امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انجمن خیرین میراث فرهنگی در آینده نزدیک آغاز به کار می‌کند

 قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور بر فعال شدن «انجمن میراث فرهنگی» زیر نظر استاندار و فرماندار در همه استان‌ها تأکید و توصیه کرد: در کنار بخش دولتی این موضوع، ظرفیت بخش غیردولتی هم در هر استان فعال شود.

به گزارش فراسو به نقل از میراث آریا،علی دارابی در نشست مشترک «مدیران کل استان ها»، «معاونان میراث فرهنگی» و «توسعه مدیریت و منابع» مراکز استان‌ها با تاکید بر «راهبرد مدیریت یکپارچه و فرماندهی واحد» در هر استان در دولت سیزدهم و وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: این اقدام برای آن بود که ما در استان‌ها دو مدیریت نداشته باشیم و امر پاسخگویی سامان یابد و از ارجاعات غیرضروری به تهران کاسته شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه «تفویض اختیار و تمرکز زدایی» یک امر تشریفاتی نیست، خطاب به مدیران استانی خواستار اعلام دیگر مواردی شد که می‌تواند قابل تفویض باشد.

فعال شدن «انجمن میراث فرهنگی» در هر استان

دارابی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به آغاز فعالیت رسمی انجمن خیرین میراث فرهنگی در آینده نزدیک، بر فعال شدن «انجمن میراث فرهنگی» زیر نظر استاندار و فرماندار در همه استان‌ها تأکید کرد.

وی توصیه کرد در کنار بخش دولتی این موضوع، ظرفیت بخش غیردولتی هم در هر استان فعال شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی از امضای بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه سطح بالا با نهادها و دستگاه‌های مختلف یاد کرد که ظرفیت‌های جدیدی را در هر استان به خدمت می‌گیرد و جدیدترین آن‌ها اعطای تسهیلات مرمت و مقاومت‌سازی ابنیه و بافت‌های تاریخی است.

تأکید بر اتمام طرح‌های نیمه‌کاره تا پایان دولت

دارابی با برشمردن اولویت‌ها و اقدامات استانی در حوزه میراث فرهنگی گفت: کتاب نظام مسائل هر استان مبتنی بر توصیف وضع موجود، فرصت ها، چالشها، راهکارها و نیز تعیین راهبردها، رویکردها، سیاست ها، خط مشی ها، برنامه ها و اولویت ها از مطالبات جدی ما از استان‌ها است. مبنای تخصیص بودجه و اعتبارات، همین کتاب است.

وی تاکید کرد: اتمام طرح های نیمه کاره تا پایان دولت سیزدهم (سال ۱۴۰۴) از اولویت های اجرایی است.

وی با تشریح اهمیت «تضارب آراء» و «جدال احسن» در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: با تک‌صدایی به جایی نمی‌رسیم. از ظرفیت سرآمدان و چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی که در سراسر کشور هستند، استفاده کنید.

دارابی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، بر همزمانی صیانت از میراث فرهنگی و توسعه کشور و تأمین حقوق عامه مردم تاکید و اذعان کرد: با محافظه کاری و تطویل کار استعلام ها و بی پاسخ گذاشتن مطالبات استان نمی توان از کارآمدی دستگاه اجرایی صحبت کرد. این مهم طرح و برنامه می خواهد، چون منابع و ظرفیت‌های مالی و اعتباری کشور، محدود و زیرساخت‌های مرتبط با آن هم محدود است.

دارابی، ضمن یادآوری نقش‌آفرینی رسانه‌ها و فضای مجازی در عصر کنونی، نهضت روایتگری، تولید محتوا، توزیع و بازنشر آن به شکل حرفه‌ای را گوشزد کرد.

وی خطاب به مدیران استانی گفت: برای آزمون و خطا، زمان نداریم. بهترین فرصت برای جبران عقب‌ماندگی است. شرایط مطلوبی در مجموعه وزارتخانه، دولت، مجلس و قوه قضائیه حاکم شده است، از این شرایط برای خدمت بهتر و بیشتر به مردم بهره‌گیری کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ZyrNcI