امروز یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

معاون وزیر نیرو اعلام کرد؛ افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت برق برای گذر از تابستان

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت: امسال برای گذر از اوج بار تابستان بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.

به گزارش فراسو، همایون حائری امروز دوشنبه در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور، اعلام کرد: ۷ هزار و ۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور برای گذر از اوج بار تابستان افزوده می‌شود.

وی درباره ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۰، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد با توجه به ناترازی که در سال قبل داشتیم، پیش‌بینی می‌شود که امسال ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشته باشیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای ۱۰۰ اقدام برنامه ریزی و اجرا شد تا بتوانیم ناترازی برق را برطرف کنیم، گفت: ۶۱۰۰ مگاوات قابلیت تولید برق نیروگاه را افزایش دادیم که یک رکورد بود.

حائی خاطرنشان کرد: همچنین برای افزایش ظرفیت تولید برق ۴۱۵۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث و ۱۳۵۰ مگاوات ارتقا واحد انجام شد.

وی بیان کرد: مجموع این اقدامات سبب شد برای نخستین بار کاهش ۴ درصدی در بخش مصرف خانگی محقق شود که معادل ۱۲۰۰ مگاوات بود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: سال گذشته تولید واحدهای نیروگاهی به ۵۲ و ۶۰۰ مگاوات و مجموع قابلیت تولید برق کشور در سال گذشته به ۶۰ هزار مگاوات رسید.

حائری گفت: پیک مصرف برق ۶۸ هزار مگاوات بود که ۱۹ هزار مگاوات مصرف صنایع، ۲۶۴۳ مگاوات مصرف بخش تجاری و ۲۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات مربوط به بخش خانگی است.

همراهی همه برای کمک به صنعت آب و برق ضروری است

«احمد حیدری» معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: همراهی همه دستگاه‌ها برای کمک به صنعت آب و برق با هدف تحقق برنامه‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه آب و برق نیاز ضروری تولید در کشور است، افزود: بر همین اساس همه باید همراهی و همکاری خوبی با این صنعت مهم داشته باشند.

معاون وزیر نیرو بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در صنعت برق برای تحقق شعار «مهار تورم، رشد تولید» تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات خود به پیشبرد طرح‌های مهم در صنعت آب و برق اشاره کرده‌اند.

حیدری افزود: همچنین “آیت‌الله رئیسی” رئیس‌جمهور نیز در جایی، رفع تنش‌های آب و برق را از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه آب و برق دو عنصر اصلی برای رشد تولید در کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: بر همین اساس اقدامات مناسبی برای رشد تولید در صنایع مختلف صورت گرفت که نسبت به عملکرد سال گذشته تفاوت‎های چشمگیری دارد.

معاون امور مجلس وزیر نیرو خاطرنشان کرد: میزان برق تولیدی در سال ۱۴۰۱ برابر با کل برق تولیدی در دولت یازدهم بود و انتظار می‌رود با انجام اقدامات در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی میزان برق تولیدی در سال جاری نیز برابر با کل برق تولید شده در دولت دوازدهم باشد.

حیدری درباره میزان مصرف برق در بخش خانگی در تابستان سال گذشته به‌واسطه پیشبرد اقدام‌های مدیریت مصرفی وزارت نیرو، گفت: این در حالی است که خاموشی‌های برق از ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در همه بخش‌ها اعم از خانگی، صنعت، کشاورزی، تجاری و غیره آغاز شده بود.

بی‌توجهی به توسعه نیروگاه‌ها در دولت قبل

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور در سال ۱۴۰۰ با کمبود ۱۷ هزار مگاواتی برق روبرو بود، افزود: چنانچه تولید و توسعه نیروگاه‌ها شکل نمی‌گرفت و به‌صورت جدی در دستور کار نبود، امروز با ۲۵ هزار مگاوات ناترازی برق مواجه می‌شدیم و به دنبال آن ۲۵ درصد کل کشور با خاموشی‌ها روبرو می‌شد.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت در پیک تابستان سال گذشته تأمین برق ۸.۵ درصد رشد یافت، خاطرنشان کرد: براین‌اساس شاهد رشد تولید در صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته شدیم و امسال نیز برنامه‌هایی را به‌واسطه پیشبرد ۱۴۰ اقدام برای رشد تولید در بخش صنعت در نظر داریم.

حیدری با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق در بخش خانگی و اداری کشور در تابستان امسال، گفت: با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و نیز قانون بودجه ۱۴۰۲ می‌توان توفیق بسیاری را برای مدیریت مصرف کسب کرد.

معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو، تکلیف به صنایع انرژی‌بر برای احداث ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، تعیین تکلیف تعهدات دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام‌شده و تکلیفی فروش برق و انشعاب، تدوین سازوکار بدهی سرمایه‌گذاران غیردولتی بخش برق و غیره را از جمله مواردی عنوان کرد که ذیل بهره‌مندی از ظرفیت‎های قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق حاصل می‌شود.

وی در ادامه به تشکیل کارگروه طرح‌ها و لوایح اشاره کرد و افزود: این کارگروه به‌منظور پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه صنعت برق تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به جهاد تبیین اظهار کرد: هم‌اکنون در دولت مردمی در وزارت نیرو پروژه‌های بزرگ آب و برق و برق تجدیدپذیر در همه استان‌ها افتتاح شده و بسیاری نیز آماده افتتاح است، برای مثال اخیراً در استان خوزستان ۳۰ طرح بزرگ صنعت آب و برق با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد که از جمله می‌توان به بهره‌برداری از نیروگاه دوکوهه با سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی برای تأمین آب و برق پایدار در مرزهای ورودی و خروجی کشور در اربعین امسال خاطرنشان کرد: باید جنبه‌های رسانه‌ای و اجتماعی اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو نیز موردتوجه قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/b9q4Gh