امروز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمایت موسسه ملل از سیاست‌های کلان کشور در حوزه جمعیت

سیاست‌های کلان ایران در حوزه جمعیت طی سال‌های اخیر با تحولاتی مواجه شده و موسسه ملل نیز همگام با تحولات جدید، حمایت‌های تسهیلاتی را از افزایش فرزندآوری خانوارها و رشد جمعیت کشور در دستور کار قرار داده است.

به گزارش فراسو، جمعیت یکی از متغیرها و مزیت‌های کلیدی پیشرفت، توسعه و قدرت کشورها در تمام قرون و اعصار به شمار می‌رفته است. در عصر حاضر نیز کشورهای پرجمعیت در توسعه و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، عموما از شرایط بهتری نسبت به کشورهای کم جمعیت برخوردارند.
البته این امر به سیاست‌ها و تدابیر این کشورها در استفاده صحیح از منابع انسانی وابسته است چنان که کشورهای همچون چین و هند که زمانی به عنوان کشورهای دارای جمعیت پرشمار و فقیر شناخته می‌شدند با استفاده از فرصت‌هایی که جمعیت انبوه برای آنها ایجاد می‌کند، و بهره‌مندی از روش‌های صحیح و علمی توسعه اقتصادی مبتنی بر مزیت جمعیت، گام‌های شتابانی را به سوی رشد اقتصادی برداشته اند و خود را از صف کشورهای توسعه نیافته و فقیر جدا کرده و به جمع کشورهای قدرتمند، تاثیرگذار و حتی ابرقدرت جهان پیوسته‌اند.

جمعیت جوان و پویا ؛ برگ برنده کشورها در توسعه

در ایران نیز از حدود یک دهه گذشته سیاست‌های کنترل جمعیت برخلاف منافع ملی شناخته شد و حمایت از رشد و جوان‌سازی جمعیت سرلوحه خط مشی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور قرار گرفت. روشن است که جمعیت جوان و پویا می‌تواند به عنوان برگ برنده کشور ما در معادلات ژئوپولتیک به کار گرفته شود و گسترش بازار مصرف داخلی به مثابه ظرفیتی برای رشد بخش های اقتصادی درون زا، مورد استفاده مدیران و متولیان کشور قرار گیرد. از سوی دیگر، در اختیار داشتن منابع انسانی جوان، امکان و فرصت لازم را برای تزریق نیروهای انسانی کارآمد به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را برای مسئولان و برنامه‌ریزان اقتصادی فراهم می‌کند و هزینه‌های جایگزینی نیروهای بازنشسته با نیروی جوان را کاهش می‌دهد.

موسسه ملل حامی سیاست‌های کلان توسعه‌ای ایران

پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان توسعه‌ای کشور مستلزم همکاری تمام ارکان اقتصاد است و بدون مشارکت و حمایت بخش‌های مختلف اقتصادی همچون  شبکه بانکی، پولی، مالی و اعتباری کشور این سیاست‌ها راه به جایی نخواهد برد. از این رو، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نیز همراستا با دیگر اجزا و بخش های اقتصاد ایران به مشارکت در سیاست‌های کلان ایران در حوزه جمعیت پرداخته‌اند. م

موسسه اعتباری ملل از جمله حلقه های مهم زنجیره مالی و اعتباری کشور است که در اجرا و حمایت از سیاست‌های جمعیتی، پیشگام بوده و نقش مثمرثمری در پیشبرد این سیاست‌ها ایفا کرده است. از جمله سیاست هایی که اخیرا به عنوان روش حمایتی از جوانی جمعیت مطرح شده پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه به خانوارهایی است که فرزند اول، دوم، سوم و … خود را به دنیا می آورند و نیاز به منابع مالی جدید برای فراهم کردن امکان رشد باکیفیت فرزند خود دارند.

آمارها و اطلاعات منتشر شده توسط موسسه اعتباریملل حکایت از آن دارد که این موسسه در شهریورماه ۱۴۰۱ در راستای اجرای سیاست های کلان توسعه ایران در حوزه جمعیت و بر اساس بخشنامه بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور حمایت ازرشد خانوارها و جوانی جمعیت ۴۷۸  فقره تسهیلاتقرض الحسنه فرزند آوری پرداخت کرده است.

بر اساس گزارشی که روابط عمومی موسسه اعتباریملل منتشر کرده است منابع تخصیص یافته در موسسهمذکور در شهریورماه سالجاری به تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری و ایفای این مسئولیت اجتماعی خطیر، مبلغ ۱۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.

شایان ذکر است موسسه ملل تسهیلات فرزندآوری را بر اساس ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانیجمعیت و به منظور تحقق قوانین بالادستی از جملهقانون برنامه پنجساله ششم توسعه پرداخت می کند.

طبق این قانون، بانک مرکزی مکلف است برای متولدینسال ۱۴۰۰ به بعد، از طریق کلیه بانکها و موسساتاعتباری از محل پس انداز و جاری قرضالحسنه نظامبانکی و حذف تسهیلات قرضالحسنه ازدواج متقاضیانبالای پنجاه سال سن، نسبت به پرداخت «تسهیلاتقرض‌الحسنه تولد فرزند» اقدام نماید.
مبلغ این تسهیلات برای تولد فرزند اول یکصد میلیون(۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، فرزند دوم دویست میلیون(۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، برای تولد فرزند سوم سیصدمیلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، فرزند چهارم چهارصدمیلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و فرزند پنجم و بالاترپانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بدون الزام بهسپرده‌گذاری مشمولان با شش ماه دوره تنفس به ترتیببا دوره بازپرداخت سه تا هفت سال و اخذ یک ضامنمعتبر و سفته تعیین میشودمتقاضیان حداکثر تادوسال پس از تولد میتوانند درخواست دریافت وام راثبت نمایند.

افزایش مبلغ وام مذکور در سالهای آتی متناسب باحداقل نرخ تورم در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینیمیشود. در حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند،چنانچه فرزند دیگری به دنیا آمد، دریافت وامقرض‌الحسنه برای فرزند بعدی بلامانع است. در موردتولد فرزندان دو قلو و بیشتر، به ازای هر فرزند، یک وامتعلق میگیرد./نسل برنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/L11suu