امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قائم مقام وزیر میراث: توزیع منطقی در مقاصد گردشگری کشور ایجاد می‌شود

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سعی شده توزیع منطقی در مقاصد گردشگری برای مردم ایجاد کنیم و در دوران پساکرونا باید زیرساخت های خوبی برای گردشگران فراهم شود.

به گزارش فراسو، علی دارابی روز چهارشنبه در نشست مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی و نیز آیین اختتامیه هفته میراث فرهنگی در شهر بم با بیان اینکه استان کرمان جزو مقاصد اصلی گردشگری کشور باید قرار گیرد تصریح کرد: برای حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی طرح ویژه داریم تا سهم‌مان را در این استان ایفا کنیم.

معاون میراث‌ فرهنگی اظهار داشت: در هر استان انجمن میراث فرهنگی به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرماندار تشکیل می شود تا برنامه های ویژه ای در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کرده ایم و هیات مدیره آن انتخاب شده است که این انجمن قصد دارد از مردم دنیا، به خصوص ایرانیان مقیم کشورهای دیگر، برای نگهداری حفظ، صیانت و مرمت گنجینه بزرگ میراث فرهنگی هر کمکی که می توانند انجام دهند و برای این منظور شماره حساب اعلام خواهد شد.

دارابی ادامه داد: اگر بتوانیم این برنامه ریزی را بخوبی انجام دهیم، نهضت بزرگی از جریان مردمی راه اندازی می شود تا برای کمک به میراث فرهنگی کشور همت کند.

وی تاکید کرد: با ۲۶ اثر جهانی در حوزه میراث ملموس و ۲۱ عنصر فرهنگی میراث ناملموس، ایران در میان ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد، هر چند به دلیل ۲ دهه که درگیر مسایل انقلاب و جنگ بودیم نتوانستیم از فرصت استفاده کنیم تا آثار را ثبت جهانی کنیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: هفت اثر ثبت شده جهانی در استان کرمان وجود دارد و امسال نیز ۵۶ کاروانسرای ایران ثبت جهانی می شود که ۲ اثر متعلق به کرمان است و با ثبت این آثار، تعداد آثار ثبت شده جهانی کرمان به ۹ اثر افزایش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: اثری که ثبت جهانی می شود، علاوه بر اینکه برای مردم شهر و استان تعلق دارد به اثری فراملی برای آحاد جامعه بشری تبدیل می شود که خود مردم به معرفی و صیانت از آن اهمیت بدهند.

دارابی تصریح کرد: وقتی اثری ثبت جهانی می شود به همان میزان کشوری که دارای آثار بیشتر ثبت جهانی است از مقاصد گردشگری مردم در دنیا قرار می گیرد.

معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای حادثه بم(زلزله سال ۸۲) دنیا گریست و آنجا بود که بازسازی و مرمت ارگ بم با دستان پرتوان مهندسان، معماران، کارشناسان، کارگران و ساخته و دنیا نیز خوشحال شد.

تعریف مسیر جدید گردشگری برای کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: قبل از سال ۸۲ استان کرمان به واسطه شهرستان بم و ارگ تاریخی آن در مسیر گردشگری کشور قرار داشت اما بعد از زلزله سال ۸۲ برخی از استان ها این سهم را از کرمان گرفتند.

فریدون فعالی افزود: اکنون به واسطه زحمات تلاش مدیران و با حضور ۱۲۰ کارمند، کارگر و استادکار در پایگاه جهانی ارگ بم، این بنای تاریخی احیا شده و مسیر گردشگری جدیدی را برای کرمان تعریف کرده ایم که از گردشگران می خواهیم برای بازدید ارگ احیا شده به استان کرمان سفر کنند.
وی اظهارداشت: استان کرمان هفت اثر ثبت جهانی و بالغ بر ۸۰۰ اثر ثبت ملی دارد که ۲ اثر دیگر در قالب کاروانسرا به آثار جهانی اضافه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکیدکرد: بسیاری از جاذبه های گردشگری ما در استان کرمان توانمند شده اند و شرایط برای بازدید از آنها فراهم آمده است؛ سال گذشته به واسطه کمک شهرداران، پنج شهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی در کرمان ثبت شد.

قائم مقام وزیر میراث: توزیع منطقی در مقاصد گردشگری کشور ایجاد می‌شود

همچنین در این نشست از مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد و از شناسنامه پایگاه های میراث جهانی کشور رونمایی شد.

به گزارش ایرنا در کنار هفت اثر ثبت ملی کرمان، روستای دارستان شهرستان سیرجان به عنوان خاستگاه گلیم شیریکی پیچ به عنوان دهکده جهانی نام گرفته است.

ارگ سترگ و تاریخی بم، باغ سحرانگیز شاهزاده در بخش ماهان شهرستان کرمان، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پر آب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم از آثار ثبت جهانی کرمان هستند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ggTa4c