امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ماکرون با اتحادیه اروپا در مورد روسیه زاویه‌دار شده است

به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای بالتیک و دیگر کشورهای اروپایی که از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد تضمین‌های امنیتی روسیه ناراحت شده‌اند، رسماً مخالفت خود را اعلام کردند و موضع خود را به فرانسه ابلاغ کردند.

به گزارش فراسو به نقل از رویترز، ماکرون در مصاحبه‌ای با ایستگاه تلویزیونی فرانسوی TF1 در دسامبر گفت اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را آماده کند و به فکر دادن تضمین‌های امنیتی به روسیه هنگام بازگشتش به میز مذاکره باشد.

این اظهارات بلافاصله توسط اوکراین و کشورهای بالتیک مورد سرزنش قرار گرفت. در حالی که ریاست جمهوری فرانسه و وزارت امور خارجه ‌ این کشور تلاش کرده‌اند این مساله را کم اهمیت جلوه دهند، به نظر می رسد خشم در برخی محافل فروکش نکرده است.

جمهوری چک، که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به سازماندهی یک اقدام سیاسی(دمارش) کمک کرده است.

دو دیپلمات گفتند که حامیان این اقدام شامل کشورهای بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی، به همراه لهستان و اسلواکی بودند. رویترز نتوانست مشخص کند که در مجموع چند کشور از این اقدام حمایت کردند یا اینکه چک‌ها از آن حمایت کردند یا خیر. وزارت خارجه فرانسه، چک و اسلواکی نیز به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. وزارت خارجه لهستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

این سه دیپلمات اروپایی گفتند، جمهوری چک هفته گذشته پیش نویس این اقدام سیاسی را بین اعضای اتحادیه اروپا در پایتخت هایشان توزیع کرد. دیپلمات‌ها گفتند که در این پیش‌نویس استدلال شده که تلاش‌های قبلی روسیه در مورد معماری امنیتی اروپا با هدف تقسیم و تضعیف اروپا بوده است.

دو دیپلمات گفتند که چک به همراه چند نماینده دیگر از کشورهای عضو، طرح نهایی اقدام سیاسی را روز دوشنبه به مدیر اروپای وزارت خارجه فرانسه تحویل دادند. یک مقام ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران گفت که در اظهارات ماکرون هیچ چیز جدیدی وجود ندارد و افزود که این اظهارات با آنچه اوکراین گفته است، یعنی در پایان جنگ مذاکره خواهد شد، مطابقت دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/qTqOSk