امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعرفه‌گذاری پلکانی گاز بها؛ راهکاری عملیاتی برای بهینه‌سازی مصرف

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته اجرای فاز اول تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها موجب صرفه جویی روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز مشترکان پرمصرف شد، گفت: در حوزه بهینه سازی مصرف مشترکان پرمصرف، یکی از مهم‌ترین و عملیاتی‌ترین راهکارها تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است.

به گزارش فراسو، مسئله ناترازی گاز در فصول سرد سال و تداوم رشد مصرف در بخش خانگی، یکی از موضوعات بسیار مهم کشور است که در نتیجه این ناترازی، امکان قرارگیری در تجارت انرژی از بین رفته است و این ناترازی به صنایع و بخش‌های مولد اقتصاد نیز ضربه می‌زند و در بلندمدت و در صورت عدم کنترل مصرف و بهینه‌سازی در کنترل اتلاف در حین انتقال و مصرف بخش‌های غیرمولد، این موضوع به چالشی بزرگ برای حکمرانی کشور تبدیل خواهد شد.

در بخش خانگی به عنوان بزرگترین بخش مصرف کننده گاز در کشور، مسئله مشترکان پرمصرف در مصرف غیربهینه از گاز، خود را نشان می‌دهد که به خوبی مشخص است که این مشترکان با وجود اینکه درصد بسیار پایینی را تشکیل می‌دهند اما بیشترین مصرف را در بخش خانگی دارند و این بخش در اقلیت، مهم ترین هدف بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی با اصلاح تعرفه خارج از الگوی مصرف هستند که با اعمال تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و غیریارانه‌ای شدن تعرفه مشترکان پرمصرف، در جهت کاهش مصرف این مشترکان غیربهینه و پرمصرف اقدام موثری در پیش گرفته شده است.

حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بااشاره به کسری گاز در کشور، اظهار کرد: کمیسیون انرژی گزارش داد و وزیر نفت در مجلس حضور پیدا کرد، پیش بینی‌ می‌شود ۲۵۰ متر مکعب در روز ناترازی گاز داشته باشیم، دو راه وجود دارد راه اول این است که بهینه سازی در مصرف بخش خانگی، نیروگای و صنعتی داشته باشیم و راه دوم تولید را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: نظر مجلس و دولت این است که بهینه سازی انجام شود چراکه به ازای هر یک‌ دلار سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی معادل ۷ تا ۱۰ دلار سرمایه گذاری در حوزه تولید است، اگر همین حالا هم سرمایه گذاری برای افزایش تولید کنیم ممکن است زمان بر باشد.

حسین زاده با اشاره به اینکه در حوزه بهینه سازی مصرف مشترکان پرمصرف، یکی از مهم‌ترین و عملیاتی‌ترین راهکارها تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است که اخیرا شرکت ملی گاز فاز دوم آن را اجرایی کرده است؛ بیان کرد: سال گذشته اجرای فاز اول تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها موجب صرفه جویی روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز مشترکان پرمصرف شد که امسال نیز برای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی اخیرا تعرفه های جدید اعلام شده است. در حوزه بهینه سازی مصرف مشترکان پرمصرف، یکی از مهم‌ترین و عملیاتی‌ترین راهکارها تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است. کنترل گاز در شهر، باغ، ویلاها و … را داریم باید چنین محل‌ها شناسایی و مصرف آنان مدیریت شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما باید نقش آفرینی بین المللی در مورد گاز داشته باشیم، گفت: آثار جنگ روسیه و اوکراین نشان داد ما در این حوزه باید ورود کنیم. وزارت نفت اقدامات خوبی انجام داده با کشورهای همسایه تعامل برقرار کرده است اما باید زیرساخت‌ها را تقویت کنیم اگر فضایی فراهم شد کشورهای دیگر به دامن ترکیه نروند. ترکیه به دلیل زیرساخت‌هایی که دارد توانسته نقش آفرینی خوبی در این حوزه داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در بحث بهینه سازی و تولید گاز، تقویت زیرساخت، فشار افزایی پارس جنوبی اقدامات به خوبی انجام شود تا در آینده نقش آفرینی خوبی داشته باشیم.

حسین زاده با اشاره مخاطرات ناترازی گاز، تصریح کرد: اولین مخاطره که دارد این است که مجبور می‌شویم، به دلیل اینکه گاز خانگی قطع نشود، گاز صنعت را قطع کنیم وقتی گاز صنعت را قطع کنیم، تولید و درآمد کاهش می‌یابد و باعث بیکاری می شود همچنین اشتغال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس مجلس افزود: مسئله دوم این است که باید یک برنامه ریزی بلندمدت داشت، این ناترازی اگر ادامه داشته باشد در سال‌های ۱۴۰۴ مجبور به واردات خواهیم شد و این زبینده کشور ما که دارنده ۱۶ درصد ذخایر گازی در دنیاست، نیست.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/scSvbT