امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

قطر: تحقیقات پارلمان اروپا درباره فساد به همکاری ما در حوزه انرژی آسیب می‌زند

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، یک دیپلمات قطری در بیانیه‌ای در واکنش به تعلیق دسترسی این کشور به پارلمان اروپا و تحقیقات پلیس بلژیک درباره پرونده فساد پارلمان اروپا، نسبت به احتمال قطع همکاری‌ها در زمینه انرژی هشدار داد.

به گزارش فراسو به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات قطری در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم برای اعمال چنین محدودیت تبعیض‌آمیزی که گفت‌ وگو و همکاری با قطر را پیش از پایان مراحل قانونی محدود می‌کند، بر همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی و همچنین مباحث جاری درباره کمبود انرژی و امنیت جهانی تاثیر منفی خواهد داشت.

این دیپلمات که نامش ذکر نشده، افزوده است: ما قاطعانه اتهاماتی که دولتمان را با رفتار نادرست مرتبط می‌کند، رد می‌کنیم. قطر تنها طرفی نبود که در این تحقیقات از آن نام برده شد اما کشور ما منحصراً مورد انتقاد و حمله قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: ما در این هفته محکومیت گزینشی کشورمان را با احتیاط زیاد دنبال کردیم. کاملاً ناامیدکننده است که دولت بلژیک تلاشی برای تعامل با دولت ما برای مشخص شدن حقایق بعد از آگاهی از اتهامات انجام نداد.

دیپلمات قطری در این بیانیه با تاکید بر روابط نزدیک دوحه با بلژیک، گفت: کشورهای ما در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند و حالا قطر تامین‌کننده مهم گاز ال‌ان‌جی برای بلژیک است.

رسانه‌های بلژیک سه‌شنبه گذشته نوشتند که نیروهای پلیس در عملیات جستجوی اسناد و مدارک وقوع احتمالی جرم و فساد در پارلمان اروپا، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو (یک میلیون و ۵۹۰ هزار دلار) نقد در خانه‌های آنتونیو پانتزری نماینده پیشین ایتالیا در این نهاد و همچنین اوا کایلی و همسرش یافته‌اند.

رسوایی بازداشت چهار عضو پارلمان اروپا از جمله نایب رئیس این نهاد به اتهام فساد، پولشویی و دریافت رشوه که با نام «قطرگیت» مشهور شده است، عمق پایبندی رهبران و سیاستمداران غربی به شعار شفافیت و مبارزه با فساد را آشکار می‌کند.

تحقیقات اخیر پلیس بلژیک نشان می‌دهد که برخی از سیاستمداران، رشوه‌های غیرقانونی و خارج از ضابطه را از قطر و مراکش دریافت کرده‌اند. قطر این اتهامات را رد کرده است.

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Ajyv56