امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

مذاکرات پاکستان و صندوق بین المللی پول برای وام ۷ میلیارد دلاری

پس از آنکه یک رسانه پاکستانی گزارش داد که صندوق بین‌المللی پول از پاکستان خواسته است هزینه‌های سربار خود را کاهش دهد، وزارت دارایی این کشور اعلام کرد: اسلام آباد و صندوق بین‌المللی پول مذاکرات خود را در مورد نهمین برنامه وام ۷ میلیارد دلاری این صندوق به پاکستان آغاز کرده‌اند.

به گزارش فراسو، رویترز دوشنبه شب گزارش داد، این وزارتخانه افزود دولت پاکستان داده‌های مالی از جمله خسارت‌های سیل و هزینه‌های ناشی از آن را با صندوق بین‌المللی پول به اشتراک گذاشته است و انتظار می‌رود تیمی از این صندوق به زودی به اسلام آباد سفر کند.

بر اساس تسهیلات صندوق بین‌المللی پول (EFF)، پاکستان در سال ۲۰۱۹ کمک مالی ۶ میلیارد دلاری دریافت کرد که در اوایل سال جاری با یک میلیارد دلار دیگر تکمیل شد.

استر پرز رویز نماینده مقیم صندوق به رویترز گفت: «به عنوان بخشی از نهمین بازبینی تحت EFF، گفت و گوهای پیوسته بین کارکنان صندوق بین‌المللی پول و مقامات پاکستانی در مورد سیاست‌ها برای اولویت بندی مجدد و هدف قرار دادن بهتر حمایت‌ها در خصوص نیازهای بشردوستانه و توانبخشی ادامه دارد.»

پاکستان در سال‌جاری دست به گریبان سیل خانمان برانداز شد که بیش از ۱۷۰۰ کشته برجای گذاشت، زمین‌های کشاورزی و زیرساخت‌های متعددی را ویران و بحران اقتصادی را تشدید کرد. به نظر کارشناسان، تورم بالا و کاهش ذخایر ارزی اقتصاد پاکستان را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

این وزارتخانه به رویترز گفت: «صندوق بین‌المللی پول می‌داند که سیل‌ها مفروضات کلان اقتصادی پاکستان را که برنامه‌ها بر اساس آن طراحی شده بود، تغییر داده است.»

ذخایر پاکستان تا ۲۷ آبان بالغ بر ۷.۸ میلیارد دلار برآورد شد که به سختی برای پوشش واردات یک ماه این کشور شرق آسیا کافی است.

پس از آنکه بانک مرکزی پاکستان به طور غیرمنتظره نرخ اصلی بهره خود را در هفته گذشته به ۱۶ درصد افزایش داد، بورس اوراق بهادار این کشور در روز دوشنبه حدود ۲ درصد سقوط کرد.

ARY News روز دوشنبه گزارش داد که صندوق بین المللی پول از پاکستان خواسته است تا قبل از گفت وگو در مورد وام نهم، هزینه‌ها را کاهش دهد.

هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول هفتمین و هشتمین وام به پاکستان را در ماه مرداد تصویب کرد و اجازه اعطای بیش از ۱.۱ میلیارد دلار وام را داد. بررسی وام نهم از شهریورماه در حال انجام است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Wwjw7X