امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران، مقصدی جذاب برای گردشگران چینی

با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، گردشگران چینی که درسال های گذشته بیشتر تمایل به سفر به اروپا و آمریکا داشتند، حالا بسیاری از آنها نظرشان را تغییر داده اند و علاقه فراوانی برای سفر به خاورمیانه و آفریقا دارند و ایران هم در صدر فهرست مقصدهای جذاب برای این گردشگران ثروتمند قرار گرفته است.

به گزارش فراسو به نقل از گلوبال تایمز، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پلتفورم «تونیو»، میزان تقاضای گردشگران چینی برای سفر به مقاصدی مانند ایران، سنگاپور، تایلند، فرانسه، مالزی، نیوزلند، ایتالیا، اسپانیا، ویتنام، یونان و روسیه افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، در میان ۱۰ مقصد برتر گردشگران چینی تنها تنها چهار کشور اروپایی وجود دارد و هیچ یکی از ایالات آمریکا در این فهرست ثبت نشده است.
به گفته هان جی، رئیس شرکت توسعه فناوری مسافرتی سی تس آویو، گردشگران چینی در حال حاضر دیگر به کشورهایی اروپایی که پیش تر بصورت سنتی به آنها سفر می کردند، تمایلی نشان نداده اند و سایر مقاصد گردشگری از جمله سوئیس، ایسلند، صربستان و منطقه قفقاز را به عنوان مقاصد گردشگری جدید انتخاب می کنند.

ایران در صدر فهرست مقصدهای جذاب برای گردشگران چینی

همچنین علاوه بر مقاصد مذکور، گردشگران چینی در حال حاضر به مقاصد غیرمنتظره مانند برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا از جمله آفریقای جنوبی، کنیا، مصر، امارات و ایران علاقه مند شده اند.
همچنین داده های درگاه مسافرتی «تریب» نشان می دهد، گردشگران چینی مقاصد جدیدی در خاورمیانه و آفریقا را به عنوان مقاصد جدید سفر در تابستان سال جاری میلادی برگزیده اند.
به عنوان مثال میزان تقاضا برای سفر به مصر و امارات در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی با افزایش روبرو شده است.
همچنین داده های درگاه «تیپ» حاکی است، در سال ۲۰۲۳ گردشگران چینی بیشترین تمایل برای سفر به ایران را از خود نشان داده اند.
هان جی می گوید یکی از دلایلی که گردشگران چینی در حال کاوش در مقاصد «غیر متداول» هستند این است که بسیاری از گردشگرانی که امسال به خارج از کشور سفر می کنند، مسافران با تجربه هستند و تمایل دارند مقاصد جدید و منحصر بفرد را برای سفر در سال جاری انتخاب کنند.
همچنین آمارها نشان می دهد میانگین قیمت‌ تورهای تابستانی از چین به خاورمیانه و آفریقا نسبت به دوره پیش از همه‌گیری کرونا تغییر چندانی نکرده است. همچنین افزایش شمار پروازها خارجی شرایط برای سفر را تسهیل کرده است.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر دریافت روادید برای مسافران گروهی در مصر و امارات تسهیل شده است.

ایران در صدر فهرست مقصدهای جذاب برای گردشگران چینی
تا اوایل ماه جاری میلادی، شمار پروازها به منطقه خاورمیانه به ۷۰ درصد از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رسیده است. همچنین در بازه زمانی مذکور، میزان پروازها به آفریقا به ۱۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
به گفته ژائو، بانوی گردشگر ۲۶ ساله ای که در پکن زندگی می کند، سفر به کنیا و تانزانیا در آفریقا از منظر زیبا شناختی برای گردشگران جذابیت بیشتری دارد.
به گفته این بانوی چینی، گردشگرانی که تاکنون بارها به اروپا و ایالات متحده سفر کرده اند، دیدن مناظر تکراری برایشان جذابیتی ندارد.
این گردشگر چینی می گوید: «آنچه مرا به آفریقا جذب می‌کند این است که گرفتن روادید در این قاره راحت‌تر است. شما می توانید حیات وحش و طبیعت را از نزدیک ببینید و سبکی متفاوتری از زندگی را در آسیای جنوب شرقی و اروپا تجربه کنید. این همان سفری است که وقتی در خانه به دلیل کرونا حبس شده بودم، همواره رویاش را در سر می پروراندم.”
از دیگر سو، سفر به برخی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده به دلیل زمان طولانی صدور روادید میزان جذابیت خود را برای مسافران از دست داده است.

سفر گروهی گردشگران چینی به ایران
در یکی دیگر از گام های دولت چین بعد از کاهش محدودیت های کرونایی در این کشور ، وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرد صدور مجوز سفرهای گردشگری گروهی برای شهروندانش را از تاریخ ۱۵ مارس (۲۴ اسفند ۱۴۰۱) به ۴۰ کشور دیگر از جمله ایران از سرگرفته است.
به گزارش رسانه های رسمی چین، وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرد صدور مجوز تورهای گردشگری گروهی برای شهروندانش را به ۴۰ کشور دیگر از جمله نپال، ویتنام، ایران، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، یونان و برزیل از ۱۵ مارس ( ۲۴ اسفند) را از سرگرفته است.

ایران در صدر فهرست مقصدهای جذاب برای گردشگران چینی

این دومین بسته مقصدهای گردشگری در برنامه راهنمای چین برای تورهای گردشگری گروهی است که پس از بازگشایی مرزها پس از دوران همه گیری ویروس کرونا اعلام شد. بسته نخست برای ۲۰ کشور و منطقه در تاریخ ۶ فوریه ( ۱۷ بهمن ) اعلام شده بود.
این اقدام اخیر دولت چین برای افزایش تعداد مقاصد گردشگری پس از آن اتفاق افتاد که صنعت گردشگری خارجی چین به سرعت در مسیر بازسازی و بهبود پس از همه گیری ویروس کرونا طی چند ماه اخیر است. بسیاری از کشورها امیدوارند تا با پشتیبانی گردشگری چین از نظر اقتصادی به شرایط پیش از همه گیری کرونا بازگردند. کارشناسان معتقدندانتظار می رود بازگشت بیشتر مسافران چینی صنعت گردشگری جهانی را تقویت کند و خوش بینی هایی را در اقتصاد جهانی بوجود آورد.
با اضافه شدن ۴۰ کشور دیگر در بسته دوم برنامه گردشگری چین که از کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین هستند آمار کلی کشورها مقصد چین را به ۶۰ کشور و منطقه می رساند. در این میان کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و آمریکا که در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه گیری ویروس کرونا در ۱۵ رتبه برتر مقاصد گردشگری خارجی چین بودند، اکنون در بسته دوم نیز قرار نگرفتند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/IyYlwo