امروز شنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

راه‌اندازی و سنکرون واحد ۱۱ نیروگاه ری با سامانه تحریک بومی MAPEX کلاس A شرکت مکو

اولین سامانه تحریک در رنج جریان ۳۰۰ آمپری ساخته شده در شرکت مکو در مدت کمتر از دو ماه در نیروگاه ری نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش فراسو، پس از اجرای سومین پروژه نوسازی سامانه‌های تحریک، اولین پروژه ساخت سامانه تحریک در رنج جریان ۳۰۰ آمپری از طریق عقد قرارداد و موفقیت در مناقصه عمومی با رقبای داخلی و خارجی توسط مرکز الکترونیک قدرت شرکت مکو طراحی و پس از طی مراحل تامین و ساخت تابلو، در واحد یازدهم نیروگاه ری به بهره‌برداری رسید.

در این طراحی با نوسازی سامانه تحریک، کارایی ژنراتور در تثبیت ولتاژ شبکه و کنترل توان راکتیو ارتقا یافته است. با توجه به استفاده از یک ترانس قدرت مشترک بین دو واحد گازی، کنترل توان راکتیو و تثبیت ولتاژ از پیچیدگی‌های این طرح بوده و کنترلر سیستم MAPEX به خوبی به پایداری ولتاژ و حذف نوسانات راکتیو کمک نموده است.

از دیگر چالش‌های این پروژه، طراحی تابلو در فضای محدود، نقشه‌های قدیمی و سیگنال‌های سخت‌افزاری و همچنین تطبیق سامانه تحریک با سایر سیستم‌های موجود بود که در روز دوشنبه مورخ ۸ اسفند ۱۴۰۱ حاصل تلاش کارشناسان این مرکز به ثمر نشست و در زمانی کمتر از دو ماه واحد یازدهم سنکرون شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نیروگاه ری، یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های ایران از نوع گازی با ظرفیت تولید ۹۷۹.۴ مگاوات در زمینی به مساحت ۵۲.۵ هکتار است که ساخت آن در سال  ۱۳۵۶ خورشیدی به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این نیروگاه شامل ۲۹ واحد توربین گازی است که برنده شدن در مناقصه نوسازی آن و سنکرون واحد با سیستم تحریک MAPEX  اهمیت ویژه و استراتژیک برای شرکت مکو و گروه مپنا داشته است.

رضایت کارفرمای این پروژه استراتژیک، دیگر واحدهای گازی نیروگاه را نیز در چرخه نوسازی قرار خواهد داد و گامی دیگر در مسیر بی‌نیازی و خودکفایی محصولات اصلی و فناورانه نیروگاه‌ها توسط گروه مپنا برداشته می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ofjtr7