امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی پست: سرانه پستی ایران وضعیت مطلوبی ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پست، گفت: سرانه پستی کشور ما در مقایسه با بقیه کشورها پایین‌تر است و اگر سرانه پستی ایران را با کشورهای توسعه یافته  و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی مقایسه کنیم به عدد یک در برابر ۶۰ می‌رسیم، لذا در شرکت ملی پست یک حرکت جهادی را آغاز کرده ایم که سال به سال این سرانه را افزایش دهیم.

به گزارش فراسو، محمود لیایی، معاون وزیر ارتباطات، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری  صبح امروز خود با اصحاب رسانه ویژه نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته گفت: : سرانه پستی کشور ما در مقایسه با بقیه کشورها پایین تر است و در شرکت ملی پست یک حرکت جهادی را آغاز کرده ایم که سال به سال این سرانه را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه گفت: هم افزایی بازیگران اصلی و کلیدی صنعت پست یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه صنعت پست است.

وی، افزود: اگر سرانه پستی ایران با سایر کشورهای توسعه یافته را مقایسه کنیم به عدد یک در برابر ۶۰ می رسیم.

لیایی، تاکید کرد: در ترافیک پستی کشور به عدد ۱۰ می‌رسیم و به صورت متوسط هر ایرانی ۱۰ مرسوله را از شبکه پستی کشور درخواست می‌کند تا در اختیار وی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پست، اشاره کرد: بلوغ مردم در استفاده از شبکه لجستیک، شرکت پست را به جایگاه خوبی می رساند، اما فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

وی، خاطرنشان کرد: حرکتی تحت عنوان «جهاد تبیین پستی» آغاز شده تا مردم ضمن آشنایی با سرویس‌های پستی بتوانند از این دستاوردها استفاده کنند و ما نیز بتوانیم خود را در معرض قضاوت مردم و شرکت‌های دیگر قرار بدهیم تا بتوانیم خلاهایی که ممکن است وجود داشته باشد را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: در عرصه پست بازیگران متعددی داریم و این رویداد سبب هم‌افزایی این زیست‌بوم می‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: با احصای نیازهای اجزای اکوسیستم پست در نظر داریم که بتوانیم شرکت‌ها را رتبه‌بندی کنیم. شاید در نخستین نمایشگاه نتوانیم به تمام اهدافی که از برگزاری این نمایشگاه داریم دست پیدا کنیم، اما هدف‌گذاری ما این است که این مسیر را هموار کنیم. در سال‌های آینده شاهد برگزاری باشکوه‌تر این نمایشگاه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: با توجه به توصیه‌های وزیر ارتباطات، از عنوان بین‌المللی برای نام‌گذاری این نمایشگاه استفاده نکردیم، اما در عین حال از دبیرکل اتحادیه جهانی پست دعوت کردیم برای این همایش حضور داشته باشد که تا کنون اعلام حضور نکردند. در کنار این برای تمام اپراتورهای جهانی پست نیز دعوت‌نامه ارسال کردیم تا به صورت رایگان در این همایش حضور پیدا کنند. امیدواری بتوانیم از حضور آن‌ها در این نمایشگاه برای انتقال تجربه استفاده کنیم.

لیائی افزود: در کنار اینکه نمایشگاه تخصصی است نیم‌نگاهی نیز به استقبال عموم مردم شده و قرار است از مدارس، دانشگاه‌ها و صنایع مختلف دعوت کنیم تا در این همایش حضور یابند. هدف اصلی ما این است که بلوغ مردم در حوزه پستی کشور افزایش پیدا کند و از نزدیک با صنعت پست آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: در اساس‌نامه ما شرکت ملی پست پیشران تجارت الکترونیک است. در صدد هستیم تا نقشی که شرکت ملی پست می‌تواند در تجارت الکترونیک ایفا کند را به صورت ملموس در نمایشگاه عرضه کنیم تا مردم و اجزای زیست‌بوم پست با آن آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پست در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه این نمایشگاه، آشنایی اجزاء زیست بوم صنعت پست با یکدیگر، تعامل شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی و استفاده از تجارب یکدیگر، آشنایی عموم با جایگاه و عرصه‌های مختلف پست و صنایع وابسته به آن را از جمله دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه برشمرد.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست به اهمیت نقش پست در توسعه تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: «امروز خصوصا به واسطه ورود ویروس کرونا به جهان پست از جابه جا کردن صرف پاکت و نامه به جابه جا کننده بسته و امانت تبدیل شده است و نقش آن را به عنوان بازیگری مهم در تجارت الکترونیک پررنگ کرد.»

معاون وزیر ارتباطات از حضور بیش از ۸۰ شرکت خلاق و نوآور و ۴۰ شرکت از اعضای مرکز نوآوری پست دراین رویداد خبر داد و گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی دیگر شرکت های نوآور و دانش بنیان با این صنعت و ارائه ایده ها و تبادل تجربیات در حوزه پست است.

محمود لیایی در پاسخ به سئوال فراسو گفت: «یکی از اهداف اصلی نمایشگاه موضوع رتبه‌بندی فعالان پستی است، شاید نتوانیم از همه بازیگران شبکه پست در دوره نخست تقدیر کنیم اما می‌کوشیم بستر توسعه شبکه پستی را با ظرفیت‌های بخش خصوصی فراهم کنیم و قطعا در سال آینده این نمایشگاه هرچه باشکوه‌تر برگزار می‌شود.»

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سابقه چندهزار ساله پست در ایران افزود: «بر آنیم تا سابقه سیر تحول صنعت پست را در نمایشگاه با ابزارهای مختلف و در قالب محتواهای ویدئویی و تصویری ویژه‌ نمایش دهیم.»

«محمدرضا قادری» عضو هیات مدیره شرکت ملی پست و دبیر علمی همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته نیز، گفت: با توجه به اینکه در بخش‌های مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم تا الان حدود ۴۰ شرکت نوآور که در مرکز نوآوری پست فعالیت می‌کنند. برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد از این بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این‌که ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز به صورت مجزا برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: از سال گذشته کارگروهی برای ارسال و بررسی طرح‌ها تشکیل دادیم. عمده حمایت شرکت ملی پست از این شرکت‌ها انعقاد قرارداد و معرفی به نهادهای مختلف برای دریافت تسهیلات و حمایت‌های مالی است.

گفتنی است که شرکتکت ملی پست در راستای ارتقای جایگاه پست و نمایش فناوری‌های نوین در این صنعت، نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته را از تاریخ هشتم لغایت یازدهم خردادماه ۱۴۰۲ در محل مصلای بزرگ تهران برگزار می کند و این نشست خبری  با حضور محمود لیایی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل، مهدی چمن زاد و محمدرضا قادری اعضای هیئت مدیره و محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2XHWIj