امروز پنج شنبه، ۷ تیر ۱۴۰۳

سفته الکترونیکی، خدمتی جدید از بانک تجارت

سفته الکترونیکی، یک سند حقوقی آنلاین است که به موجب آن صادرکننده سفته الکترونیک متعهد می‌ شود که در تاریخ مشخص، مبلغ توافقی را به شخص گیرنده (حقیقی یا حقوقی) پرداخت نماید.

بانک تجارت از سفته الکترونیک رونمایی کرد
به گزارش فراسو، می توان گفت؛ سفته الکترونیکی، نسخه دیجیتالی سفته ‌های کاغذی است و امروزه با استفاده از پایگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های مختلف به راحتی می‌ توان سفته الکتریکی صادر کرد.

سفته الکترونیکی، سندی تجاری است که برخلاف سفته ‌های چاپی و کاغذی به صورت الکترونیکی صادر می ‌شود و نشان‌ دهنده تعهد صادرکننده آن در پرداخت مبلغ مرقوم نسبت به دارنده آن سفته است.

در ماده ۳۰۷ قانون تجارت نیز آمده است: فته‌ طلب (سفته)، سندی است که به موجب آن، امضا کننده، تعهد می‌ ‌کند، مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه، در وجه حامل یا شخص معین یا به‌ حواله ‌‌کرد آن شخص، کارسازی نماید.

فرآیند پیاده ‌سازی سرویس سفته الکترونیک بر پایه زیرساخت ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارائی از اواسط سال ۱۴۰۱ آغاز شد و پس از تایید کارشناسان و مدیران این وزارتخانه از خرداد ماه همان سال، مجوز عملیاتی کردن سفته الکترونیک، به منظور بهره ‌برداری در فرآیند اعطای تسهیلات و اعتبارات برای بانک تجارت صادر شد.

بانک تجارت در راستای تسهیل و تسریع فرآیند اعطای تسهیلات غیرحضوری و به عنوان خدمتی جدید، اوایل خرداد ماه سال جاری از سفته الکترونیک خود در اپلیکیشن باجت رونمایی کرد.

اشخاص حقیقی دریافت کننده تسهیلات غیرحضوری از بانک تجارت می ‌توانند از این پس از طریق اپلیکیشن باجت، درخواست سفته الکترونیک را ارائه کرده تا این سفته در وجه بانک صادر شود.

بر اساس آنچه در برنامه‌ ریزی استفاده از این خدمت جدید مورد توجه قرار گرفته، فرآیند امضای سفته از سوی تسهیلات گیرنده و ضامنین به صورت کامل، دیجیتال خواهد بود و برای رسمیت آن در مراجع ذی‌صلاح، یک شناسه خزانه ‌داری به هر سفته، بعد از تایید وزارت اقتصاد تخصیص داده خواهد شد.

کارمزد اندک صدور، حذف سفته کاغذی و تسهیل و تسریع در صدور سفته، ضمانت سفته و امکان واخواست سفته به صورت الکترونیکی را می ‌توان از جمله مزایای سفته الکترونیک برشمرد.

سفته الکترونیکی

طرحی که با هدف دیجیتالی کردن سرویس‌های تسهیلات و اعتبارات بانک تجارت به مشتریان، طراحی و توسعه داده شده و امکان استفاده به عنوان ابزار ضمانت و وثیقه در کانال‌های بانک را فراهم خواهد کرد.

یادآور می شود که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اواسط بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که شهروندان از این پس می‌ توانند از طریق سامانه ‌های جدید که متعلق به بانک‌ های مشخص‌ شده است، بدون مراجعه حضوری و به صورت آنلاین سفته و برات دریافت کنند.

وی درباره نحوه دریافت سفته الکترونیکی نیز گفت: کاربران هر کجا که هستند بدون مراجعه به شعب یا واحدهای فروش سفته، امکان خرید سفته را خواهند داشت.

خاندوزی افزود: همچنین صدور هر پنج مرحله پس از فروش سفته نیز بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها، به صورت الکترونیکی امکان‌ پذیر می‌ شود، یعنی افراد می ‌توانند ۲۴ساعته و آنلاین ظهرنویسی سفته را هم انجام دهند.

همچنین او درباره جنبه مثبت این خدمت الکترونیکی گفت: با صدور این شکل از سفته، امکان جعل اسناد به صفر می ‌رسد که این عامل باعث گره ‌گشایی بخشی از مشکلات اقتصادی خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/udzv34