امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر اقتصاد: عبور از اقتصاد نفتی بدون مشارکت شبکه بانکی ممکن نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حرکت از اقتصاد متکی بر نفت به سمت اقتصادی دانش بنیان با مناسبات بدون مشارکت شبکه بانکی کشور میسر نیست.

به گزارش فراسو، آیین امضای تفاهمنامه اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان  با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مدیران بانک های خصوصی و دولتی، فعالان شرکت های دانش بنیان و محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم ، شکل‌گیری و تصویب ماده مهم ۱۸ قانون جهش تولید دانش بیان را ثمره سال‌ها تجربه‌اندوزی فعالان اقتصاد دانش بنیان دانست که برخی از مواد قانونی در آن متجلی شده است.
وی افزود: قانون سال ۱۴۰۱، شکل و شمایل نهایی زحمات و تلاش‌های افراد و صاحب‌نظران و مدیران اجرایی در اقتصاد دانش بنیان طی سال‌ها است.
وزیر اقتصاد بیان کرد: وجه مهمی از ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بیان، مسئله تامین مالی شرکت‌های نوآوری و فناوری‌های نو و شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان است که کشور در سال‌های گذشته برای تامین مالی این بخش مدل‌های متفاوتی را امتحان کرده و در مواردی موفقیت داشته است اما همیشه جای یک ابربازیگر نظام تامین مالی، خالی بوده است.
خاندوزی عنوان کرد: همانطور که اقتصاد نفتی ما بدون ایفای نقش و مشارکت شبکه بانکی کشور به شکل و شمایل امروزی درنمی آمد، اگر می‌خواهیم از اقتصاد نفتی و متکی بر نفت به سمت اقتصادی دانش‌بنیان با مناسبات جدید خلق ثروت حرکت کنیم، این کار بدون مشارکت شبکه بانکی کشور میسر نیست.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارها، تأمین مالی شبکه‌های بانکی است که مدتی از دست بنیانگذاران آن خارج شده بود. هرچند تسهیلات بانکی همیشه بوده است،  اما نقشی که سرمایه‌گذاری بانک‌ها در شکل و شمایل فعلی صنعتی، معدنی و نفتی داشته است، هیچ‌گاه باعث نشده بود که اقتصاد دانش‌بنیان هم بتواند از ظرفیت بانک‌ها استفاده کند تا بتواند به عنوان یک موتور پرسرعت به تقویت اقتصاد کشور کمک کند.
به گزارش شادا، در پایان این مراسم تفاهم‌نامه چهارجانبه همکاری بین شورای هماهگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
همچنین تفاهم‌نامه های دوجانبه بین صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بانک‌های ملت، صادرات، کارآفرین و پارسیان به صورت جداگانه امضا شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/yxSr3u