امروز شنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۳

مدیرعامل بورس کالا: عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راهکار برای حذف رانت‌ها است

مدیرعامل بورس کالا گفت: مطابق اجماع انجام شده بین مسوولان و کارشناسان امر، عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راهکار برای حذف رانت‌های موجود در این بازار است و این سازمان با ماموریت حذف رانت وارد این عرصه شد.

به گزارش فراسو، در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: خودرو یک کالای مصرفی است و شاید قیمت‌گذاری آن به شیوه عرضه در بورس کالا در سایر کشورها سابقه نداشته باشد، اما آنچه تاکنون به ذهن سیاست‌گذاران کشور رسیده آن را شیوه کارآمدتری ارزیابی کرده است.

وی بیان داشت: اگر قیمت‌گذاری‌ها نادرست باشد، سیاست‌گذاری‌ها نیز نادرست خواهد بود و علامت‌های صحیحی به اقتصاد نمی‌دهد.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: مطابق اجماع انجام شده بین مسوولان و کارشناسان امر، عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راهکار برای حذف رانت‌های موجود در این بازار است و این سازمان با ماموریت حذف رانت وارد این عرصه شد.

وی، ارزش معاملات بورس کالا از ابتدای امسال تاکنون را بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که رکورد سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشته است و گفت: این رقم تا پایان سال به یک میلیون میلیارد تومان خواهیم رسید که رکورد بی‌سابقه‌ای خواهد بود؛ این در حالی است که حجم معاملات در بورس کالا ۷۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بورس کالا یادآور شد: اکنون فقط سه درصد بازار خودرو در بورس کالا حضور دارد و معامله می‌شود و بخش اعظم آن در خارج از بورس است.

وی گفت: ارزش بازار خودرو ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که شامل همه خودروهایی که در بازار وجود دارد نیست و خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و غیره بودند هنوز وارد بورس نشده‌اند.

سلطانی نژاد بیان داشت: تاکنون بیش از ۳۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان در بورس کالا عرضه شده و جلوی ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رانت گرفته شده است. در این میان سود خریدار نهایی چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و دولت نیز توانسته با کسب مالیات به درآمدهای خود برسد.

وی تصریح کرد: این اعداد شفاف بوده و گویای همه چیز است و خود نشان می‌دهد مخالفان عرضه خودرو در بورس به دنبال چه هستند.

مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: EPS سهام گروه صنعتی ایران خودرو با خودروهایی که تاکنون و در همین مدت در بورس کالا فروخته ۱۴ تومان افزایش یافته است.

سلطانی نژاد گفت: هر محصولی که وارد بورس کالا می‌شود در ابتدا با تلاطماتی مواجه می‌شود که در این میان هم‌زمان به نوسانات ارزی هم برخورد کردیم و اگر رشد قیمتی در بازار شاهد بودیم به‌واسطه این نوسانات بوده است.

وی اظهار داشت: بورس کالا در مقام تشبیه مانند زمین مسابقه است که شرایط را برای بازی فعالان مختلف فراهم می‌کند و شاید بتوان نقش داور را به آن داد، بر این اساس شرایط باید از سوی سیاست‌گذاران فراهم شود تا شاهد تداوم این شیوه فروش در بورس کالا باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/g9NYWW