امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

۹۸ درصد روستاهای کشور به شبکه گاز طبیعی متصل هستند

 معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: امروز شاهدیم که ۹۸ درصد روستاها به شبکه گاز شهری (طبیعی) متصلند و سعی شده تا زندگی سالمی در روستا فراهم شود.

حمید ملانوری شمسی روز شنبه در مراسم آغاز به کار دومین دوره آموزش حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری که در بخشداری کهریزک برگزار شد، افزود: در ادامه این خدمات نظام جمهوری اسلامی به روستاها، اکنون ۳۷ هزار و ۸۰۰ دهیاری در سطح کشور وجود دارد که مسئولیت مدیریت روستاها را بر عهده دارند و زیر نظر مستقیم دولت فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: دهیاری‌ها مهمترین نهاد و دهیاران موثرترین افراد برای ماندگار و جلوگیری کردن از مهاجرت روستاییان با شناسایی ظرفیت های منطقه ای و به کارگیری آنها در مسیر بهبود معیشت و اقتصاد روستاها هستند.

این مسئول یادآور شد: از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی رفع استضعاف، فقر و برقراری عدالت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و نقاطی کمتر برخوردار از خدمات اتقلاب بود، از همین رو نیز سه ماه بعد پیروزی انقلاب جهاد سازندگی شکل گرفت.

ملانوری شمسی اظهار داشت: شکل گیری جهاد سازندگی برای بهره گیری از توان مردمی در راستای رفع مشکلات مردم در نخستین گام انقلاب حرکت بسیار بزرگ بود که با حرکت های خود جوش مردمی و استفاده ار ظرفیت های هر منطقه به سمت روستاها سوق داده شد تا مشکلات این مناطق حل شود.

وی ادامه داد: فعالیت دهیاری ها، واگذاری مسئولیت مدیریت روستاها به خود مردم و از سوی خود مردم در قالب شوراهای روستاها به شمار می آید.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد : با وجود همه اقدامات قابل توجهی که در روستاها شکل گرفته است، جمعیت روستایی در سال ۱۳۶۱، ۵۰ درصد و شهری ۵۰ درصد کل جمعیت کشور بود در حالی که این رقم هم اکنون به نسبت ۲۳ به ۷۷ رسیده است.

وی اضافه کرد: خالی شدن روستاها، کاهش جمعیت این سکونتگاه ها، مهاجرت به سمت شهرها در کنار تبدیل روستا به شهرها چنین ارقام و آماری را در جمعیت روستایی کشور رقم زده است.

ملانوری شمسی اعلام کرد: کاهش جمعیت روستایی، به معنای به خطر افتادن کانون های روستایی به معنای تهدید امنیت اجتماعی و غذایی است که بر همین اساس همه باید با نگاه جدی به مدیریت روستاها بنگرند و برای حکمرانی آن برنامه ریزی داشته باشند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور افزود: اکنون بسیاری از روستاییان علاقه مند به بازگشت هستند به شرطی که از اقدامات و خدمات مورد نظرشان بهره مند باشند.

وی اظهار داشت: باید بر اساس ظرفیت های که در هر منطقه وجود دارد گامهای جدی برای خدمت رسانی برای مردم برداشت و از آن به منظور توسعه و سرمایه گذاری بهره گرفت.

ملانوری شمسی بحث آموزش دهیاران را دارای اهمیت بسیار بالایی دانست و یادآور شد: باید برای آموزش بهای لازم را پرداخت، تا زندگی با نشاط را برای کشور فراهم کنیم.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با اشاره به ظرفیت هر روستا متناسب با منطقه اجتماعی و جغرافیایی، تاکید کرد: مهم یافتن و شناسایی این ظرفیت ها، بهره گیری از آنها و در نهایت ایجاد این خودباوری در میان روستاییان است که بمانند و از آنها برای بهبود زندگی و اقتصاد خود بهره بگیرند.

این مسئول اظهار داشت: نهاد موثر برای شناسایی این ظرفیت دهیاری ها هستند و از همین رو باید دوره های آموزشی لازم را برای افزایش آگاهی و اطلاعات آنان ارائه کرد.

ملانوری شمسی خاطرنشان کرد: دهیاران ۴۷ وظیفه دارند که باید با تمام آنها آشنا باشند و آنها را به درستی انجام دهند تا حکمرانی قابل قبولی در روستاها شکل گیرد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشورهای با تاکید بر اینکه ما در کشور ضعف قانون نداریم، گفت: ضعف در دانستن و آگاهی از این قوانین، اختیارات و توانمندی ها است که نواقص را شکل می دهد.

وی محل برگزاری نخستین دوره آموزش دهیاران را استان قم و با حضور ۱۰۰ دهیار دانست و ادامه داد: این دوره دوم در قالب سه روز آموزش تئوری و یک روز کارگاه تسهیلگیری در بخش کهریزک شهرستان ری و به صورت حضوری برای دهیاران این شهرستان و آنلاین برای دهیاران دیگر نقاط کشور برگزار می شود.

ملانوری شمسی اضافه کرد: در این دوره ۲ هزار و ۱۷۹ دهیار و ۳۴۴ روحانی و مبلغان روستایی حضور دارند و بناست در کنار یکدیگر مباحث مربوط به نحوه بهره گیری از ظرفیت های محلی را آموزش ببینند.

در این برنامه که به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شود، یک شهرستان از همه استان ها، ۷۲ بخشدار و یکهزار و ۹۷۲ دهیاری حضور دارند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/guxzBK