امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

درهای جنوبی عمارت بادگیر کاخ گلستان بازگشایی شد

 مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: برای تسهیل مسیر گردشگران نوروزی و بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی درهای جنوبی عمارت بادگیر بازگشایی شد.

به گزارش فراسو، آفرین امامی از بازگشایی درهای جنوبی عمارت بادگیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان خبر داد و گفت: بازگشایی این درها برای تسهیل تردد و مسیر گردشگران نوروزی و بازدیدکنندگان از نمایشگاه صنایع‌دستی ایران من در کاخ گلستان است.

نمایشگاه صنایع‌دستی مجموعه ثبت جهانی کاخ گلستان که از سلسله نمایشگاه‌های ایران من است، صبح امروز دوشنبه – هفتم فروردین- گشایش یافت

درهای جنوبی عمارت بادگیر کاخ گلستان بازگشایی شد

دسترسی آسان‌تر به سفره هفت‌سین

امامی توضیح داد:‌ همچنین سفره هفت‌سین مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز در عمارت بادگیر قرار گرفته است که بازدیدکنندگان حالا می‌توانند به شکل راحت‌تری به آن دسترسی پیدا کنند.

عمارت بادگیر در کاخ گلستان بین سال‌های ۱۲۲۰ و ۱۲۶۰ به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. همچنین مظفرالدین‌شاه قاجار در «عمارت بادگیر» کاخ گلستان تاج‌گذاری کرد.

نام این بنا برگرفته از بادگیر بلند این ساختمان است. این عمارت به‌طور کامل به دستور ناصرالدین شاه بازسازی شد. پلان تالار اصلی این عمارت به صورت صلیبی بوده و این تالار با ارسی بسیار وسیع و زیبا به همراه تزئینات آیینه‌کاری و گچبری آراسته شده‌است. برج‌های بادگیر تنها بادگیرهای تزئین‌شده با معرق در ایران هستند.

درهای جنوبی عمارت بادگیر کاخ گلستان بازگشایی شد

ورود به کاخ گلستان از باب عالی

باب عالی یکی دیگر از درهای کاخ گلستان است که گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند از خیابان ناصر خسرو راحت تر بلیت بخرند و وارد مجموعه میراث جهانی گلستان شوند.

بنابر این گزارش، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان دارای دو ورودی است که یک ورودی از مسیر میدان ارگ واقع در خیابان پانزده خرداد است. همچنین در باب عالی به عنوان در قدیمی این مجموعه جهانی نیز واقع در خیابان ناصر خسرو پذیرای ورود گردشگران برای تهیه بلیت است. اکنون درهای جنوبی عمارت بادگیر کاخ گلستان بازگشایی شد

درهای جنوبی عمارت بادگیر کاخ گلستان بازگشایی شد

گر چه تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی( ۹۸۸ ه.ق ) بر می‌گردد و بخشی از سفرنامه پیترو دلاواله (در سال ۱۰۲۸ ه.ق که شهر تهران را با چنارستانی که قصر سلطنتی را احاطه کرده بوده، توصیف کرده است/ سر آغازی بر ارگ سلطنتی) خود موید این نکته است، و در سلسله‌های بعد کم یا بیش نیز مورد توجه واقع شده تا اینکه در عهد کریم‌خان زند ما بین سال‌های ۱۱۷۳ تا ۱۱۸۰ هجری قمری نیز این مجموعه با ساخت دیوان‌خانه‌ای دچار تغییرات اساسی شده، ولی اهمیت واقعی ارگ را می‌توان به دوران آقا محمدخان قاجار نسبت داد.

وی در اواخر دوران زندیه و پس از مرگ کریم‌خان( ۱۱۹۳ ه.ق ) از بحران داخلی ایران استفاده کرده، ایلات قاجار را از دشت گرگان که مرکز سکونت آنان بود به دامنه‌های جنوبی البرز یعنی ولایات تهران و دامغان سوق داد و سعی کرد که به تدریج راه خود را به طرف فارس یعنی مرکز حکومت و قدرت زندیه باز کند.( هر چند که لرد کرزن در کتاب ایران و قضیه ایران، درباره انتخاب تهران به پایتختی توسط آقامحمدخان و ایجاد مقر سلطنتی در این شهر نزدیکی به املاک و مقر طایفه خویش در گرگان و نزدیکی به روس ها و تحت مراقبت داشتن آنها را جزء عوامل این انتخاب می شمارد.) آقامحمدخان بعد از غلبه بر لطفعلی‌خان زند در شعبان ۱۲۰۹ ه.ق به تهران برگشته و در نوروز ۱۲۱۰ ه.ق به نام پادشاه ایران تاج‌گذاری می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/HWv1hG