امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیرکل اکو: اردبیل ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری جهان را دارد

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) گفت: مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری اردبیل با توجه به گستره طبیعی و تنوع منحصر بفرد در سطح شهر، استان و یا کشور قابلیت تبدیل به قطب گردشگری جهانی دارد.

به گزارش فراسو، دکتر خسرو ناظری روز پنجشنبه در آیین گشایش رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: اردبیل با داشتن زیبایی‌های طبیعی و چشم‌انداز سبز و خرم، مردم میهمان‌نواز و هنر بافتن ابریشم و فرش شهره آفاق است و اماکن باستانی مختلف بازمانده از دوران پیش از اسلام و آثار بسیاری از دودمان‌های مختلف اسلامی کشف شده در آن همگی ریشه در تمدنی کهن دارد.

وی ادامه داد: وجود نام این شهر بر روی لوح‌های سومری موید قدمت چندین هزار ساله این دیار است و از سوی دیگر، نام اردبیل در جای جای اشعار شاهنامه شاهکار بی‌نظیر فردوسی شاعر و حماسه‌سرای پرآوازه ایران زمین آمده است و همین امر بر اهمیت و نقش این شهر در ایران باستان صحه می‌گذارد.

دبیر کل سازمان همکاریهای اقتصادی اکو خانقاه و آرامگاه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی، مسجد جمعه. جنگل فندقلو، آب‌های گرم سرعین. کوه سبلان، دریاچه شورابیل و دریاچه نئور را که همگی در یونسکو ثبت شده‌اند، مقاصد گردشگری مشهوری دانست که تعداد قابل توجهی از گردشگران محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را به سوی خود جذب می‌کند.

ناظری تصریح کرد: سومین اجلاس گردشگری اکو با توجه به در نظر گرفتن همین پتانسیل‌های غنی گردشگری، اردبیل را به عنوان پایتخت کشورهای اکو انتخاب کرد و پنجمین اجلاس اکو قرار است در سال ۲۰۲۳ در این شهر برگزار شده و وزرای گردشگری اکو به بررسی آخرین تحولات بخش گردشگری، برنامه‌ها و فعالیت‌ها برای ارتقا و افزایش همکاری‌ها بپردازند.

وی افزود: بدون شک این رویداد فرصتی برای معرفی و نمایش توانمندی‌های گردشگری اردبیل فراهم کرده و در تحول و رونق گردشگری استان مهم و موثر خواهد بود و مناسبت خجسته انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کشورهای گردشگری اکو را به اهالی و مسئولان این استان تبریک می‌گویم.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو همچنین با اشاره به برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اظهار کرد: حضور و مشارکت سفرای تعدادی از کشورها از جمله تاجیکستان، ترکیه، ارمنستان، چین ، صربستان و نیز دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه و نمایندگان دیپلماسی سفارت‌های بلغارستان و رومانی در این رویداد مایه مباهات است.

وی افزود: منطقه اکو به دلایل مختلف مقصد جذاب گردشگری است و از جمله مهم‌ترین دلایل جذابیت زیبایی ذاتی ، تنوع ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و خاطرات یادآور جاده کهن ابریشم است.

این دیپلمات تاجیکستانی گفت: همچنین منطقه اکو با داشتن ۷۴ مکان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارای جذابیت فزاینده‌ای برای گردشگران است، به همین دلیل سازمان اکو مصمم و متعهد است تا در جهت تسهیل فرآیند تبدیل این منطقه به مطلوب‌ترین مقصد گردشگری جهان نهایت تلاش خود را بکار ببندد و برای تضمین ، تحقق و معرفی توانمندی‌های گردشگری کشورهای عضو اکو و توسعه پایدار در حوزه گردشگری تلاش کند.

ناظری بیان کرد: چهارمین اجلاس وزرای گردشگری در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی تحت ریاست ازبکستان به صورت مجازی برگزار شد و خوشبختانه این رویداد توانست با شناسایی راه‌ها و ابزارهای نوین برای جذب گردشگران بین‌المللی و منطقه اکو به موفقیت فراگیر تبدیل گردد.

دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: بیانیه سمرقند به عنوان سند پایانی این نشست مهم ضمن تاکید بر ضرورت تقویت و هماهنگ‌سازی تلاش‌ها و نیز برای مشارکت بیشتر در جهت حمایت ، تحکیم و تضمین گردشگری ، کشورهای عضو اکو را برای معرفی مشترک گنجینه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی تشویق می‌کند.

وی افزود: ایده مبتکرانه معرفی پایتخت‌های گردشگری اکو به پدیده شگفت‌انگیز و چشمگیر در حوزه گردشگری اکو تبدیل شده است، این آیین الهام‌بخش برای نخستین بار در سومین اجلاس وزرای گردشگری اکو در اکتبر سال ۲۰۱۹ در شهر باستانی خجند تاجیکستان معرفی شد و سپس دوشنبه پایتخت تاجیکستان و ساری مرکز استان مازندران ایران پایتخت‌های گردشگری اکو اعلام شدند.

به گفته وی، در سال گذشته چهارمین اجلاس وزرای گردشگری اکو شهر سبز ازبکستان و ارزروم ترکیه را به عنوان پایتخت‌های گردشگری اکو برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: این ایده با رویکرد هدف محور و توسعه پایدار گردشگری علاوه بر رفاه اجتماعی و اقتصادی در رفاه اهالی پایتخت‌های گردشگری اکو نیز موثر خواهد بود.

در این آیین حکم انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو از سوی دبیرکل اکو به استاندار اردبیل داده شد ‌ ، استاندار اردبیل نیز نشان تاریخی سلاطین صفوی را به ناظری اهدا کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/dk9iLE