فراسوخبر/ بانکداری دیجیتال در افزایش رقابت بین بانک ها بسیار موثر است، زیرا هر چه بانک ها بتوانند خدمات دسته بندی شده و بهتری را در اپلیکیشن هایشان قرار دهند، مشتریان بیشتری جذب می کنند.
برخی مشتریان، بانکداری دیجیتال را بانکداری همراه یا آنلاین تلقی می کنند، اما باید توجه داشت که همراه بودن و برخط بودن بانکداری دیجیتال تنها یکی از مزایای بی شمار این نوع بانکداری محسوب می شود.
مبنای بانکداری دیجیتال، نوآوری مبتنی بر مصرف کننده است و فناوری هایی که در حوزه بانکداری دیجیتال استفاده می شود، مراودات با مشتریان را با تغییر مواجه کرده است.
تمامی بانک ها در شرایط فعلی، خدمات مشابه به مشتریان خود ارایه می دهند، اما در سال های اخیر نحوه تعامل مشتری با بانک ها دچار دگرگونی و تغییر شده و این تغییرات نیز بر روی کسب و کارهای مختلف اثر زیادی گذاشته است.
در بانکداری دیجیتال، تراکنشهای بانکی، موضوعات مورد علاقه، سلایق، میزان رضایتمندی از خدمات بانکی از طریق استفاده از کانال های مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد می شود و پس از تحلیل فعالیت ها و پیشنهادات، محصولات متناسب با نیاز مشتریان به آنان ارایه می شود.
امروزه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری از انتظارات بدیهی مشتریان به شمار می رود و بانکی در عرصه رقابت و بازار کسب و کار موفق است که بتواند در این عرصه پیشرو و آینده نگر باشد.
با توجه به تحولات چشمگیر طی سال های اخیر به برکت رویش فینتکهای مالی و بانکداری در صنعت بانکداری، بانک تجارت نیز در سالهای اخیر با ایجاد تحول در ساختار فناوری خود و بهرهمندی از توان شرکتهای ابزاری در این حوزه، اقدامات موفقیتآمیزی را انجام داده است که آخرین نمونهی آن اپلیکیشن «باجت» است.
اپلیکیشن باجت بانک تجارت در سال ۱۴۰۱ نخستین گامهای این بانک در عرصه ارائه خدمات کاملا غیرحضوری را برداشت و با تاکید بر سادگی و سهولت ارائه خدمات به مشتریان و بهبود تجربه مشتری، خدماتی همچون امکان افتتاح حساب و دریافت کارت به صورت کاملا غیر حضوری، امکان اعطای تسهیلات قرضالحسنه ازدواج از درخواست تا معرفی ضامنین و دریافت تسهیلات(در حال حاضر فقط در تهران و در آینده نزدیک در سراسر کشور)، اعطای اعتبار کوتاه مدت ماهانه BNPL را پیاده سازی کرد.
دریافت وام ازدواج بدون حتی یکبار حضور در شعبه بانک
در فاز اول تمامی متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از بانک تجارت در استان تهران با مراجعه به سایت بانک مرکزی و انتخاب گزینه «روش غیرحضوری دریافت تسهیلات ازدواج»، به اپلیکیشن باجت هدایت می شوند و سپس تمامی فرآیند تشکیل پرونده، افتتاح حساب، امضای دیجیتال، امضای فرم های قرارداد، پرداخت کارمزدهای مربوطه و نهایتاً واریز مبلغ تسهیلات به صورت کاملا مکانیزه و غیرحضوری در این اپلیکیشن انجام می شود و در فاز بعدی این خدمت برای تمامی متقاضیان در سراسر کشور در دسترس خواهد بود.
قابلیت ویژه اپلیکیشن باجت این است که علاوه بر شخص تسهیلات گیرنده و متعهد اصلی، ضامن هم به صورت غیرحضوری و از طریق همین سامانه، فرآیند امضای فرمها و قرارداد را انجام می دهد.
