امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

جزئیات سهام مازاد ۹ بانک خصوصی اعلام شد

وزارت اقتصاد جزئیات سهام مازاد سهامداران بانکهای خصوصی که مجمع آنها تاکنون برگزار شده است را اعلام کرد.
به گزارش فراسو به نقل از شادا، بنابر این خبر سهام مازاد سهامداران بانکها‏ی ایران زمین،‏ رفاه، و موسسه اعتباری ملل‏ پس از برگزاری مجمع سالیانه اعلام می‌شود.
طبق قانون سیاست های کلی اصل ۴۴، هیچ مالک واحدی نمیتواند بدون اجازه بانک مرکزی بیش از ۱۰ درصد یک بانک را داشته باشد‏. افزایش این سقف تا ۲۰ و ۳۳ نیز تنها با اجازه بانک مرکزی ممکن است. و بالاتر از ۳۳ درصد برای همه مالکان واحد ممنوع است. همچنین طبق این قانون، حق رای سهام مازاد سهامداران‏، به وزارت اقتصاد منتقل می‌شود
گفتنی است سهام مازاد سهامداران بانک آینده نیز ۶۰ درصد اعلام شده است که با توجه به رای جدید دیوان عدالت اداری، پس از برگزاری مجمع سالیانه، حق رای ناشی از آن به وزارت اقتصاد منتقل می‌شود.
اسکندری مدیرکل دفتر امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد در این خصوص گفت: این مسئله باعث بیش از ۱۰ درصد نفوذ افراد در شبکه بانکی و استفاده از رانت اعطای تسهیلات خواهد شد.
اگر سهامداری، بیش از ۱۰ درصد سهام را بدون مجوز بانک مرکزی داشته باشد همه درامد‌هایی که از سود سهام نصیبش می‌شود مازادش مشمول ۱۰۰ درصد مالیات است و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات از این منبع وصول شده است در حال حاضر تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲ و با توجه به مجامعی که برگزار شده نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات سود سهام مازادی است که نامه‌های آن به سازمان مالیاتی ارسال و وصول خواهد شد.
با توجه به برگزاری اغلب مجامع بانکها، وزارت اقتصاد وضعیت سهام مازاد بانک‌ها را اعلام کرده است. بر اساس این اطلاعات بانک سرمایه با رکورد ۵۷.۹ درصدی رکوردار بیشترین سهام مازاد است. صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه منتصب به ریخته گران سهام مازاد این بانک را در اختیار دارند.
همچنین بانک اقتصاد نوین با بیش از ۳۹ درصد سهام مازاد که گروه بانک ملی ایران و گروه سرمایه گذاری ساختمان ایران این سهام مازاد را در اختیار دارند و بانک پارسیان با حدود ۲۲ درصد سهام مازاد که گروه منتصب به ایران خودرو آن را در اختیار دارد رکورد دار بیشترین سهام مازاد هستند.
بانک‌های سینا با ۸.۸ درصد سهام مازاد، بانک تجارت با ۷.۸۱ درصد سهام مازاد، بانک صادرات با ۷.۱۶ درصد سهام مازاد، بانک شهر با ۶ درصد سهام مازاد، بانک کارآفرین با ۴.۰۸ درصد سهام مازاد و بانک گردشگری با ۳.۲۵ درصد سهام مازاد در رده‌های بعدی قرار دارند که حق رای ناشی از سهام مازادشان به وزارت اقتصاد منتقل شده است.هنوز مجمع ۴ بانک ملل، ایران زمین، آینده و رفاه هم برگزار نشده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/pPCYyy