امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاندار کرمان مطرح کرد؛ پیشنهاد به جاده زدن بیمه‌ها

کاهش ۵۴ درصدی تلفات جاده‌ای نوروزی استان کرمان در حالی از سوی دستگاه های متولی اعلام شد که این امر مزیت های بسیاری برای بیمه ها داشته و استاندار کرمان نیز معتقد است با تخصیص بخشی از این هزینه از سوی بیمه‌ها می‌توان روند نزولی فعلی را حفظ کرد.

به گزارش فراسو، آیین قدردانی از دست اندرکاران ایمنی و حمل و نقل جاده ای کرمان روز پنجشنبه با حضور استاندار کرمان، مسئولان کشوری و استانی سازمان راهداری و نیز نمایندگان مجلس در کرمان برگزار شد تا فرصتی نیز باشد ارائه راهکارهای رفع مشکل حوادث رانندگی و تلفات جاده ای استان کرمان و نیز تثبیت روند نزولی این حوادث.

کرمان به عنوان پهناورترین و دارای طولانی ترین راههای کشور طی سال های گذشته بیشترین آمار حوادث و تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده بود و نزدیک به یکهزار نفر فوتی در محورهای ارتباطی استان کرمان در سال ۱۴۰۱ خود گویای این واقعیت است.

موقعیت جغرافیایی استان کرمان، وضعیت راهها، ایمنی خودروها و همچنین کمبود اعتبارات، رفتارهای ترافیکی و دیگر مشکلات اینچنینی باعث شد تا آمار تلفات جاده ای این استان هواره بالا باشد اما این آمار در نوروز امسال با بسیج همه ظرفیت ها و با وجود افزایش ۱۶ تا ۲۰ درصدی ترددهای جاده ای، ۵۴ درصد کاهش یافت و این امر سبب شد تا مدیران استان با بررسی راهکارهای مختلف سعی بر حفظ این آمار داشته باشند.

بیمه ها پای کار بیایند

استاندار کرمان در این نشست قدردانی با اشاره به کاهش حوادث رانندگی نوروزی این استان گفت: بیمه ها پای کار بیایند و بخشی از هزینه کاهش تصادفات را به شرکتی اختصاص دهند تا برای نجات جان انسان‌ها در محورهای ارتباطی کمک کند.

محمدمهدی فداکار افزود: اگر بیمه ها پای کار بیایند می توان مشکل حوادث و تلفات رانندگی را با سرعت بیشتری رفع کرد، ضمن آنکه این کار از ضررهای بعدی بیمه ها نیز جلوگیری می کند.

وی با اشاره به کاهش تصادفات و تلفات نوروزی استان کرمان گفت: طی این ایام بیش از ۴۰ نفر کمتر از مدت مشابه سال گذشته در محورهای ارتباطی استان جان خود را از دست دادند که این مهم باوجود افزایش ترددها، با وظیفه شناسی و سختی رقم خورده است.

استاندار کرمان گفت: کاهش تلفات جاده ای استان کرمان نشان داد که می توان آمار این حوزه را کاهش داد و امیدوارم بخشی از مشکلات جاده ای استان کرمان در سال جدید رفع و برای رفع نقاط حادثه خیز نیز بسرعت مناقصه ای برگزار و این پروژه با جدیت اجرا شود.

وی عنوان کرد: ایران با همکاری روسیه کریدور شمال به جنوب را اجرا می کند و دو کشور پیگیر هستند این کریدور فعال شود؛ در این کریدور هر مسیری باید از کرمان عبور کند لذا کرمان بایستی مرکز و پس کرانه این کار شود. در این زمینه مسئولان ۲ کشور از کرمان بازدید می کنند و این امر ظرفیت خوبی برای استان ایجاد می کند.

هفت محور کرمان دچار مشکل ایمنی است

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: ۷۱ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد و هفت محور ارتباطی ما نیز دچار مشکل است؛ در صورتی که امسال امکانات و اعتبارات در اختیار قرار گیرد، این مشکلات رفع خواهد شد.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: ۱۸۸ نقطه حادثه خیز در استان کرمان داشتیم که طی ۲ سال گذشته رفع شده اند.

به گفته وی، کاهش ۵۴ درصدی تلفات جاده ای استان کرمان و ۴۷ درصدی سوانح درون شهری در حالی رقم خورد که امسال تردد نوروزی بیشتری نسبت به سال گذشته داشتیم و استان سیستان و بلوچستان با ۲۱ درصد، ایلام ۱۹ درصد و خوزستان ۱۸ درصد رشد داشتند. امسال استان کرمان ۱۶ تا ۱۸ درصد رشد تردد جاده ای داشت. اما استان کرمان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتردد، سیستان و بلوچستان ۵۳۰ هزار، ایلام ۷۲۰ هزار و خوزستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار تردد را ثبت کردند.

