امروز یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

پیشتاز یا سفارشی؛ تفاوت در چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که برای ارسال مرسولات پستی به اداره پست رجوع کرده و با عبارات پست سفارشی، پست پیشتاز و مانند آن برخورد کرده اید. آیا می دانید تفاوت سرویس های پستی پیشتاز و سفارشی در چیست؟ مرسولات کدام سرویس زودتر به مقصد می رسند و ویژگی هر سرویس کدام است؟

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای ارسال مرسولات پستی زیاد به اداره پست می روید؛ حتماً متوجه شده اید که پست برای رساندن مرسولات به مقصد، روش های متنوعی را پیشنهاد می کند که هر یک هزینه متفاوتی دارد.
اداره پست با این کار سعی بر این دارد تا مشتریان، خود با توجه به شرایط (هزینه پستی، مدت سیر و موارد مشابه) تصمیم بگیرند استفاده از کدام سرویس پستی برای آنها مناسب تر است.
حال به شما می گوییم تفاوت سرویس های پستی پیشتاز و سفارشی در چیست و مزیت های این دو نسبت به هم چه می باشد؟
مرسولات پستی از لحاظ مختلفی مانند نحوه ارسال، زمان تحویل به گیرنده، حداکثر وزن مرسوله و هزینه ارسال، می توانند به دسته های مختلفی تقسیم شوند.
در سرویس پیشتاز با توجه به بُعد مسافت مقصد، زمان تحویل مرسوله مطابق موافقتنامه سطح سرویس متغیر می باشد و مرسولات این سرویس با استفاده از سریعترین خطوط زمینی یا هوایی به صورت «با الویت» به مقصد ارسال می شوند.
حداکثر وزن ممکن برای استفاده از این سرویس جهت ارسال امانت شما ۳۰ کیلو گرم برای محتویات قابل تفکیک و ۴۰ کیلو گرم برای محتویات غیر قابل تفکیک است.
این را هم بگوییم که قبول مرسوله با وزن بیش از ۳۰ کیلو فقط در دفاتر دولتی صورت می پذیرد. دراین صورت بدیهی است با توجه به نحوه رهسپاری و تعهدات سرویس، مشتری کرایه پستی بیشتری نیز پرداخت می کند.
شایان ذکر است در این سرویس اسناد و مدارک(حداکثر تا ۲ کیلو گرم) به همراه کالا، هدیه و سوغات(حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم) قبول و رهسپار می شود.
حال به سراغ پست سفارشی می رویم ، از تفاوت های سرویس پیشتاز و سفارشی می توان به زمان تحویل مرسوله به گیرنده اشاره کرد.
امانات تحویل شده برای سرویس پست سفارشی نیز مطابق موافقتنامه سطح سرویس، قبول و به مقاصد مربوطه رهسپار می شود. ارسال مرسولات در این سرویس به صورت زمینی صورت می پذیرد.
در این سرویس حداکثر وزن مرسولات حاوی اسناد و مدارک یا نمونه کالا و سوغات ۲ کیلو گرم و حداکثر وزن مرسولات حاوی کالا ۳۰ کیلو گرم برای محتویات قابل تفکیک و ۴۰ کیلو گرم برای محتویات غیر قابل تفکیک است که البته یادآوری می شود قبول مرسوله با وزن بیش از ۳۰ کیلوگرم در این سرویس هم فقط در دفاتر دولتی صورت می پذیرد.
گفتنی است با توجه به نحوه رهسپاری و مدت سیر مرسوله در سرویس سفارشی، فرستنده کرایه پستی کمتری نسبت به سرویس پیشتاز پرداخت می نماید.
یک پیشنهاد:
در صورتی که مرسوله پستی شما دارای اهمیت بوده و نیاز به ارسال سریع دارد، حتما از سرویس پیشتاز استفاده کنید تا از طریق سریعترین مسیرهای موجود اعم از زمینی و هوایی به دست گیرنده برسانیم.
نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است که در هر دو سرویس پیشتاز و سفارشی، اگر گیرنده در نشانی خود مستقر نباشد؛ پستچی دو بار به نشانی وی مراجعه، گیرنده را با صدور برگه اعلامیه از ورود مرسوله مطلع و چنانچه موفق به تحویل مرسوله نگردد؛ از گیرنده دعوت می شود برای دریافت مرسوله خود به اداره پست مراجعه نماید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/hJXKFG