امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نماینده مجلس: دستمزد کارگران معادن دولتی و خصوصی همسان شود

 نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رعایت عدالت و دلگرمی کارگران معادن و صنایع بخش خصوصی که در جوار کارگران بخش دولتی کار می کنند، پیشنهاد همسان سازی حقوق و مزایای آنان را داریم.

به گزارش فراسو، عفت شریعتی روز جمعه در نشست شورای اداری شهرستان های زرند و کوهبنان با حضور رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: کارگران معادن در بخش های سیریز، طغرالجرد و پابدانا در شرایط سخت بحرانی زندگی می کنند و شرایط آنان دردناک است؛ معیشت و اقتصاد آنان نیاز به اعمال نظر ویژه دارد.

وی با بیان اینکه حل برخی مشکلات مردم نیاز به مصوبات مجلس دارد افزود: بخشودگی وام زلزله خانمان سوز سال ۹۶ و بخشیدگی سود و جرائم تسهیلات کشاورزان سرما زده باید انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کارگران شرکت زغال سنگ بعد از ۱۵ سال خدمت در عمق زمین دیگر توان جسمی برای تولید بیشتر ندارند که در نتیجه کارخانه ها با کمبود زغال مواجه می شوند.

وی تاکید کرد: بهترین راه برای تولید بیشتر به کارگیری نیروی جدید و بازنشستگی کارگران فعلی است تا به آرامش بازنشستگی برسند؛ هزینه های مربوط به بازنشستگی نیز از طریق دارایی های مازاد شرکت تامین شود که نیاز به مصوبه قانونی دارد.

شریعتی اظهارداشت: زیرساخت های راه های شهرستان های زرند و کوهبنان ضعیف است که برای بازسازی نیاز به تامین اعتبار وجود دارد و با توجه به اینکه حوادث دردناکی برای مردم به وجود آورده، توجه به این مساله سرنوشت ساز است.

وی تصریح گرد: کارخانه کنسانتره سیریز برای راه اندازی نیاز به گازرسانی دارد که چنانچه انجام شود، علاوه بر افزایش تولید زمینه اشتغال هزار نفر نیز فراهم و باعث کم رنگ شدن مهاجرت در متطقه می شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: با همت و تلاش وزیران قبلی و جدید نیرو با انتقال آب از خلیج فارس به منطقه بحرانی زرند یکی از نقاط قرمز استان موافقت شده است که برای تسریع در اجرا باید ترتیبی اتخاد و بخشی از هزینه ها توسط شرکت های منطقه با مصوبه قانونی تامین شود.

وی همچنین بیان کرد: دانشکده پرستاری زرند با داشتن دانشجویان زیاد نیاز به توسعه دارد و مجوزهای لازم را کسب کرده که تقاضای تامین اعتبار از برنامه و بودجه کشور را دادیم.

شریعتی اظهار داشت: بزرگترین معادن زغال سنگ کشور در زرند و کوهبنان است اما سیاست های نامطلوب صمت و رفاه باعث رکود این معادن مهم و افت شدید تولید شده است.

فرماندار زرند نیز با اشاره به کمبود آب در این شهرستان گفت: سال سختی را در تنش آبی پشت سر گذاشتیم و زرند تنها شهر دارای تنش آبی در استان کرمان است که کشاورز ما باید از عمق ۳۲۰ متری آب را بیرون بکشد.

سید رصا حسینی نژاد افزود: ۴۰ میلیون لیتر کسری آب داریم که امیدواریم با انتقال از خط انتقال خلیج فارس جبران شود.

وی بیان کرد: معادن زغال سنگ می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند اما امروز به دلایلی دچار مشکلات زیادی شده و نباید فرصت جذب سرمایه گذار را از دست بدهیم.

فرماندار کوهبنان ‌نیز گفت: اگر حقوق معادن به طور کامل به این شهرستان پرداخت شود، عملیات احداث مسیر ۲ طرفه کوهبنان به زرند تا یک سال آینده به اتمام می رسد.

مجید توکلی افزود: کوهبنان علاوه بر معادن زغال سنگ، اثرهای تاریخی، طبیعی و گردشگری فراوانی دارد که گردشگر را جذب می کند.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) نیز با اشاره به معدل سنی ۲۳ سال کارکنان این شرکت گفت: ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این مجموعه کار می کنندو یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهامدار مستقیم و غیرمستقیم داریم که در واقع سرنوشت ۱۰ میلیون نفر به میدکو گره خورده است و این مجموعه باید بدون توقف کار کند.

علی اصغر پورمند با اشاره به اینکه در طول ۱۴ سال فعالیت ۴۰ طرح را اجرا کرده ایم تصریح کرد: از روز اول در شرایط تحریم کار کردیم که تا امروز ادامه دارد و در مدیریت حرفه ای تحت هر شرایطی باید کار کرد.

وی با بیان اینکه در سه بخش فلزی استراتژیک آهن، مس و منگنز فعالیت داریم بیان کرد: معادن دولومیت زیادی در کشور داریم و اکثر آنها معطل و فاقد تولید هستند.

بنابر این گزارش، نشست شورای اداری شهرستان های زرند و کوهبنان با حضور قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و پس از بازدید وی از کارخانه فولاد زرند ایرانیان وابسته به میدکو در محل تالار مجتمع کک سازی زرند برگزار شد./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Nfa4zs