان دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه بدون بیمه در قلمرو کشور و خسارت‌های بدنی واردشده به اشخاص ثالث ایرانی ناشی از وسیله نقلیه در خارج از کشور بر دوش صندوق تأمین خسارت‌های بدنی است بر لزوم نظارت و کنترل پوشش بیمه شخص ثالث با همکاری تمامی سازمان‌های متولی تأکید کرد.

 

و چند روزی بعد از تاکیدهای فراوان مهدی قمصریان در رابطه با الزام بیمه شخص ثالث و همراه داشتن الحاقیه‌های مربوطه در زمان خروج از کشور مجید مشعلچی، قائم‌مقام بیمه مرکزی از الزام به داشتن الحاقیه بیمه شخص ثالث در زمان خروج از مرزهای کشور برای تمامی وسایل نقلیه عبوری گفت و از ارسال نامه به سازمان‌های ذی‌ربط صحبت کرد. نامه‌ای که رئیس‌کل بیمه مرکزی در پس اخطارها و تاکیدهای صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در تاریخ ۲۲ مردادماه برای وزرای کشور و راه و شهرسازی ارسال کرده است و همکاری کلیه نهادها، سازمان‌ها و مراجع فعال در پایانه‌های مرزی برای جلوگیری از ورود یا خروج هرگونه وسیله نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث را خواستار شده است.

در این میان آنچه بیش از هر امری در ورای این موضوع لازم به نظر می‌رسد اقدام عاجل و مدبرانه سازمان‌های مربوطه در همکاری با یکدیگر نه‌فقط برای کاهش وارد شدن خسارت‌های احتمالی در پس تصادفات رانندگی که اقداماتی پیش‌گیرنده برای کاهش آن‌ها یا ترغیب راکبان اربعین حسینی برای داشتن الحاقیه بیمه شخص ثالث و حتی بالاتر از آن داشتن بیمه شخص ثالث است. آمار قابل‌توجه خودروهای بدون بیمه شخص ثالث به سبب داشتن جریمه‌های نقدی مسئله‌ جدی است که یک طرح بخشودگی خاص می‌تواند عامل ترغیبی باشد برای رانندگانی که به هوای زیارت و به‌قصد قربت بدون بیمه راهی جاده‌های پرخطر کشور می‌شوند، موضوع مهمی که پیش‌ازاین مهدی قمصریان نیز با پیشنهاد بخشودگی صددرصدی جرائم شخص ثالث به آن تأکید داشت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/N7jwzR