امروز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزیر میراث فرهنگی: مصرف گاز در هتلهای کشور ۲۰ درصد کاهش یافت

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طرح بهینه‌سازی مصرف گاز در هتلهای مجری کشور، باعث کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز در این مراکز اقامتی شد.

به گزارش فراسو، علی اصغر شالبافان روز سه شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: با اجرای طرح بهینه سازی مصرف گاز در ۳۳ هتل کشور بدنبال پیگیری وزیر و درخواست از وزارت نفت، میزان مصرف گاز در هتلهای کشور طی ۲ ماه بین ۱۶ تا ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: به این ترتیب قرار شد طرح بهینه سازی برای همه هتلهای کشور با تمهیدات لازم، انجام شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه هفته گذشته بخش اول تسهیلات هتلداران در قالب تبصره ۱۸ ابلاغ شد، ادامه داد: معرفی پروژه ها به بانکهای عامل در این قالب به زودی آغاز می شود .

وی گفت: در موضوع حامل‌های انرژی هم با توجه به اینکه حوزه گردشگری این امکان را پیدا می کند که حامل‌های انرژی خاص را داشته باشد، در این خصوص پیگیری در حال انجام است.

شالبافان ادامه داد: تا قبل از این در ماده ۸ قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی حوزه گردشگری صنعت حساب می شد، در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای اولین بار، تعرفه گاز هتل‌داران مستثنی و مشخص شد و در پیشنهاد بودجه ۱۴۰۲ هم تعرفه گاز صنعت هتل‌داری اعلام و در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شد.

افزایش تعرفه اقامت در نوروز آینده نداریم

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه در ایام نوروز سال آینده افزایش تعرفه اقامت نخواهیم داشت، بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ اقامت مصوب در مهر ماه انجام شده برای سال جدید افزایش نرخ اعمال نمی شود حتی برخی هتل‌داران ارایه تخفیف را هم در تعطیلات پیش رو خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کشور ناکافی است، گفت: سرمایه جایی می رود که بتواند بازده داشته باشد و اگرچه حوزه گردشگری ما بکر و همراه با ظرفیتهای فراوان است، یکی از مشوق های سرمایه گذاری می‌تواند اعطای زمین و تراکم باشد.

شالبافان افزود: با مصوبه ای که از دولت اخذ کرده ایم برای تاسیسات گردشگری مبنای کارشناسی ارزش زمین در سال واگذاری است، این در حالی است که در گذشته سال بهره برداری مبنا بود.

وی ادامه داد: مشوق های حوزه شهرداری ها هم می‌تواند بسیار موثر و مهم باشد که با پیگیری های انجام شده این روند در حال تحقق و عملیاتی شدن است.

خسارت ۲۳ هزار میلیاردی به صنعت هتلداری کشور

رییس جامعه حرفه ای هتلداران ایران نیز در این نشست گفت: شیوع ویروس کرونا ۲۳ هزار میلیارد ریال به صنعت هتل‌داری کشور خسارت وارد کرد که این خسارتها بدنبال چند ماه اغتشاشات امسال نیز بیشتر شد.

جمشید حمزه زاده افزود: در طول اغتشاشات امسال ۸۵ درصد تورهای خارجی و بیش از این تعداد کنسلی ثبت شد.

وی ادامه داد: این روند بخصوص در حوزه سفرهای داخلی رو به بهبود است، اما در حوزه سفرهای خارجی هنوز نیازمند گذر زمان هستیم.

رییس جامعه حرفه ای هتلداران ایران در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هم اکنون ۸۰۰ طرح گردشگری درحوزه هتلداری کشور نیمه تمام و در حال احداث است.

حمزه زاده با اشاره به برگزاری مجمع عمومی جامعه هتل‌داران ایران به میزبانی مشهد طی ۲ روز اخیر گفت: این مجمع با نشست های مشترک با مسوولان حوزه گردشگری همراه بود که هماهنگی‌هایی در حوزه استانداردسازی، نظارت، تجهیزات و غیره صورت گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/sfMtTS