امروز شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳

افزایش ۳۳ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی

معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۳۳ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: تسهیلات مشاغل خانگی، امسال به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نسبت به گذشته حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.
به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمود کریمی‌بیرانوند» در گفت‌وگو با برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما به بررسی تسهیلات مشاغل خانگی در کشور پرداخت.

وی موضوع مشاغل خانگی را در سطح دنیا و اقتصاد‌های پیشرفته یک مسئله‌ی کاملا جدی در امر سیاستگذاری عنوان کرد و افزود: به دلایل فرهنگی، اجتماعی و مخصوصا محوری بودن خانواده در  جامعه ایرانی فضای خانه، فضای مناسبی برای کار و تولید است.

کریمی‌بیرانوند مسئله مشاغل خانگی  را یکی از اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در  دولت مردمی سیزدهم عنوان کرد و گفت: امروز بیش از ۹۵ درصد از مجوز‌های مشاغل خانگی به صورت آنی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: مابقی ۵ درصد به دلیل این‌که مجوز‌هایی هستند که مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و درمان می‌شوند مثل طبخ غذا، مثل مواردی که نیاز مراقبت‌های ویژه بهداشتی دارد نمی‌تواند به صورت آنی صادر بشود یعنی باید تحت نظارت سازمان‌های بهداشتی و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور آن شرایط بهداشتی مهیاشود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان این‌که در دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۸۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است، گفت: این آمارحداقل رشد ۲۰۰ درصدی به نسبت سال‌های گذشته داشته است.

وی از ایجاد اشتغال بیش از ۱۶۰ هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی طی در دولت سیزدهم خبرداد و افزود: در سال ۱۴۰۱ فقط ۲۱۸ هزار مجوز صادر شد، زیرا صادر شده آسان شده ما شعارمان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که هر خانه یک واحد تولیدی، هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند در خانه یک فعالیت تولیدی داشته باشد،

کریمی‌بیرانوند با بیان این‌که فهرست مجوز‌های مشاغل خانگی که به زودی به حدود ۶۰۰ عنوان رشته می‌رسد، بیان کرد: از ۲۱۸ هزار مجوز مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ درصد آن متلعق به بانوان است.

وی گفت: تعداد دریافت‌کننده‌های تسهیلات هم در سال گذشته حدود ۴۴ هزار نفر بوده که باز این آمار نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است، همچنین از ۴۴ هزار نفر حدود ۳۵ هزار نفر از کسانی که تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند زنان بودند و بانوان بودند که این تسهیلات را دریافت کردند.

«آزیتا همتیان» رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی نیز با اشاره به اختصاص ۴ هزار میلیارد تومانی تسهیلات در سال ۱۴۰۲ گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار ما به این صورت که دو نوع مجوز داریم در حوزه مشاغل خانگی مجوز مستقل و مجوز پشتیبان، حوزه مجوز مستقل که به صورت فردی فرد مجوز می‌گیرد و کسب‌و‌کار را شروع می‌کند تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات وی است و در نوع مجوز پشتیبان که به صورت کارفرمایی هست فرد با به کار گیری افراد تحت پوشش یعنی آن شغل ایجادی که برای افراد انجام می‌دهد تا سقف ۴ میلیارد تومان می‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود.

وی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب سال ۱۳۸۹ را یکی از قوانین جامع و پیشرو در حوزه اقتصاد و تولید عنوان کرد و افزود: این قانون با تشکیل ستاد ساماندهی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه‌ای که مسئولیت هماهنگی و حُسن نظارت بر اجرای مصوبات ستاد و هم افزایی و تعامل دستگاه‌ها تمام این‌ها بر عهده این ستاد و دبیرخانه است، یکی از وظایف آن این است که اگر قرار است این تسهیلات به‌عنوان تسهیلات حمایتی به افراد پرداخت شود باید آن شرایط احراز شود.

همتیان با بیان این‌که فردی که قرار است تسهیلات بگیرد ابتدا باید مجوز را اخذ کند که آن هم فرآیندش کاملاً هوشمند است، گفت: از طریق درگاه ملّی و لینک و فراخوانی که مربوط به سامانه است فرد با یکسری اطلاعات هویتی‌اش و انتخاب رشته‌اش نخستین گام را بر می‌دارد یعنی مجوز را دریافت می‌کند، بعد از آن ما قانون و دستورالعمل یک موضوع را لحاظ کرده و آن هم نظارت‌های پیشینی و پسینی هست و در طی این نظارت‌های پیشینی، ناظرین ادارات تابعه ما، ادارات‌ کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و همچنین ناظرین و کارشناسانی که از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط طرح‌ها را بازدید می‌کنند و با توجه به آن احرازی که انجام می‌گیرد و نوع طرح، میزان تسهیلات برایشان در نظر گرفته می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/w3xSqh