امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

معلولان در مسابقه آشپزی رقابت می‌کنند

میزهای گردشگری خوراک و دسترس‌پذیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جشنواره ملی «طعم امید» شامل مسابقه آشپزی ویژه ۹ گروه از افراد دارای معلولیت را برگزار می‌کند.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جشنواره ملی طعم امید شامل مسابقه آشپزی ویژه معلولان با همکاری و تعامل دو میز تخصصی گردشگری خوراک و گردشگری دسترس‌‎پذیر با هدف ایجاد انگیزه، امیدبخشی و ارتباط افراد توان‌یاب با حوزه‌های متنوع صنعت گردشگری برگزار می‌شود.

با توجه به رویکرد تشکیل میزهای تخصصی گردشگری به عنوان یکی از اقدامات مهم دفتر توسعه گردشگری داخلی، از سال گذشته تا کنون برگزاری رویدادهای متنوع و مرتبط با این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

معلولان در مسابقه آشپزی رقابت می‌کنند/ پخت کلم‌پلو شیرازی و شامی‌کباب رودباری
کته و شامی کباب رودباری

برپایی جشنواره ملی طعم امید که قرار است در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه با حمایت مجموعه رستوران‌های رفتاری برگزار شود، در واقع رویدادی مستمر تعریف شده است که امسال با برگزاری مسابقه آشپزی ویژه معلولان اجرا خواهد شد و در آینده با برنامه‌های متنوع دیگر پیش خواهد رفت.

معلولان در مسابقه آشپزی رقابت می‌کنند/ پخت کلم‌پلو شیرازی و شامی‌کباب رودباری

در این رویداد که با هدف ایجاد انگیزه و انرژی‌بخشی به افراد دارای معلولیت و ارتقای خودباوری آنها برگزار می‌شود، دو میز تخصصی گردشگری خوراک و گردشگری دسترس‌پذیر برنامه‌ریزی و اجرای مسابقه مذکور را در دستور کار قرار داده‌اند.

معلولان در مسابقه آشپزی رقابت می‌کنند/ پخت کلم‌پلو شیرازی و شامی‌کباب رودباری
زرشک پلو با مرغ

بر مبنای این اقدام ۹ گروه از افراد دارای معلولیت در بخش‌های آسیب‌های نخاعی، سندرم داون و معلولیت‌های جسمی و حرکتی با آشپزی غذاهای متنوع به رقابت خواهند پرداخت.

معلولان در مسابقه آشپزی رقابت می‌کنند/ پخت کلم‌پلو شیرازی و شامی‌کباب رودباری
قلیه ماهی

غذاهایی از جمله زرشک پلو با مرغ، کلم‌پلو شیرازی، کته و شامی کبابی رودباری، قلیه‌ماهی، کیک مرغ که زمان تهیه آنها بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است توسط شرکت‌کنندگان در این رویداد تهیه خواهد شد که برگزیدگان این رقابت امکان حضور در رویداد بین‌المللی حوزه گردشگری را خواهد یافت.

میز گردشگری دسترس‌پذیر

به گزارش ایرنا، برخورداری برابر همه شهروندان یک جامعه حتی گروهی که شرایط خاص دارند مانند معلولان یا سالمندان از امکانات و ظرفیت‌های گردشگری کشور به عنوان بخشی از حقوق شهروندی آنها است. این حق یکی از محورهای اصلی مطالبات و در اسناد بالادست حقوقی کشور مانند قانون حمایت از حقوق معلولان و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، منشور حقوق شهروندی، قانون تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق افراد دارای معلولیت و همچنین اسناد حوزه سالمندان مورد تأکید قرار گرفته است.

با این وجود تحقق این الزام و حق این گروه از شهروندان به دلیل وجود موانع مختلف از جمله مشکلات زیرساخت‌های فنی، عدم اجرای کامل ضوابط دسترس‌پذیری ساختمان‌ها و اماکن گردشگری، عدم آموزش‌های لازم منابع انسانی فعال در بخش گردشگری و حمایت‌های اقتصادی تاکنون محقق نشده است.

در راستای حل این مشکلات و پاسخ‌گویی به حق دسترسی شهروندان دارای معلولیت و سالمندان به امکانات گردشگری، دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با دعوت از مسئولان بخش‌های مختلف دولتی تاثیرگذار در بخش گردشگری، نمایندگان تشکل ‌های فعال افراد دارای معلولیت و نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی بخش خصوصی، میز تخصصی گردشگری دسترس‌پذیر را تشکیل داده است.

گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می‌گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد. هم اکنون گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

میز گردشگری خوراک

گردشگری خوراک به دنبال تجربه‌های منحصر به فرد و به یادماندنی خوردن و نوشیدن، چه در نزدیک و چه در دور است. گردشگری خوراک می‌تواند خود به عنوان یک رسته انگیزشی متفاوت در گردشگری، تورهای خاص خود را داشته باشد. تورهای آشپزی و بسته‌های مسافرتی می‌توانند شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مربوط به آشپزی، نمونه‌برداری غذا، روندهای غذایی، نوشیدنی و پخت باشد.

علاوه بر هفته‌های رستوران در شهرهای مختلف، رویدادهای گردشگری خوراک و مسابقات آشپزی، گردشگری آشپزی شامل تجربیات آشپزی مانند تورهای تولید مواد غذایی و فرآوری آن، گشت در رستوران‌ها و کارخانه‌های تولید غذا، کنفرانس‌ها و رویدادها با متخصصان آشپزی و نویسندگان کتاب‌های آشپزی و چشیدن غذاهای قومی است. هدف گردشگری خوراک آشنایی با فرهنگ غنی یک کشور، ایجاد لذت و تجربه خوب و الهام بخشیدن به علاقه‌مندان به غذا و نوشیدنی است و در عین حال به مسافر فرصتی می‌دهد تا جامعه محلی را کشف کند و در مورد روند غذاهای محلی، تکنیک‌های آشپزی و تاریخچه غذا بیاموزد. مسافران می‌توانند این کار را با شرکت در یک تجربه غوطه‌وری فرهنگی در مقاصد منتخب در سراسر جهان انجام دهند.

سال گذشته میز گردشگری خوراک با ۴ زیرمجموعه تخصصی خوراک ایرانی، خوراک ملل، نان و شیرینی و گرم‌نوش و سردنوش با مشارکت فعال بخش خصوصی و فعالان این حوزه تشکیل شد تا با دستاوردهای حاصل گام‌های جدی به سوی رونق گردشگری موضوعی در ایران برداشته شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Ug5vjL