امروز پنج شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور رئیس شعبه بیمه ایران دبی در پژوهشکده بیمه

مهندس عبدالقادر فقیهی رئیس شعبه بیمه ایران در دبی، صبح امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ با حضور در محل پژوهشکده بیمه، با دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و معاونین و مدیران پژوهشکده بیمه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه در ابتدای این نشست، دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه ضمن خوشامدگویی به رئیس شعبه بیمه ایران در دبی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌ها و ارتباطات این شعبه، اقدامات موثری در راستای توسعه روابط بین‌الملل به ویژه با کشورهای همسایه انجام شود.
در ادامه مهندس عبدالقادر فقیهی رئیس شعبه بیمه ایران در دبی خاطرنشان کرد: تکافل نه یک رشته بیمه‌ای بلکه یک نظام بیمه اسلامی است که اخیرا به‌عنوان روشی مبتنی بر ضمانت مشترک اعضای یک گروه در برابر ضرر و زیان‌های احتمالی وارده بر هر یک از اعضای آن گروه مطرح گردیده است. ضرورت ایجاد این نظام بیمه‌ای در کشورهای اسلامی از آنجا احساس شده که فقها و علمای مذهبی در تعدادی از کشورهای اسلامی عقد بیمه تجاری موجود را بدلیل غرری بودن، مخالفت شریعت تشخیص و جایز ندانسته‌اند.
مهندس فقیهی با اشاره به عقود مبنای تکافل شامل عقد مضاربه، عقد وکاله و عقد تعاون افزود، کشور امارات عربی متحده از سال ۱۹۷۹ میزبان تکافل بوده و از آن تاریخ فعالیت‌هایی در این حوزه انجام داده تا اینکه مصوبه وزارت اقتصاد این کشور صادر و مقررات و ضوابط خاص برای صدور این نوع بیمه نامه و فعالیت های تکافلی تعریف گردیده است. این مقررات، اولین مقررات و قانونگذاری در صنعت بیمه اتکایی در کشورهای عربی به شمار میرود که قبل از صدور آن‌ها، بعضی از شرکت‌های بیمه تجاری فعال در امارات قسمتی از فعالیت‌های خود را به صدور بیمه نامه‌های اسلامی – تکافلی اختصاص داده بودند ولی پس از آن، شرکت‌های بیمه‌ی تجاری معمول، از صدور بیمه نامه‌های تکافلی منع شده و مقرر گردید که فعالیت آن‌ها صرفا تجاری و یا صرفا تکافلی باشد.
رئیس شعبه بیمه ایران در دبی افزود، پس از آن تاریخ شرکت‌های تکافلی به صورت مستقل، برابر مقررات و با اخذ مجوز رسمی از نهادهای مربوطه افتتاح و به فعالیت تکافلی پرداختند به طوری که بر اساس آمارهای موجود در پایان سال ۲۰۲۱ تعداد کل شرکت‌های فعال در کشور امارات عربی متحده ، ۶۲ شرکت بوده و از ۱۲ شرکت به صورت تکافلی فعالیت داشته‌اند.
مهندس فقیهی خاطرنشان کرد، بر اساس آمارهای منتشره از طرف بانک مرکزی مجموع حق‌بیمه و یا به اصطلاح حق مشارکت تکافلی در امارات در سال ۲۰۲۰ مبلغ چهار بیلیون و سیصد و بیست میلیون درهم بوده که در سال ۲۰۲۱ با افزایش بیش از نیم درصدی به مبلغ چهار بیلیون و سیصدو پنجاه میلیون درهم افزایش پیدا کرده است. از نظر تعداد نیز در سال ۲۰۲۱ تعداد ۹۹۲,۱۰۶ بیمه‌نامه تکافلی صادر شده که این تعداد در سال ۲۰۲۰ تنها ۸۲۰,۵۱۷ بیمه نامه بوده است.
رئیس شعبه بیمه ایران در دبی در پایان افزود؛ شایسته است که کشور جمهوری اسلامی ایران با عقبه غنی فرهنگی و فقهی متاثر از اسلام ناب، در این حوزه نیز همانند کشورهای دیگر اسلامی اقدامی در خور در جهت تبیین، فرهنگ سازی و اجرایی کردن آن در سطح کشور به عمل آورد .
وی تصریح کرد؛ در زمینه آموزش و تربیت کادر متخصص نیز «معهد البحرین للدراسات المصرفیه و المالیه» در کشور بحرین ظرفیت بسیار خوب و نسبتا گسترده‌ای جهت آموزش و ارائه دوره های آموزشی و علمی در رشته‌های بانکی و بیمه‌ای از جمله بیمه تکافلی دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/1dL5EQ