امروز شنبه، ۷ مهر ۱۴۰۳

رکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان به دنبال شکستن رکورد آیس کافی دنیا

کارشناس و مدرس قهوه که به تازگی موفق به ثبت رکورد قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان در کتاب رکوردهای گینس ۲۰۲۳ به نام یک ایرانی شده است، درصدد ساخت یک سازه بزرگ سنتی برای شکستن رکورد فعلی ۱۴ هزار و ۶۰۰ لیتری آیس کافی (Ice coffee) است.

به گزارش فراسو، منصور زندی نهاد کارشناس و مدرس قهوه ایران موفق به ثبت رکورد قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان در کتاب رکوردهای گینس ۲۰۲۳ به نام خود شد و به طور حتم این رویداد یک افتخار بزرگ برای ایران و صنعت قهوه کشور محسوب می شود.

وی در مدت یک دقیقه توانست ۱۰ مورد از ۱۱ نوع قهوه را با چشمان بسته و با استفاده از حس بویایی و چشایی به‌درستی تشخیص دهد و این رکورد را که پیش تر در اختیار یک آلمانی با تشخیص هشت طعم قرار داشت را بشکند.

رکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان به دنبال شکستن رکورد آیس کافی دنیارکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان که متولد سال ۱۳۶۶ و اصالتا اردبیلی است، تحصیلکرده رشته هتلداری بوده و چند دوره قهرمان مسابقات داخلی و بین المللی و فینالیست مسابقات جهانی قهوه شده است.

زندی نهاد در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا یکی از اهداف اصلی شکسن این رکورد را به رخ کشیدن نام ایران و البته هوش و ذکاوت ایرانیان عنوان کرد و اظهار داشت: هدف دیگر من جلب توجه مردم کشور به سمت خواص قهوه و سوق دادن آنها به مصرف بیشتر این نوشیدنی مفید عنوان کرد.

وی در توضیح چگونگی ثبت رکورد قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان در کتاب رکوردهای گینس ۲۰۲۳ به نام خود و ایران گفت: در واقع با حضور داور گینس (به عنوان مرجع ثبت رکوردهای بین المللی) چند نوع قهوه فاقد هرگونه اسانس و طعم در مقابل شرکت کننده این مسابقه دم شده و فرد حاضر در رقابت باید با چشمان بسته، نت طعم های مختلف قهوه از جمله شکلاتی، کارامل، آجیلی، سوخته، انگور، طالبی و… را یکی یکی با حس چشایی و بویایی خود در حداقل زمان تشخیص داده و اعلام کند.

این کارشناس و مدرس قهوه با بیان اینکه ثبت رکورد حس چشایی قهوه با شرایط سختگیرانه ای برگزار می شود، افزود: حتی اگر در آن سالن محل برگزاری مسابقه، کوچک ترین صدایی شنیده شود، مسابقه قطع می شود چراکه ممکن است آن صدا یک نشانه گذاری برای رساندن طعم خاصی از قهوه به شرکت کننده باشد.

زندی نهاد در ادامه و در پاسخ به این سوال که چگونه به قهوه علاقمند شده است و به این درجه مهارت از شناسایی انواع قهوه رسیده است، تصریح کرد: در رشته هتلداری تحصیل کرده و از ۱۵ سالگی در بخش خانه‌داری یکی از هتل های تهران مشغول به کار بوده ام، هنگامی که درسم به اتمام رسید و از خدمت سربازی فارغ شدم به هتل بازگشتم و مدیر هتل محل جدید کارم را در کافی شاپ هتل تعیین کرد.

رکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان به دنبال شکستن رکورد آیس کافی دنیاوی افزود: در همان سه ماه اول کار در کافی شاپ، ایتالیایی ها برای برگزاری نخستین مسابقه باریستا (به کسی گفته می‌شود که متخصص آماده کردن قهوه های مختلف به صورت حرفه ای است) به ایران سفر کرده بودند و من هم علاقمند شدم و با شرکت درآن مسابقه به عنوان یکی از پنج فینالیست انتخاب شدم.

رکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان ادامه داد: یادم هست که کارشناس قهوه ایتالیایی به من می گفت که تو خیلی در قهوه مهارت و استعداد داری و اگر یکی دو نکته را رعایت می کردی، نتیجه بهتری می گرفتی و همین باعث شد برای پیشرفت در این حرفه وقت و انرژی بیشتری بگذارم.

زندی نهاد در پاسخ به این سوال که ترفند شناسایی طعم های مختلف قهوه به چه شکلی است، اظهار داشت: اگر هر ماده غذایی را به صورت جداگانه میل کنیم به طورحتم حس چشایی ما قوی تر می شود و به دلیل اینکه در فرهنگ غذایی ایرانی ها بیشتر مواد غذایی به صورت مخلوط میل می شود، شناسایی طعم مواد غذایی به صورت جداگانه ممکن است سخت باشد.

وی با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال طعم سیب زمینی کال برای بسیاری مشخص و شناخته شده است چراکه بیشتر افراد تجربه کرده اند اما طعم مرغ برای بسیاری از ایرانی ها همراه با زرشک، هویج و سیب زمینی تداعی می کند در صورتی که طعم خود مرغ یک طعم خاص و بد بو است و برای پخت و پز و مصرف طعم آن را با انواع افزودنی ها مثل نمک، زردچوبه و سس بهتر می کنند.

این کارشناس و مدرس قهوه ادامه داد: کسی که در شمال ایران زندگی کرده است با طعم انواع برنج آشنایی کامل دارد اما مناطق دیگر کشور بیشتر یک طعم از برنج را می شناسند بنابراین برای شناسایی طعم های مختلف قهوه هم باید تا می توانید قهوه های مختلف بنوشید.

وی در ادامه، یکی از ریزه کاری های چشیدن طعم قهوه را استفاده از سقف دهان دانست و افزود: وقتی قهوه را می خوریم با سقف دهان می توان متوجه شد که بعضی قهوه ها حالت مخملی، بعضی حالت کره ای ایجاد می کنند و این زوایایی است که مردم توجه نمی کنند و بعضی قهوه ها هم فارغ از طعم، دهان را گس می کنند و راحت می توان آن را تشخیص داد.

رکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان به دنبال شکستن رکورد آیس کافی دنیارکورددار قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان همچنین تقویت حافظه را درشناسایی طعم های مختلف بسیار مهم دانست و گفت: رمزگذاری و نشانه گذاری های غیرمرسوم و تخیلی به طور حتم در افزایش قدرت حافظه تاثیر بسیار زیادی دارد و هرچه این نشانه گذاری ها تخیلی تر باشد، بیشتر در ذهن می ماند مثلا شما می توانید برای حفظ عدد ۳۲۱ برای هر عدد آن یک شی یا هرچیز دیگری تصویرسازی کرده و آن را به ذهن خود بسپارید و این همیشه در ذهن شما می ماند.

زندی نهاد در ادامه یکی از برنامه های خود در آینده را ثبت رکورد جدید قهوه یخ (آیس کافی) دنیا عنوان کرد و یادآور شد: در حال برنامه ریزی انجام این کار هستم تا تا سه ماه آینده آن را اجرایی کنم.

وی در توضیح بیشتری با بیان اینکه رکورد فعلی آیس کافی دنیا ۱۴ هزار و ۶۰۰ لیتر است، تاکید کرد: قصد دارم با ۱۶ هزار لیتر این رکورد را با ایجاد یک سازه بسیار بزرگ کاشی کاری شده شکسته و ارتقا بدهم و قرار است این سازه پس از ثبت رکورد به نام کشورم، به یکی از موزه های ایران اهدا شود./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/unQJeg