امروز پنج شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارزانی مرکبات و گرانی کود دغدغه باغداران مازندرانی

 یکی از باغداران و کیوی کاران شهرستان نوشهر با ابراز نگرانی از اینکه به علت نبود مشتری مناسب و پایین بودن قیمت، محصول مرکبات و کیوی باغداران در انبارها مانده است، گفت: در حال حاضر کیوی نیز همانند مرکبات وضعیت خوبی ندارد و باغداران برای جلوگیری از خراب شدن آن مجبورند به قیمت پایین‌تر از سال گذشته به واسطه‌ها بفروشند.

 امروزه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های اقتصادی در هر کشور مسئله امنیت غذایی و به تبع آن توجه خاص به بخش کشاورزی به‌عنوان منبع تولیدات متنوع غذایی است.

مشکلات کشاورزی و کشاورزان استان مازندران قصه پرغصه‌ایست که تازگی ندارد و هر سال پس از فصل برداشت محصولات زراعی و باغی از جمله برنج، مرکبات و کیوی چون زخمی مزمن دوباره سر باز کرده و مشکل آفرین می‌شود.

حسن کرکبودی یکی از باغداران و کیوی کاران شهرستان نوشهر با ابراز نگرانی از اینکه به علت نبود مشتری مناسب و پایین بودن قیمت، محصول مرکبات و کیوی باغداران در انبارها مانده است، اظهار کرد: در حال حاضر کیوی نیز همانند مرکبات وضعیت خوبی ندارد و باغداران برای جلوگیری از خراب شدن آن مجبورند به قیمت پایین‌تر از سال گذشته به واسطه‌ها بفروشند.

وی با اشاره به اینکه هرساله خریداران محصول برای خرید کیوی از شهریور ماه به باغات کیوی مراجعه کرده و سردرختی محصولات را از باغدار خریداری می‌کردند، افزود: اما امسال در مهرماه آن‌هم با یک سوم قیمت مراجعه کرده‌اند.

این باغدار نوشهری با بیان اینکه کسانی که در شهریور و مهرماه برای خرید کیوی به باغداران مراجعه کردند قیمت تا کیلویی ۶ هزار تومان را دادند، تصریح کرد: بعداز آنکه دولت برای صادرات به چین صحبت کرد این قیمت به حدود هشت هزار تومان و تحویل یک تن رایگان از باغدار رسید که بعد از محاسبه عملا به همان کیلویی هفت هزار تومان رسید.

کرکبودی با بیان اینکه سال گذشته کیوی هر کیلویی ۱۴ هزار تومان توسط واسطه‌ها در سر باغ فروخته شد اما امسال از نصف قیمت هم کمتر رسید، گفت: خریداران برخلاف سال‌های گذشته که در زمان خرید، کل مبلغ محصول را به‌طور نقدی تسویه می‌کردند امسال علاوه بر تخفیفی که گرفتند به صورت چکی و برای دو ماه بعد حساب کردند این اقدام به ضرر باغدار شد.

وی میزان برداشت کیوی سال گذشته باغ خود را ۲۲ تن، اما امسال را هشت تن برآورد کرد و ادامه داد: امسال به‌دلیل نداشتن خواب زمستانی مناسب، نداشتن مواد مغذی در خاک و کود میزان محصول امسال کمتر از سال گذشته بوده است.

این باغدار در خصوص گران شدن سموم و کود، خاطرنشان کرد: کود شیمیایی که سال گذشته استفاده می‌کردیم کیلویی ۸۰۰ تومان بود اما امسال به یک‌هزار و ۷۰۰ تومان رسید همچنین روغنی که برای سم پاشی استفاده می‌شد؛ اما امسال تا حد زیادی قیمت این اقلام بالارفت.

کرکبودی با ابراز نگرانی از اینکه اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد باغداران مجبور به فروش باغات خود هستند، گفت: دولت باید حمایت لازم را در خرید محصولات با قیمت مناسب از باغداران داشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YHXqmb