امروز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سفر وزیر راه و شهرسازی به روسیه برای شرکت در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ

وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه با هدف شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سن‌پترزبورگ و پیگیری توافقات دوجانبه وارد فرودگاه بین‌المللی این شهر در روسیه شد.

به گزارش فراسو، ایگور چالیک معاون وزیر حمل و نقل روسیه و کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در فرودگاه سن‌پترزبورگ از مهرداد بذرپاش استقبال کردند.
وزیر راه و شهرسازی در سخنانی در بدو ورود به روسیه، پیگیری توافقات دوجانبه و شتاب بخشی به تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب را از مهمترین اهداف شرکت در این اجلاس عنوان کرد.
بذرپاش گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی ، هوایی و جاده‌ای و توسعه بنادر نیز مذاکرات مفصلی با مقامات روسی انجام خواهد شد.
شرکت در نشستی با موضوع گذرگاه ریلی شمال-جنوب با حضور وزیر حمل و نقل روسیه ، برگزاری نشست سه‌جانبه ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان و ملاقات دوجانبه با برخی مسئولان کشورهای شرکت کننده در مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در روسیه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی برای شرکت در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ به روسیه سفر کرد

دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش را در این سفر همراهی می‌کنند.
بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، برخی روسای جمهور کشورهای مشترک المنافع ، نخست ‌وزیران و وزیران حوزه اقتصادی بیش از یکصد و بیست کشور جهان برگزار می‌شود.
در حاشیه این اجلاس ، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا می‌شود.
برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل ، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل ، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی ، از دیگر محورهای بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبوزگ اعلام شده است.

وزیر راه و شهرسازی پیش از این ۲۳ خردادماه جاری در آیین روز ملی روسیه در محل سفارت این کشور در تهران گفته بود: برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و ایجاد ارتباطات مالی و بانکی آینده رو به رشدی را متصور هستیم.
به گفته بذرپاش، هماهنگ سازی استانداردها، تسهیل و افزایش تجارت کالا و خدمات، بهره گیری از تجارب و ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور برای تأمین بازارهای یکدیگر و حضور در بازارهای ثالث و همچنین در حوزه کسب کارهای نوپا مبتنی بر فناوری‌های نوین اقدامات مؤثری نیز در جریان است و این روابط، چشم انداز مثبت و روشنی دارند.

بررسی راه‌های توسعه همکاری ایران با روسیه در روز نخست اجلاس سن پترزبورگ
پیش از این، سفیر ایران در روسیه در روز نخست بیست و ششمین همایش اقتصادی سالانه سن پترزبورگ ملاقات‌های فشرده ای در برنامه کاری خود داشت.

دیدار با دستیار اقتصادی رییس جمهور روسیه، معاون وزیر توسعه اقتصادی، معاون سازمان همکاری‌های بین المللی بشردوستانه این کشور، معاون اول نخست وزیر جمهوری موردویا، استاندار سامارا روسیه، برخی از سفرای خارجی از جمله سفیرعربستان سعودی در مسکو، مدیران برخی از شرکت‌های روس در حوزه‌های صنعتی، بخشی از دیدارهای وی در حاشیه این همایش بودند.

«مسلم کوچیف»، نخست وزیر جمهوری چچن در دیدار سفیر ایران در حاشیه این اجلاس گفت: پرواز مستقیم بین این جمهوری و شهرهای ایران از جمله تهران، به توسعه همکاری‌های فی‌مابین کمک خواهد کرد. وی در این راستا خواستار حمایت و پشتیبانی سفیر ایران از این پیشنهاد شد.
جلالی نیز در این دیدار گفت:‌ امضای موافقتنامه ساخت راه آهن رشت – آستارا در چارچوب کریدور شمال – جنوب باعث توسعه همکاری فی‌مابین شده و رهبران دو کشور بر فراهم آوردن بسترهای لازم برای افزایش همکاری‌ها و تدریجی موانع موجود تاکید دارند.

وی همچنین ضمن ارزیابی مثبت از پیشنهاد راه اندازی پرواز مستقیم، تاکید کرد که این پیشنهاد یکی از موضوعات اساسی در دستور کار طرف ایرانی است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/jZmy3N