آیت اللهی افزود: کرمان بیشترین طول راههای کشور را دارد و در این زمینه در رتبه نخست کشور قرار گرفته است اما به واسطه حضور راهداران و بخش حمل و نقل آمار تصادفات و تلفات این استان کاهش یافت. ضمن آنکه ما قاچاق سوخت و اتباغ غیرمجاز را هم داریم و وسعت کرمان قابل قیاس با دیگر استان ها نیست.

به گفته وی باوجود تمامی این موارد، استان کرمان در توزیع اعتبارات جایگاه خوبی به نسبت کشور ندارد و در تعداد راهدارخانه‌ها نیز در رتبه ۲۰ کشور هستیم، امکانات پلیس راه ما باوجود تمامی پیگیری ها مناسب نیست.

معاون استاندا رکرمان خاطرنشان کرد: ایمن سازی ۳۰ کیلومتر ورودی شهرها، پیشنهاد استان کرمان بود که در این خصوص سیاه چادر عشایر، پلیس و راهداری را مستقر کردیم اما وقتی پایگاه و راهدارخانه نداریم چگونه جاده را کنترل کنیم.

وی افزود: اگر امکانات و اعتبارات ملی در اختیار قرار گیرد هیچ استانی نمی تواند به اندازه کرمان کار انجام دهد و اکنون استان تهران باوجود تمامی امکاناتش در حوزه تلفات جاده ای در رتبه های خوب کشور نیست.

اجماع ملی برای کاهش تلفات جاده ای

به گزارش ایرنا در ادامه این نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آمار تلفات مردمی تصادفات کشور پس از بیماران قلبی و عروقی قرار گرفته و براین اساس سالانه ۱۷ هزار نفر در کشور جان خود را از دست می دهند که اندازه یک جنگ است لذا اجماع ملی برای رفع این مشکل شکل گرفته و نگاه دولت و اهتمام کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا است.

وی با بیان اینکه سه عامل جاده، خودرو و راننده اصلی ترین عوامل تصادفات جاده ای هستند گفت: اقدامات دستگاه ها در این حوزه بسیار اهمیت دارد اما انحراف جدی در میزان منابع و مصارف در دستگاه ها وجود دارد و باید در راستای کاهش تلفات و خسارات های این حوزه اقدام کنیم.

پورابراهیمی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس تعدیل قیمت خودرو را برنامه ریزی کرد، ضمن آنکه کیفیت خوردو در کاهش خسارت مالی و جانی تاثیرگذار است.

وی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات جاده ای را در بودجه ۴۰ درصد افزایش دادیم گفت: تخصیص راهداری به ۷۰ درصد رسیده که در کل دستگاه ها بالا ترین است.

کاهش ۵۴ درصدی تلفات و اتفاق عجیب کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز گفت: نوروز سال ۱۴۰۲ اتفاقی عجیب برای استان کرمان افتاد و در طرح نوروزی از روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین امسال، تعداد تلفات جاده ای استان کرمان ۵۴ درصد کاهش یافت که بسیار حائز اهمیت است.

احسان عراقی زاده افزود: این آمار در حالیست که مجموع سفرهای نوروزی استان کرمان طی ایام نوروز بین ۱۶ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه تلفات داخل شهری استان کرمان نیز طی ایام نوروز ۴۷ درصد کاهش یافت عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۹ کشته در ۵۴ فقره تصادف منجر به فوت در طرح نوروزی جاده ها داشتیم اما این آمار امسال به ۳۶ فوتی در ۳۱ تصادف رسید؛ یعنی نوروز امسال ۴۳ نفر کاهش تلفات در محورهای ارتباطی داشتیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان ادامه داد: به دستور استاندار کرمان این موضوع بررسی می شود تا آن را در طول سال حفظ کنیم؛ بیشترین درصد کاهش تلفات جاده ای استان کرمان به علت همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی و دخیل در این حوزه محقق شد.

تلفات جاده ای ۹۹۶ نفر طی یک سال در کرمان

رییس پلیس راه شمال استان کرمان نیز گفت: ۹۹۶ نفر سال گذشته در جاده های استان کرمان جان خود را از دست دادند که ۲۶ درصد از این آمار مربوط به ناوگان بار و مسافر بوده است.

سرهنگ علی رضایی افزود: سال گذشته ۵۹ فقره تصادف منجر به فوت داشتیم که این آمار امسال به ۴۰ فقره کاهش یافته و آمار این حوزه ۳۳ درصد کاهشی بوده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ رانندگی در جاده ها برای کاهش آمار حوادث رانندگی موثر است تصریح کرد: در استان کرمان اتوبان غدیر چهار خطه شده اما مشکل محور راور – دیهوک و ریگان – رستم آباد باید رفع شود.

سرهنگ رضایی ادامه داد: پنج هزار خودرو در طرح نوروزی پلیس راه توقیف، ۸۰۰ خودرو به پارکینگ هدایت شد و با ۸۰ خودرو شوتی نیز برخورد کردیم.

هفتم اردیبهشت روز ایمنی و حمل و نقل نام گذاری شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ONVsAE