امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سامانه چکاد بانک صادرات ایران با کاربردهای فراوان

استفاده از چک‌ها در نظام‌های مالی سراسر جهان سابقه‌ای طولانی دارد. چک‌های سنتی توسط کاغذ تولید می‌شوند و همین امر معایب فراوانی به دنبال دارد. سامانه چکاد بانک صادرات ایران را می‌توان یک راهکار مناسب برای حل مشکلات چک‌های کاغذی دانست. این سامانه که به‌صورت کاملاً الکترونیکی و اینترنتی فعالیت می‌کند، تمامی مزایای چک‌های سنتی را دارد؛ اما امنیت و سرعت آن چندین برابر چک‌های کاغذی است. سامانه چکاد یک کلمه مخفف از سه عبارت چک امن دیجیتال محسوب می‌شود.

به گزارش فراسو، این سامانه با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های الکترونیکی به کلیه کاربران چک‌های مالی (چه صادرکننده و چه دریافت‌کننده) کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مبالغ مالی را به روش بسیار ساده‌ای انتقال دهند. شاید بتوان گفت که سرعت بالای این سامانه موجب شده است تا بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به استفاده از آن روی بیاورند. در این متن قصد داریم اطلاعات جالبی در مورد این سامانه بسیار پیشرفته به مخاطبان ارائه دهیم. در ادامه این گزارش با ما همراه باشید.

چک‌های الکترونیکی سرعت بالایی را به شما ارائه می‌دهند

چرا باید از سامانه‌های الکترونیکی چک استفاده کنیم؟‌

یکی از اصلی‌ترین مزایای سامانه چکاد بانک صادرات ایران نسبت به سامانه‌های سنتی، ‌ کمک به حذف کاغذ از سیستم اداری است. این سیستم به‌صورت کاملاً الکترونیکی فعالیت می‌کند؛ بنابراین کاربران به‌هیچ‌وجه نیازی به بهره‌گیری از کاغذ ندارند. هرساله مقدار بسیار زیادی کاغذ صرف امور اداری در بانک‌ها می‌شود که به‌تبع چک‌ها بخش عظیمی از این امور را تشکیل می‌دهند. با کمک سامانه چکاد مخصوص بانک صادرات ایران می‌توان به چنین هدررفتی در بحث کاغذ پایان داد.

علاوه بر این، این سامانه نسبت به سامانه‌های سنتی دارای ایمنی بالاتری است. برای استفاده از سامانه چکاد کلیه کاربران باید احراز هویت شوند. این امر به‌خودی‌خود ضریب ایمنی چک‌های الکترونیکی را به‌شدت افزایش می‌دهد. چک‌های الکترونیکی به‌صورت آنی صادر و دریافت می‌شوند؛ بنابراین نیازی نیست که کاربر برای تحویل موجودی ذکر شده در چک به بانک مراجعه کند. علاوه بر این، جهت دریافت موجودی مربوطه نیاز به ارائه مدرک خاصی نیست؛ زیرا تمامی اطلاعات مشتریان بانک‌های مختلف در این سامانه به ثبت رسیده‌اند.

نکته جالب این است که سابقه استفاده از چک‌های الکترونیکی در کشورهای غربی به چندین سال پیش باز می‌گردد. ‌در واقع تقریباً هم‌زمان با ظهور عصر اینترنت، بسیاری از بانک‌های اروپایی نسبت به ایجاد سامانه‌هایی نظیر سامانه چکاد بانک صادرات ایران اقدام کردند.

چک‌های الکترونیکی ایمنی فوق‌العاده‌ای دارند

مهم‌ترین الزامات موجود جهت بهره‌برداری از سیستم چکاد

ویژگی‌های بی‌نظیر سامانه چکاد مخصوص بانک صادرات ایران رابطه مستقیمی با درگاه‌های الکترونیکی خاصی دارد که برای مشتریان ایجاد شده‌اند. این درگاه‌ها را می‌‌توان پلی میان کاربران بانک و سیستم الکترونیکی پرداخت و دریافت وجوه مالی در بانک صادرات دانست. به‌تبع به‌کارگیری این درگاه‌ها باید طبق ضوابط و اصول خاصی انجام گیرد تا در امنیت کلی چک‌های الکترونیکی صادر شده خللی به وجود نیاید.