هر ساله بیش از ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات قرضالحسنه ازدواج در بانک تجارت پرداخت می شود و متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج می بایست فرآیند کامل تسهیلات را در شعبه طی نمایند و بعضا این فرآیند با پیچیدگی هایی همراه می گردد که رفع آن زمان بر و دشوار می شود.
در حال حاضر مشتریان بانک تجارت می توانند از طریق سایتهای کافه بازار و mybajet.ir نسخه اندرویدی این اپلیکیشن را دانلود و روی گوشی خود نصب کنند. در این سایت ها ویدیوی آموزشی نحوه استفاده از محصول اعتبار خرید کوتاه مدت ماهانه BNPL نیز از طریق کانال باجت وجود دارد که می تواند در آشنایی بیشتر مشتریان بسیار موثر باشد. نسخه منطبق با سایر سیستم عامل های گوشی همراه نیز به زودی عرضه خواهد شد.
اعتبار BNPL خود را از باجت بانک تجارت دریافت کنید
محصول دوم باجت اعتبار خرید کوتاه مدت ماهانه BNPL است؛ محصولی که عملاً یک اعتبار کوتاه مدت را به مشتریان ارائه می کند.
بانک تجارت با اعتبار خرید کوتاه مدت ماهانه (BNPL) یک ابزار تامین مالی کوتاه مدت و یک راهکار سریع، بموقع و ارزان قیمت را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.
محصول اعتبار خرید کوتاه مدت ماهانه BNPL برای تمامی مشتریان حقیقی متناسب با تعاملی که با بانک دارند، بدون ضامن و بر اساس رتبه اعتباری و متناسب با میانگین حسابی که نزد بانک ایجاد می کنند، قابل ارائه است.
همچنین برای سایر شهروندان فاقد حساب تجارت، امکان افتتاح حساب به صورت کاملا غیرحضوری و دریافت کارت در محل ایجاد شده است که پس از آن می توانند از خدمات اعتبار خرید کوتاه مدت ماهانه (BNPL) بهره مند شوند.
چنانچه مشتری در انتهای ماه اعتباری مصرفی خود را تسویه نماید، هیچ سودی از او دریافت نمی شود و این اعتبار برای ماه آینده مجددا در اختیار ایشان قرار می گیرد.
این اعتبار برای مشتریانی که بر مبنای رتبه اعتبار سنجی ایرانیان دارای رتبه های A و B هستند معادل یک برابر میانگین یک ماهه حساب آنها تا سقف ۱۰ میلیون تومان و برای مشتریانی که از رتبه اعتباری CوD برخوردارند معادل یک برابر میانگین دو ماهه حساب آنها تا سقف پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بانک تجارت در همین راستا با همکاری پلتفرمهای فروش در زمینه های متنوعی همچون تامین سبد مصرفی خانوار، فروش انواع بیمه نامه ها، لوازم خانگی، کالاهای دیجیتال، کالاهای زود مصرف و پرمصرف از طریق باجت ارائه خدمت می کند.
بدون شک موفقیت هر بنگاه اقتصادی خصوصی از جمله یک بانک در گرو رضایت تمامی ذی نفعان آن بنگاه است؛ بنابراین بانک تجارت هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی که در قالب بانک فعالیت اعتباری انجام می دهد، باید برای کسب موفقیت، رضایت مشتریان خود را کسب کند.
بانکداری دیجیتال پدیده ای نو در جهان است و در ایران هم در ابتدای راه قرار دارد و امید می رود در سال های آینده تلاش هایی که امروز از سوی بانک ها و به خصوص بانک تجارت در این زمینه انجام می دهند، به ثمر بنشیند.
گفتنی است که مرکز ارتباط مشتریان بانک تجارت به شماره ۱۵۵۴ داخلی ۵ یا ۰۲۱۹۱۰۰۹۵۵۴ نیز به صورت ۷ روز هفته از ساعت ۸ تا ۲۰ آماده ارائه اطلاعات تکمیلی به مشتریان است.