امروز چهارشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۳

جهش ۱۰۰ میلیارد تومانی سود بیمه نوین در سال ۱۴۰۱

 شرکت بیمه نوین دو ماهه ابتدایی سال مالی ۱۴۰۲ را با ثبت تراز عملیاتی مثبت ۴۲ میلیاردی به پایان رسانده است.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و تبلیغات بیمه نوین،  این شرکت در این مدت مبلغ ۴۰۲ میلیارد تومان درآمد از محل صدور حق بیمه شناسایی شده که نسبت به مقطع مقایسه‌ای ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. سهم هر یک از انواع حق بیمه‌ها در سبد درآمدی شرکت به شرح نمودار زیر است:

با عنایت به گزارش عملکرد دو ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲، در می یابیم که در دوره جاری طرح های بیمه باربری و مسئولیت استقبال خارق العاده ای از سوی مشتریان شرکت داشته است، به نحوی که درآمد ناشی از صدور حق بیمه‌های باربری با ثبت رشد ۴ برابری از ۱۷ به ۶۸ میلیارد رسیده است. همچنین درآمد صدور حق بیمه‌های مسئولیت نیز ۲ برابر شده و با افزایش ۲۵ میلیاردی به ۵۰٫۶ میلیارد تومان رسیده است. در این مدت دو ماهه، خسارتی به دارندگان حق بیمه‌های باربری پرداخت نشده و نسبت خسارت بیمه مسئولیت نیز ۲۵ درصد محاسبه شده است.

عملکرد ماهانه اردیبهشت نیز با احتساب ۲۲۴ میلیارد تومان درآمد و ۲۱۳ میلیارد تومان خسارت پرداختی به دارندگان حق بیمه، به تراز عملیاتی مثبت ۱۰٫۳ میلیاردی ختم شده است. در این ماه، شاهد جهش ۹۰% درآمد صدور حق بیمه نسبت به ماه مقایسه‌ای هستیم. ارزش این درآمدها با افزایش ۱۰۶ میلیاردی به ۲۲۴ میلیارد تومان رسیده است. برای درک بهتر تغییرات درآمدی به نمودار زیر توجه فرمایید:

آنالیز صورت‌های مالی دوره ۱۴۰۱:

در دوره ۱۴۰۱، درآمد واحد تجاری از محل صدور حق بیمه ۳٫۰۳ همت گزارش شده که مبین رشد نزدیک به ۵۰% نسبت به مقطع مقایسه‌ای است. صدور حق بیمه‌های غیر ثالث نسبت به مقطع مقایسه‌ای، ۵۶% رشد را ثبت کرده‌اند.

با وجود رشد ۱ همتی درآمدهای صدور حق بیمه، خسارات پرداختی با افزایش ۴۳۶ میلیاردی به ۱٫۰۹ همت رسیده و نسبت خسارت این دوره با افزایش ۳ واحدی نسبت به مقطع مقایسه‌ای ( ۴۸% ) به ۵۱% رسیده است. برای دوره ۱۴۰۲، درآمد صدور حق بیمه ۴٫۰۷ همتی هدف‌گذاری شده است.

در دوره ۱۴۰۱، خالص درآمد حق بیمه با رشد ۴۴۸ میلیاردی از ۹۹۱ میلیارد تومان به ۱٫۴۳ همت رسیده است. خالص درآمد حق بیمه از تفاضل حق بیمه ناخالص و حق بیمه اتکایی حاصل می شود. طی سنوات گذشته، روند تغییرات دو فاکتور مذکور به شرح زیر است:

گفتنی است که در بودجه عملیاتی ۱۴۰۲، خالص درآمدهای حق بیمه ۲٫۱۲ همت برآورد شده که در صورت تحقق، شاهد رشد ۴۸% نسبت به دوره ۱۴۰۱ خواهیم بود.

عملکرد مدیران سازمان در مدیریت و سرمایه‌گذاری منابع بیمه‌ای نسبت به مقطع مقایسه‌ای ( دوره ۱۴۰۰ ) بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است. به‌طوری که در دوره ۱۴۰۱، از محل سرمایه‌گذاری این منابع ۲۳۵ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده که نسبت به دوره مشابه، ۷۶ میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد.

ارزش درآمدهای عملیاتی (بیمه‌ای) این واحد تجاری در دوره ۱۴۰۱، ۶۰۱ میلیارد تومان رشد داشته و از ۱٫۲۷ همت دوره مقایسه‌ای به ۱٫۸۸ همت رسیده است.

با احتساب ۱٫۷ همت هزینه‌های بیمه‌ای ( اعم از خالص خسارت پرداختی ۱٫۲۵ همت، سهم مشارکت در منافع ۴۴ میلیارد، ذخایر فنی ۱۰٫۶ میلیارد، سایر هزینه‌های بیمه‌ای ۳۹۴ میلیارد )، سود ناخالص شرکت ۱۸۱ میلیارد تومان محاسبه شده است.

عملکرد نهایی دوره ۱۴۰۱ به ثبت سود ۳۸٫۳ میلیاردی ختم شده است. از دیگر دستاوردهای شرکت در این دوره می‌توان به:

۱- عملکرد بهتر شرکت نسبت به بودجه پیش بینی شده ( پوشش ۱۰۱% بودجه دوره ۱۴۰۱ )

۲- نسبت خسارت کمتر از میانگین صنعت: نسبت خسارت شرکت ۵۱٫۴۴ درصد بوده که از میانگین صنعت (۵۷٫۳)کمتر است.

۳- افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد با شرکت که نوید بخش افزایش صدور حق بیمه‌های درمانی است.

۴- عقد قرارداد با چهار بانک بزرگ کشور جهت ارائه خدمات بیمه‌ای

 

وجوه نقد عملیاتی که فاکتوری کلیدی در تداوم فعالیت های بیزینس است، با رشد ۲۵ میلیاردی به ۹۹ میلیارد رسیده است. در ساختار هزینه‌های مالی به چشم نمی خورد ( فاقد تسهیلات بانکی ).

سرمایه اسمی شرکت در اردیبهشت ۱۴۰۱، پس از افزایش ۹۰٫۵% از محل سود انباشته به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. مانده سود انباشته نیز ۱۷۸ میلیارد تومان گزارش شده است.

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

قیمت در یک کانال دو ساله در حال حرکت است. در حال حاضر ، پس از یک رشد ۱۶۰% ، در میانه کانال در حال استراحت است. منطقه قیمتی فعلی، تلاقی خط روند ، فیبو ۶۸% و مقاومت قبلی قیمتی می باشد و پتانسیل خوبی برای بازگشت قیمت دارد. در صورت تداوم اصلاح قیمتی، کف قیمتی ۱۲۰ – ۱۳۰ تومان می توان منطقه حمایتی قوی در نظر گرفت.

در صورت حرکت رو به بالا ، نخستین مقاومت در سر راه قیمت ، عدد رند ۳۰۰ تومان و پس از آن ، سقف کانال دو ساله است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/CtDNao