امروز شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شمس‌الدین حسینی: شاکله بودجه ارسالی دولت حفظ شد

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با تاکید بر اینکه تلاش این کمیسیون حفظ شاکله لایحه ارسالی دولت بوده است، گفت: منابع مورد نظر دولت از محل صادرات نفت خام و گاز طبیعی بدون تغییر به تصویب رسید.

به گزارش فراسو، سیدشمس الدین حسینی روز یکشنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس در نشست خبری با تشریح مهم ترین ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۲ گفت: در بررسی لایحه بودجه تمام تلاش کمیسیون تلفیق این بود که سقف منابع و شاکله بودجه حفظ شود.

وی افزود: در تبصره (۱) که شاید مهمترین ماموریت آن تعیین تکلیف منابع حاصله از صادرات نفت خام و گاز طبیعی است، همان عدد ۶۰۴ هزار میلیارد تومان که به پیشنهاد دولت در بودجه بود، بدون تغییر به تصویب رسید.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ افزود: الحاق مهمی که در صحن در تبصره (۱) انجام شد، این بود که دولت در بند (ی) تبصره (۱) پیشنهاد داده بود که ۴.۵ میلیارد یورو به تفکیک ۳ میلیارد یورو برای تقویت بینه دفاعی و ۱.۵ میلیارد یورو برای محرومیت زدایی و برخی از مسائل عمرانی اختصاص داده شود که علاوه بر آن تصویب شد ۵۰۰ میلیون یورو برای تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس اختصاص داده شود. البته این هزینه‌ای به دولت تحمیل نمی‌کند بلکه به صورت تسهیلات به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده می‌شود که باید پس از ۳ سال اصل یا فرع آن را به صورت ارزی یا فرآورده دولت بازگرداند.

وی با بیان اینکه بودجه کل کشور رقمی در حدود ۵ هزار و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که با ۲.۶- درصد رشد به ۴ هزار و ۹۷۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، افزود: بودجه شرکت های دولتی نیز از حدود ۳ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به ۲ هزار و ۸۸۳ هزار میلیارد تومان رسید ضمن آنکه منابع عمومی دولت با حدود ۳.۹ درصد افزایش از هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان به ۲ هزار و ۶۲ هزار میلیارد تومان رشد یافت.

حسینی این نکته را گفت که بودجه شرکت های دولتی و مؤسسه های انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها با کاهش ۷ درصدی روبرو شد و در مقابل و بودجه عمومی دولت ۳.۹ درصد افزایش یافت.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه با یادآوری رشد قیمت ها در سال های اخیر و ثبت تورم های ۴۰ و ۵۰ درصدی در اقتصاد ایران اظهار داشت: این امر سبب شد تا در بخش حقوق و دستمزد و معیشت اهتمام بیشتری داشته باشیم و واژگان دارای ابهام مثل متوسط ۲۰ درصد حقوق را به ۲۰ درصد تغییر دادیم یعنی حقوق ها ۲۰ درصد افزایش می یابد که این میزان برای شاغلین حداقل ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد بود اما برای افرادی که در سال ۱۴۰۲ استخدام می شوند، حداقل ۷ میلیون تومان حقوق خواهد بود.

نماینده مردم تنکابن در مجلس افزایش معافیت مالیاتی از ماهی ۷ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان را یادآور شد و گفت که با هدف حمایت از طبقات پایین حقوق‌بگیر صورت گرفته است.

حسینی درباره تبصره مربوطه به هدفمندی یارانه ها نیز گفت:  در این تبصره سقف ۶۶۰ هزار میلیارد تومانی منابع این تبصره حفظ شد اما در بخش مخارج ، برخلاف سال گذشته بخشی از بار افزایش مخارج از روی این تبصره برداشته شد.

وی افزود: در این تبصره به دولت اجازه داده شد که بتواند از محل منابع تبصره ۱۴ و ردیف های متفرقه، کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی را جبران کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/y0jpCn