امروز شنبه، ۳ آذر ۱۴۰۳

لزوم پیاده سازی برنامه های تداوم کسب و کار برای مدیریت بحران ها

برنامه‌های تداوم کسب‌وکار برای هر سازمانی ضروری هستند و می‌توانند به آماده‌سازی یک شرکت برای مواجهه با رویدادهای غیرمنتظره کمک کنند. لذا با در دست داشتن یک طرح تداوم کسب و کار (Business Continuity Plan) یا به اختصار BCP، اطمینان حاصل می شود که در صورت بروز فاجعه، آمادگی لازم در این خصوص وجود دارد.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست، سعید شریف زاده عضو هیئت مدیره، رئیس ستاد مدیریت بحران  و کمیته پدافند غیرعامل شرکت ملی پست  با بیان مطلب فوق گفت: «اجرای طرح تداوم کسب و کار (BCP)  و برنامه های پدافند غیرعامل موجب افزایش اطمینان از استمرار تاب‌آوری و مقاوم بودن در برابر تهدیدات می شود.»

رئیس ستاد مدیریت بحران و کمیته پدافند غیرعامل شرکت ملی پست ضمن تشریح اقدامات کمیته پدافند غیرعامل شرکت ملی پست، استمرار در برگزاری جلسات و اجرای دقیق برنامه های مصوب و مانورهای عمومی و تخصصی را موجب پایداری خدمات پستی  در سراسر کشور و تاب‌آوری در برابر بحران ها برشمرد.

وی از اقداماتی که باعث ارتقای پایداری خدمات پستی شده اند نام برد و به توسعه هاب های مبادلات پستی، راه اندازی خطوط جدید پستی بین استانها و توسعه مراکز تجزیه و مبادلات به عنوان پشتیبان مراکز موجود اشاره کرد.

تجهیز هاب های پستی به تکنولوژی سورتینگ هوشمند، نوسازی سیستم برق اضطراری مرکز داده اصلی شرکت و بروزآوری بخشی از سیستم  های  برق اضطراری و دیزل ژنراتور های مراکز استانی و مناطق پستی استان تهران، تدوین طرح تداوم کسب و کار  و برگزاری مانورهای عمومی و اختصاصی در تمام مراکز استانی نیز دیگر اقداماتی بودند که این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست به عنوان سایر اقدامات انجام شده در این راستا از آنها نام برد.

شریف زاده از برگزاری دوره های آموزشی پدافند غیرعامل سایبری برای کارکنان شرکت با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال و دروه آموزشی “امنیت و پدافند سایبری” ویژه مدیران و کارشناس فناوری اطلاعات  و همچنین برگزاری دوره عمومی پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: «مجموع اقدامات در این حوزه،  تقدیر رئیس کمیته پدافند غیر عامل  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کمیته پدافند غیر عامل شرکت ملی پست را در بر داشته است.»

شریف زاده عنوان کرد: «به منظور تداوم واقعی کسب و کار در شرکت ملی پست و اجرای الزامات پدافندی، کمیته پدافند غیرعامل نسبت به تدوین برنامه های هدفمند اقدام کرده است.»

وی در این راستا به شناسایی و سطح بندی دارایی ها، راه اندازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، ارتقای امنیت تارنما و سایر سامانه های تحت وب پست با راه اندازی اپلیکیشن فایروال (WAF) که به عنوان یک نوع دیوار امنیتی تمامی ترافیک ورودی و خروجی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب را کنترل می‌کندو قادر است تا امنیت شبکه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که خدمات خود را اغلب با استفاده از ابزار‌های مبتنی بر وب ارائه می‌کنند، تا میزان زیادی تامین کند، اشاره کرد.

پیاده سازی راهکار مدیریت دسترسی های ویژه (PAM) در مرکز داده اصلی و پشتیبان، پیاده سازی الزامات کالبدی و ضد تروریسم، پیاده سازی طرح تداوم کسب و کار(BCP) ، افزایش پایداری زیرساخت‌های رهسپاری مرسولات پستی، حفاظت الکترومغناطیسی مراکزداده، برگزاری رزمایش عمومی و اختصاصی و همچنین برگزاری کارگاه ها و دوره آموزشی تخصصی از دیگر مواردی بود که رئیس ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پست از آن به عنوان اقدامات در دست اجرا در سال  جاری نام برد.

سعید شریف زاده با اشاره به قرارگیری در شرایط جنگ اقتصادی، فرهنگی و شناختی افزود:«بدون تدبیر، برنامه و هدفگذاری نمی‌توان از بحران خارج شد، لذا توجه ویژه به مقوله پدافند غیرعامل که به منزله توجه به اقتدار، امنیت، آسایش و آرامش کشور است، حائز اهمیت و ضروری به شمار می‌رود.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/WNDvhQ