جهت ایجاد این امنیت، کاربران باید نسبت به تهیه گواهینامه‌های دیجیتالی اقدام کنند. این گواهینامه به نام گواهینامه امضای دیجیتال نیز شناخته می‌شود. گواهینامه امضای دیجیتال به بانک کمک می‌‌کند با سرعت بیشتری مشتریان بانک‌ را شناسایی کند و امور مربوط به انتقال و یا دریافت وجوه موجود در چک را به پایان برساند.

خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده روند دریافت این گواهینامه امضای دیجیتال به نحوی تسهیل شده است که کاربران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن امضای دیجیتال خود را دریافت کنند. باید به این نکته اشاره کنیم کلیه کاربران تنها باید یکبار نسبت به تهیه این امضای دیجیتال اقدام نمایند و نیاز نیست که برای هر بار انتقال موجود با کمک سامانه چکاد بانک صادرات ایران، تأیید هویت دیجیتال صورت بگیرد.

سامانه چکاد از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد

سامانه چکاد چه ویژگی‌های خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

هدف تولید سامانه چکاد و به‌کارگیری آن، بهبود روند کلی ارائه خدمات مرتبط با چک‌ بوده است. در کنار این مورد، اهداف دیگری نیز توسط تیم تهیه سیستم چکاد مدنظر قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه و صدور دسته‌چک الکترونیکی اشاره کرد. با استفاده از این ویژگی کاربران می‌توانند بدون مراجعه به شعب مختلف بانک صادرات، نسبت به تهیه دسته‌چک مختص خود اقدام کنند. این امر را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای سامانه چکاد این بانک دانست.

علاوه بر درخواست و صدور دفترچه چک الکترونیکی، شما می‌توانید با کمک سامانه چکاد از چک‌های چند امضایی بهره‌ ببرید. همان‌طور که می‌دانید چک‌های چند امضایی در محیط‌های مالی گسترده، به‌خصوص شرکت‌های بزرگ، جایگاه مهمی‌ دارند. خوشبختانه این ویژگی‌ نیز در سیستم چکاد لحاظ شده است تا کاربران مشکلی در زمینه دریافت و یا صدور چک‌های چند امضایی نداشته باشند.

ضمانت چک الکترونیکی توسط شخص ثالث

ویژگی دیگر سامانه چکاد بانک صادرات ایران، بهره‌گیری از ضمانت شخص ثالث جهت دریافت و یا انتقال موجودی‌های مختلف است. این ویژگی‌ دقیقاً همانند چک‌های کاغذی عمل می‌کند؛ اما از لحاظ سرعت و امنیت نسبت به چک‌های سنتی برتری دارد.

باطل کردن چک

شما می‌توانید به‌وسیله سامانه چکاد مخصوص بانک صادرات در هر زمان و لحظه‌ای نسبت به باطل کردن چک خود اقدام کنید. برای باطل کردن چک توسط سامانه چکاد نیز هیچ احتیاجی به مراجعه شخصی وجود ندارد و می‌توانید به‌راحتی با کمک همراه بانک خود و سایر نرم‌افزارهای مربوطه، چک مدنظر را باطل کنید.

استعلام کلیه چک‌های صادر شده

بسیاری از کاربران انتظار دارند همواره یک رکورد کامل از کلیه چک‌های صادر شده خود داشته باشند. در گذشته امکان دریافت چنین رکوردهایی بدون مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک صادرات وجود نداشت. سامانه چکاد بانک صادرات ایران در این زمینه نیز به کمک شما می‌آید. با کمک این سامانه می‌توانید به‌صورت آنی و بدون مشکل خاصی یک لیست کامل از کلیه چک‌های صادر شده خود را مشاهده کنید.

امکان استفاده از چک‌های چند امضایی نیز وجود دارد

سخن پایانی

با ظهور فناوری‌های الکترونیکی و به‌خصوص اینترنت، عصر بانکداری سنتی در حال پایان است. مزایای فوق‌العاده چک‌های الکترونیکی را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نوع بانکداری دانست. سامانه‌ای نظیر سامانه چکاد بهترین نمونه از بانکداری الکترونیکی به شمار می‌آید که بهره‌گیری از آن نیازمند دانش خاصی نیست و کارکرد بی‌نظیری در زمینه انتقال موجودی‌های مختلف دارد.

سامانه چکاد بانک صادرات ایران به شما کمک می‌‌کند با استفاده از چک‌های الکترونیکی با امنیت و ایمنی بسیار بالایی نسبت به ارسال و یا دریافت دارایی‌های مختلف بپردازید. این سامانه یک جایگزین مناسب برای کلیه چک‌های کاغذی محسوب می‌شود.

 غلامرضا ذوالقدر

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YXXIUp