امروز سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

بیمه مرکزی رقیب بیمه‌ها نیست

بیمه مرکزی رقیب بیمه‌ها نیست؛ هدف بیمه مرکزی این است که از طریق یک دروازه، اطلاعات و ارتباطات میان کارگزاران و شرکت‌های بیمه را کنترل و نظارت کند بنابراین بحث رقابت مطرح نیست.

به گزارش فراسو، مشاور رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان این مطلب در «رادیو گفت‌وگو» بر این باور است که بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر فقط به وظیفه قانونی خود طبق قانون و آیین‌نامه عمل می‌کند و اگر ایرادی هم در این‌باره وجود دارد به قانون است نه به عملکرد بیمه مرکزی.

پرویز خوش‌کلام خسروشاهی که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو به مناسبت ۱۳ آذر روز بیمه با موضوع «مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بینان بر توسعه صنعت بیمه و بررسی نقش بیمه‌ها در رشد اقتصادی کشور» سخن می‌گفت بر این نکته تأکید کرد که بیمه مرکزی تلاش می‌کند تا شرکت‌های بیمه زودتر به پولشان برسند.

خوش‌کلام خسروشاهی درباره مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه صنعت بیمه گفت: از آنجاکه صنعت بیمه، خدمتی را تولید و ارائه می‌کند، علم و دانش در آن نقش مهمی دارد به‌طوری‌که بیمه‌گری و خدمت‌رسانی در صنعت بیمه بدون دانش امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: امروزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات، پرداخت خسارت و تعیین حق بیمه را تا حد زیادی سرعت بخشیده است.

این کارشناس ارشد حوزه بیمه با اشاره به مراحل ورود مفهوم دانش‌بنیان به صنعت بیمه اظهار داشت: مرحله اول، عملیات بیمه‌گری با استفاده از یک سامانه و سیستم خاص در شرکت‌های بیمه بود. مرحله دوم، صدور بیمه‌نامه با استفاده از فناوری اطلاعات است و مرحله سوم که هنوز محسوس نیست و ظرف یکی دو سال آینده برای جامعه محسوس خواهد شد، ظهور شرکت‌های بیمه تمام‌دیجیتال است.

کارشناس ارشد حوزه بیمه اضافه کرد: سامانه نظارت و هدایت امر بیمه که از اواخر دهه هشتاد شکل ‌گرفته، اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کرده و با شبکه فروش ارتباط اطلاعاتی گرفته و زمینه فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی و شرکت‌های بیمه برخط و دیجیتال را نیز فراهم کرده است.

وی درباره موازی‌کاری بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه و استارت‌اپ‌های این حوزه تصریح کرد: هدف بیمه مرکزی این است که از طریق یک دروازه، اطلاعات و ارتباطات میان کارگزاران و شرکت‌های بیمه را کنترل و نظارت کند و بنابراین بحث رقابت به‌هیچ‌ وجه مطرح نیست.

خسروشاهی یادآور شد: طبق آیین‌نامه شورای‌عالی بیمه، حق بیمه باید بلافاصله به‌حساب شرکت بیمه واریز شود و سپس کارگزار، کارمزد خود را دریافت کند؛ اما مشاهدات نشان می‌دهد که کارگزاران بعد از دریافت بیمه، پول را بلافاصله به‌حساب شرکت‌های بیمه واریز نمی‌کنند.

بنابر این گزارش، مشاور رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه عدم واریز به‌موقع حق بیمه به‌حساب شرکت‌های بیمه‌ای، رقابت بین آنها را مخدوش کرده، گفت: اینجاست که بیمه مرکزی برای کنترل این مسأله و اجرای آیین‌نامه ورود می‌کند.

کارشناس ارشد حوزه بیمه تأکید کرد: وظیفه اصلی بیمه مرکزی طبق قانون، نظارت بر صنعت بیمه است تا حقوق بیمه‌گذار در این میان پایمال نشود.

خسروشاهی ضریب نفوذ بیمه در ایران را ۲ درصد اعلام کرد و گفت: ضریب نفوذ صنعت بیمه در ایران نسبت به کشورهای مشابه بالاست اما برخی فکر می‌کنند ما اگر خیلی تلاش کنیم می‌توانیم ضریب نفوذ بیمه را به ۵ برسانیم درصورتی‌که آنچه موجب رشد صنعت بیمه می‌شود، درآمد سرانه کشورهاست.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه به استناد آمارها و بررسی‌ها، عملکرد صنعت بیمه در ایران به‌نسبت موفق است اما ایراد مهم صنعت بیمه این است که بخش زیادی از مردم از خدمات بیمه‌ای راضی نیستند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/6vPlKA