امروز یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۳

تکریم مودیان، گفتمان اصلی نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید است

دکتر سبحانیان با بیان اینکه تکریم مؤدیان به عنوان گفتمان اصلی در دوره تحولی جدید نظام مالیاتی است، گفت: در راستای تحول نظام مالیاتی باید همه حاکمیت، مردم، فعالین اقتصادی و مودیان مالیاتی با عزم و اراده جدی در کنار نظام مالیاتی بایستد.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با گرامیداشت ۱۶ تیرماه روز ملی مالیات و آغاز هفته فرهنگ مالیاتی، با تاکید بر اینکه تکریم مودیان، گفتمان اصلی نظام مالیاتی است، افزود: اگر می خواهیم نظام مالیاتی به هدف اصلی خود که وصول عادلانه مالیات نائل شود، باید تکریم مودیان را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نامگذاری ۱۷ تیرماه، با عنوان «مودی مداری و عدالت اجتماعی»، یکی از مصادیق مودی مداری را پاسخ به شبهات و سؤالات آنها و ارائه آموزش‌های لازم درخصوص انجام تکالیف قانونی ایشان  دانست و بیان داشت: در این راستا آگاهی از نحوه مصرف درآمدهای مالیاتی و اختصاص آنها به انجام امور زیربنایی، عمرانی و آبادانی کشور سطح رضایت‌مندی مردم و مؤدیان را افزایش می‌دهد.

وی برگزاری جلسات و نشست های مشترک با رویکرد رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات گروه های مختلف مودیان مالیاتی را گام موثری در راستای تکریم آنان دانست و تصریح کرد: وجود شبهات و ابهامات باعث ایجاد کدورت ها و سوءتفاهماتی می شود که می تواند ارتباط بین سازمان ها و مردم را مخدوش کند؛ بنابراین راهکار حل بسیاری از مشکلات گفتگو و تعامل است. در همین زمینه، هم اینک برنامه های همچون مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ و استقرار میز خدمت در سراسر کشور درحال اجراست.

دکتر سبحانیان با بیان اینکه قوانین مالیاتی بسیار مترقی هستند که هم رفتار نظام مالیاتی و هم رفتار مودیان را تغییر می دهد، اظهارداشت: اصلاح مکانیزم های وصول مالیات و استقرار سامانه های هوشمند داده محور قدم مهمی در راستای برقراری عدالت مالیاتی و تکریم مودیان است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی با آموزش و اطلاع رسانی به موقع قوانین مالیاتی یکی از راه های تکریم مودیان و مردم برشمرد و افزود: در سال جاری با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ نه تنها امکان پرداخت بدون زحمت مالیات برمبنای داده‌های سیستمی برای مؤدیان فراهم شد بلکه مؤدیان نیاز به نگهداری دفاتر و اسناد و تسلیم اظهارنامه به ادارات مالیاتی را نیز ندارند.

دکتر سبحانیان یادآور شد: مالیات ۵۰ درصد از مودیانی که در قالب فرم تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کرده ‌اند، صفر اظهار شده است، به این معنی که از ۵۰ درصد اصناف خرد برای عملکرد سال ۱۴۰۱ مالیاتی اخذ نشده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/nvFdlh