مجید مشعلچی سخنگوی بیمه مرکزی از بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی شرکتهای خودروسازی به صنعت بیمه بابت بیمههای شخص ثالث خبر داد.
به گزارش فراسو، دکتر مجید مشعلچی در اولین نشست خبری اسال ۱۴۰۲ خود با نمایندگان رسانه ها گفت: صنعت خودروسازی بابت حق بیمههای شخص ثالث دریافتی از خریداران خودرو و نپرداختن آن به شرکتهای بیمه به این صنعت به میزان ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است و بارها گفتهایم صنعت خودرو با پول مردم که در دست آنهاست هیچوقت جان نمیگیرد.
وی گفت: بدهکار بزرگ بعدی بنیاد شهید است که حدود یکهزار میلیارد تومان از سال ۹۵ به بیمه ایران بدهکار است و تورمهای پیاپی در این سالها ارزش این رقم را به شدت کاهش داده است.
سخنگوی بیمه مرکزی این نکته را هم گفت: البته بدهی خودروسازان به صنعت بیمه بخشی مربوط به بیمهنامههای شخص ثالث ۱۴۰۱ بخشی مربوط به ۱۴۰۰ و قسمتی مربوط به سالهای ۹۸ و ۹۹ است، اما تورمهای ایجاد شده ارزش این بدهی را مرتب کاهش میدهد.
سخنگوی بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که مبنای محاسبه خودروهای غیر متعارف براساس نرخ دیه را قابل قبول می دانید ، گفت: زمانی که این تبصره در قانون بیمه شخص ثالت آورده شد، افزایش قیمت شدید خودرو پیش بینی نشده بود و به نظرم باید چند تبصره قانون بیمه شخص ثالث مصوب۱۳۹۵ اصلاح شود.
وی همچنین در مورد نرخگذاری دولتی و دستوری و رتبهبندی شرکتها گفت: بحث رتبهبندی شرکتهای بیمه و بیمهگذاران براساس میزان فروش بیمهنامه انجام میشود. در مورد نرخگذاری و آزادسازی تعرفههای بیمهای هم نباید نگاه صفر و یک داشته باشیم تا مردم متضرر شوند. سهم بیمههای درمان از ۱۶ درصد به حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد افزایش یافته است. باید یک قیمت پایه برای خدمات بیمه درمان توسط شرکتها ارائه شود که این نرخهای پایه توسط ۳ کارشناس اکچئوری یا برآورد خسارت صورت گیرد و رقابت بر سر خدمات از آن نرخ پایه شروع شود.
در این نشست حقوردی از مدیران بیمه مرکزی نیز گفت: در همه کشورهای دنیا رتبهبندی شرکتهای بیمهای توسط شرکتهای تخصصی رتبهبندی انجام میشود و نهاد ناظر خودش رأسا به رتبهبندی شرکتها نمیپردازد.
برپایه این گزارش، دکتر مجید مشعلچی درادامه افزود: رتبه بندی شرکت های بیمه در هیچ کجای جهان از سوی نهاد ناظر صورت نمی گیرد و مبتنی بر اطلاعاتی است که از سوی مجموعه های اعتبارسنجی در اختیار بیمه مرکزی قرار می گیرد.
قائم مقام بیمه مرکزی با رد هر گونه دخالت نهادناظر صنعت بیمه در بحث تعرفه گذاری، تصریح کرد: ماموریت بیمه مرکزی نظارت بر کیفیت فعالیت شرکت های بیمه و ایجاد فضای مناسب برای رقابت پذیری است و به هیج عنوان به مساله تعرفه گذاری فکر نخواهیم کرد.
دکتر مجید مشعلچی در همین راستا خاطرنشان کرد: بیمه گذاران بزرگ در برپایی مناقصه های بیمه ای باید کف نرخ را مشخص کنند و شرکت های بیمه گر با کارشناسی دقیق و تعیین صحیح نرخ و شرایط، پوشش متناسب را ارائه دهند.
وی وجود برخی از بدهکاران صنعت بیمه را از موانع دستیابی صنعت بیمه به هدفگذاری های از پیش تعیین شده ارزیابی کرد و گفت: حق بیمه های دریافتی متعلق به مردم است و دلیلی برای امتناع برخی بیمه گذاران بزرگ در خصوص حبس سرمایه های بیمه گران وجود ندارد.
سخنگوی بیمه مرکزی در همین رابطه میزان بدهی برخی از این مجموعه های عظیم را حدود شش هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
دکتر مشعلچی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر صیانت از حقوق شبکه فروش صنعت بیمه، اظهار داشت: فعالیت های پیشگیرانه در ابعاد نظارتی، مسیر حرکت شرکت های بیمه را هموار می کند و موضوعاتی نظیر ورشکستگی یا انحلال در صنعت بیمه به هیچ وجه مطرح نیست.
سخنگوی بیمه مرکزی، فروش جهشی از سوی کارگزاران برخط در سال گذشته را نمونه بارز تحول دیجیتال در صنعت بیمه دانست و گفت: مسیر برای حضور کارگزاران برخط از سوی بیمه مرکزی فراهم شده است و هدف از عملیاتی نمودن سوئیچ بیمه صرفا شفاف سازی عملکرد فنی و مالی کارگزاران برخط است که با همکاری خود کارگزاران شیوه نامه اجرایی آن به زودی تدوین می شود.
قائم مقام بیمه مرکزی با بیان این مطلب که کار گفتمان سازی در بخش بیمه های اتکایی آغاز شده، افزود: نهاد ناظر در راستای تقویت بیمه های اتکایی از بخش خصوصی برای ورود جدی تر به این حوزه حمایت خواهد کرد.
وی در همین راستا اظهار داشت: برای ساماندهی بیمه های اتکایی پیش از راه اندازی شرکت بیمه ملی اتکایی به توان شرکت های بخش خصوصی اتکا خواهیم کرد.
دکتر مشعلچی در بخش دیگری از سخنان خود، فضا را برای حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت بیمه بکر دانست و گفت: خوشبختانه با تلاش های معاونت طرح و توسعه و حمایت های رییس کل بیمه مرکزی، شرایط برای حضور شرکت های فن آور و دانش بنیان در صنعت بیمه با راه اندازی مرکز نوآوری صنعت بیمه فراهم شده است.
دکتر مشعلچی افزود: برگزاری “پویش فناورانه سه شنبه های نوآورانه” مقدمه ای بر آغاز فعالیت مرکز نوآوری صنعت بیمه بود و امیدوارم پس از تبیین مدل اقتصادی این مرکز، شاهد حضور بیشتر شرکت های دانش بنیان در صنعت بیمه باشیم
سخنگوی نهاد ناظر صنعت بیمه از اجرای پروژه های متنوع برای تسهیل امر بیمه گری خبر داد و گفت: فرایندهای مربوط به برخی سامانه ها نظیر “کروکی آنلاین” به اتمام رسیده و در آینده نزدیک با تجهیز و تعامل دستگاه های مرتبط در سطح گسترده به بهره برداری خواهد رسید.
وی در پاسخ یکی از خبرنگاران در خصوص آمار ضریب نفوذ بیمه در کشور به صراحت اعلام کرد: که هدفگذاری های غیرواقعی در این خصوص ابدا منطقی نیست بلکه باید با موضوع واقع بینانه برخورد کرد.
مشعلچی دو عامل نوآوری و توسعه فرهنگی را از مولفه های تعیین کننده افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست و از رسانه ها خواست در زمینه فرهنگسازی بیمه ای فعال تر از گذشته عمل کنند.