امروز پنج شنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۳

خروج میلیاردها دلار پس‌انداز اروپایی‌ها از بانک‌ها

 اروپایی‌ها در حال خارج‌کردن بیشترِ پول خود از بانک‌ها هستند؛ زیرا سودی که بانک‌ها برای سپرده‌ها پرداخت می‌کنند آن‌ها را راضی نمی‌کند.

به گزارش فراسو به نقل از وبگاه رویترز، این روند زمانی پدیدار شد که برخی از بانک‌های بزرگ اروپا برنامه سودآوری را برای سال جدید طرح‌ریزی کردند که نتیجه آن خروج آهسته اما چشمگیر پول نقد مشتریان از بانک‌ها بود.

حدود ۱۵ سال، نرخ بهره تقریباً صفر بود؛ اما سال گذشته، به سرعت افزایش یافت و بانک‌ها شروع به پرداخت وام بیشتر کردند؛ اما بیشتر آن‌ها در افزایش نرخ بهره سپرده‌ میلیون‌ها مشتری تعلل می‌کنند.

این موضوع، سود بسیاری از بانک‌های بزرگ را بسیار بیشتر از انتظارات بسیاری از تحلیلگران افزایش داده است؛ اما مشتریان بانک‌ها را ناراضی و آن‌ها را به ثبات درازمدت بخش بانکی بدبین کرده است.

نیکولا مارینِلی (Nicola Marinelli)، استادیار مدیریت مالی در دانشگاه ریجنت لندن، اظهار کرد: بانک‌های سنتی باید تصمیم بگیرند که نرخ سپرده‌ها را تا حد ممکن پایین نگه دارند و بازده خود را به بیشترین میزان برسانند یا با افزایش نرخ‌ها و حفظ وجوه مشتریان، نقدینگی و ثبات خود را در اولویت قرار دهند.

با تداوم سطوح بالای تورم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول در میان مشتریانی که به دنبال بازده بیشتر پول نقد خود هستند، محبوبیت پیدا کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/o66UWj