امروز یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۳

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: صنایع‌دستی ایران آوازه جهانی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: صنایع‌دستی ایران علاوه بر اینکه بسیار فاخر و ارزشمند است و آوازه جهانی دارد،‌ در زندگی مردم هم جریان دارد.

به‌گزارش فراسو به نقل از میراث‌آریا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عصر روز دوشنبه اول اسفند ۱۴۰۱ با حضور در موزه ملی ایران از آثار به نمایش درآمده کارگاه‌های صنایع‌دستی در هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین هفت) بازدید و با داوران ایرانی و خارجی این جشنواره از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که هنر زبان مشترک انسان‌هاست، گفت: صنایع‌دستی ایران بسیار فاخر و ارزشمند است و خوشبختانه آوازه جهانی دارد. صنایع‌دستی علاوه بر این که در حال فعالیت از سوی هنرمندان است، در زندگی مردم نیز جریان دارد. دست هنرمندان صنایع‌دستی را می‌بوسم و به همه آن‌ها احترام می‌گذارم.

خسروپناه ادامه داد: از مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزاری این جشنواره و نمایشگاه تشکر می‌کنم. حقیقتا آثار بسیار خوبی در این نمایشگاه به نمایش درآمده که نشان‌دهنده هویت و زیبایی آثار صنایع‌دستی است.

صنایع‌دستی ایران آوازه جهانی دارد / سند ملی صنایع‌دستی سریع‌تر آماده شود

وی با اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی از هنرمندان صنایع‌دستی حمایت خواهد کرد، اضافه کرد: درخواست ما از مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این است که سند صنایع‌دستی را هرچه سریع‌تر آماده کنند و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند تا هر چه زودتر شاهد تدوین و اجرایی شدن این سند باشیم.

خسروپناه افزود: از تمام مردم و علاقه‌مندان به حوزه صنایع‌دستی دعوت می‌کنم تا با حضور در این محل از این جشنواره و نمایشگاه زیبا بازدید کنند و با آثار هنرمندان صنایع‌دستی کشورمان از نزدیک آشنا شوند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را همراهی می‌کرد.

صنایع‌دستی ایران آوازه جهانی دارد / سند ملی صنایع‌دستی سریع‌تر آماده شود

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان سرو سیمین ۷ با دبیری سیدمرتضی عمادی از ۲۶ بهمن تا ۴ اسفند در محل موزه ملی ایران برگزار می‌شود. شش دوره از این جشنواره به صورت ملی برگزار شده و امسال برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

در حاشیه این رویداد هنری، سیزده کارگاه آموزشی با حضور مدرسان ایرانی و خارجی در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و هر روز یکی از هنرمندان پیشکسوت این حوزه به عنوان رئیس افتخاری ضمن بازدید از آثار نمایشگاه یک اصله نهال سرو در محوطه موزه ملی ایران غرس می‌کند.

در روز اختتامیه ٧ سرو سیمین به برگزیدگان اعطا می‌شود. بر اساس انتخاب هیات داوران ۴ سرو سیمین به آثار ملی و داخلی و سه سرو سیمین هم به آثار هنرمندان خارجی اعطا خواهد شد. همچنین در بخش ویژه جشنواره نیز ٢ جایزه به آثار بخش میراث ناملموس یک سرو سیمین به رویش دوباره (تداوم هنر در نسل‌های خانواده) و همچنین ترنج سیمین به یک بانوی برگزیده حوزه صنایع‌دستی اعطا می‌شود.

اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر عصر پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ با معرفی برگزیدگان و اهدای سرو سیمین ۷ به ۱۰ نفر از هنرمندان ملی و بین المللی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، سعد القدومی رییس شورای جهانی صنایع‌دستی برای حضور در این جشنواره به تهران سفر می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/CR233f