امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبکه آزادراهی با هدف کاهش تصادفات، ۲۹۳ کیلومتر توسعه می‌یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح پنج آزادراه به وسعت ۲۹۳ کیلومتر در راستای برنامه ریزی دولت برای افزایش ایمنی شبکه راه‌ها و توقف روند افرایشی آمار تصادفات به دلیل ایمنی پایین جاده‌ها خبر داد و گفت: ساخت آزادراه‌ها یکی از عوامل کاهشی شدن آمار تصادفات است.

به گزارش فراسو، «خیراله خادمی» با اشاره به آمار تصادفات جاده‌ای که روندی افرایشی داشته است، افزود: راه حل کاهش تصادفات ساخت آزادراه است؛ آمار تصادفات در آزادراه‌ها به حدود یک درصد می‌رسد و برای مثال در آزادراه تهران- شمال که چند سال است زیر بار ترافیک رفته است حتی یک تصادف منجر به مرگ نداشته‌ایم.

وی گفت: گسترش آزادراه‌ها باعث افزایش ایمنی تردد و کاهش شدید تصادفات می‌شود. یکی از دلایلی مهم تصادفات وضعیت ترافیکی و کیفیت اجرایی پایین جاده‌ها است که راه حل آن افزایش ظرفیت ترافیکی با احداث آزادراه‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در هیچ کشوری دولت‌ها آزادراه نمی‌سازند و ساخت شاه‌راه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، بیان داشت: اگر درآمد و هزینه ساخت آزادراه با هم تناسب ‌داشته باشد، توسعه شبکه آزادراهی توسط بخش خصوصی شتاب می‌گیرد.

وی درباره تاخیر در ساخت و افتتاح بسیاری از پروژه‌های آزادراهی از جمله آزادراه شیراز- اصفهان، گفت: به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی به‌ خاطر به صرفه نبودن ساخت راه و درآمدهای ‌پایین آزادراهی، مشارکت برای توسعه در شبکه آزادراه‌ها کمتر است.

مدیرعامل شرکت ساخت درباره اینکه امسال چند آزادراه به بهره برداری می‌رسد، افزود: امسال برای افتتاح پنج آزادراه مهم تا پایان سال برنامه ریزی شده که از سوی وزیر راه وشهرسازی نیز تایید شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: امسال برنامه افتتاح ۲۹۳ کیلومتر آزادراه در دستور کار است که بازده آزادراه سازی در کشور را که به طور متوسط سالی ۸۰ کیلومتر است در صورت افتتاح به ۲۹۳ کیلومتر افزایش می‌دهد که یک عملکرد بسیار عالی است.

خادمی درباره جزییات آزادراه‌هایی که در برنامه افتتاح هستند، گفت: نخستین آزادراه منطقه ۲ تهران- شمال است که تا ‌پایان بهار امسال به بهره برداری می‌رسد و برای سفرهای تابستانی مردم زیر بار ترافیک می‌رود.

وی به پروژه شیراز- اصفهان که حدود چهار سال است وعده افتتاح آن داده می‌شود، اشاره کرد و ادامه‌داد: آزادراه شیراز به اصفهان که طولانی ترین آزادراه کشور است اکنون درحال ساخت است و تصمیم داریم در ۶ ماه نخست سال آن را به بهره برداری برسانیم. این آزادراه طول مسیر شیراز به اصفهان را ۱۳۰ کیلومتر کوتاه می‌کند. همچنین، زمان سفر ۲.۵ ساعت کوتاه می‌شود که تحولی در تردد جنوب کشور به‌ویژه بین استان‌های فارس، اصفهان، هرمزگان و بوشهر رخ خواهد داد.

به گفته این مقام مسوول، سومین افتتاحیه مربوط به آزادراه منجیل به رودبار است؛ در این گلوگاه ۹ کیلومتری که ۷۵ درصد آن تونل و پل است و طولانی ترین پل کشور در این آزادراه ساخته شده است، مردم همیشه ساعت‌ها در این منطقه از آزادراه قزوین- رشت در ترافیک ومعطل هستند.

معاون وزیر راه تصریح کرد: آزادراه چهارم، مرند به تبریز است که بخشی از در دو مرحله به بهره برداری می‌رسد و آزادراه پنجم، مراغه – هشترود است که فاصله تبریز به تهران را کوتاه می‌کند و مردم مراغه، عجب شیر و حتی ملکان و آذربایجان غربی با استفاده از مسیر میانبر می‌توانند به تهران برسند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Ye1v7t