امروز سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

سال گذشته حدود یک‌میلیون کارگر جدید تحت پوشش خدمات سلامت قرار گرفتند

مدیرکل خدمات اجتماعی کارگران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آمار و اطلاعات، سال گذشته حدود یک‌میلیون کارگر جدید تحت پوشش خدمات سلامت قرار گرفتند و تا سال ۱۴۰۳ این رقم باید به حدود ۳ میلیون کارگر افزایش یابد.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «هادی بهداد» در نشست ویدئوکنفرانس با ادارات اجتماعی سراسر کشور در تشریح راه‌اندازی سامانه دیده‌بان سلامت اظهار کرد: این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی فرآیند شناسایی، تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های بهداشتی در درون بنگاه‌های اقتصادی اعم از ایستگاه بهگر، خانه بهداشت کارگری و مراکز بهداشت کار راه‌اندازی می‌شود.
وی درباره مزایای راه‌اندازی این سامانه گفت: شناسایی فرآیندها، بررسی و رفع ایرادات فرایندها، اخذ آسان آمار و اطلاعات، امکان نظارت و رتبه‌بندی، ثبت و ضبط کلیه خدمات(آموزش، معاینات ادواری، مشاوره‌های روانشناسی) و … از جمله مزایای این طرح است که در آینده نیز پرونده سلامت الکترونیک کارگران و بنگاه‌های اقتصادی نیز به آن افزوده خواهد شد.
بهداد، همچنین از احصا و تدوین سند راهبردی این اداره‌کل خبر داد و اظهار داشت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ارتقای سلامت روان در جامعه کار و تولید و ارتقای خدمات کیفی در جامعه کار و تولید از جمله این راهبردهاست که از طریق توسعه همگانی مراقبت‌های بهداشتی، نظام ارجاع مراقبت‌های اجتماعی و متناسب‌سازی خدمات اجتماعی اجرایی خواهند شد.
مدیرکل خدمات اجتماعی کارگران وزارت کار با بیان این‌که حدود ۱۴ میلیون نفر کارگر در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار بیمه‌شده جدید به سازمان تأمین اجتماعی اضافه شدند که همه این‌ها به خدمات اجتماعی سلامت نیاز دارند.
وی ادامه داد: بر اساس آمار، در کل کشور نزدیک به ۳۱ هزار بنگاه بالای ۵۰ نفر وجود دارد که خدماتی، تولیدی و صنعتی هستند؛ بنابراین باید پوشش خدمات اجتماعی و سلامت این بنگاه‌ها تقویت شود.
بهداد با بیان این‌که شبکه ارائه خدمات سلامت در بنگاه‌های اقتصادی دارای حدود ۱۰ هزار مرکز اعم از خانه‌های بهداشت، ایستگاه‌های بهگر و مراکز بهداشت است، تصریح کرد: طبق آمار، حدود ۸۰ درصد کارگران در بنگاه‌های ۱۰ تا ۵۰ نفره فعالیت می‌کنند که خدمات اجتماعی در این بنگاه‌ها باید توسعه یابد.
مدیرکل خدمات اجتماعی کارگران وزارت کار افزود: سال گذشته ۵۰۰ درصد آموزش‌های همگانی و حدود ۳۰۰ درصد تأسیس خانه‌های بهداشت افزایش یافت.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/mpK8FY