امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

جلوگیری از کتمان درآمدها با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان با شفاف سازی و شناسایی درآمدهای واقعی، جلوی کتمان درآمدها را می گیرد.
به گزارش فراسو، جعفر قادری در گفت و گو با اینتا، در خصوص اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار داشت: مالیات باید تابعی از عملکرد باشد این در حالیست که در گذشته اخذ مالیات به صورت توافقی و علی الارس بود.

وی افزود: در گذشته سازمان امور مالیاتی با توافقی که با اتحادیه ها و اصناف انجام می داد به صورت تقریبی مالیات را تعیین می کرد که این امر معیار و ملاک مناسبی برای دریافت درآمد و بر اساس واقعیت ها نبود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شفافیت عملکرد مودیان می پردازد گفت: با اجرای کامل این قانون، صورت حساب ها به صورت الکترونیکی صادر می شود از این رو هر واحدی که عملکرد بیشتری داشته است مالیات بیشتر و هر واحدی که عملکرد کمتری داشته باشد مالیات کمتر پرداخت می کند.
وی ابراز داشت: در شرایط رکود و رونق نرخ مالیات می تواند، متفاوت باشد، این امر باعث می شود تا بهانه گیری ها در پرداخت مالیات حذف شود و مالیات از حالت ممیز محوری خارج شود.
قادری با تاکید بر اینکه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سیستم مالیاتی را از حالت فرد محوری به سامانه محوری تغییر می دهد گفت: بر این اساس و با هوشمند سازی نظام مالیاتی اطلاعات دقیقی از ثروت و دارایی به سازمان مالیاتی ارائه می شود و مجموعه هایی که اقدام به کتمان درآمدها می کردند شناسایی و جلوی بسیاری از فرار مالیاتی گرفته می شود.
وی خاطر نشان کرد: این سامانه منجر به ساماندهی کارتخوان ها نیز شد از این رو اگر واحدها و مجموعه ها از ارائه دستگاه کارتخوان امتناع و درخواست کارت به کارت و یا وجه نقد کنند، نقل و انتقال ها زیر نظر بانک مرکزی و سازمان مالیاتی قرار می گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه این قانون به توسعه صادرات نیز کمک می کند گفت: اگر در مواردی افرادی در داخل کشور خرید انجام بدهند و آن کالاها را از کشور خارج کنند، ارزش افزوده با استناد به رسید سامانه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در مرزهای خروجی مورد بررسی قرار می گیرد و مشوق ها و معافیت های مالیاتی ارائه می شود.
به گفته وی، با اجرای کامل این قانون، تمام رویدادهای اقتصادی در سامانه قرار می گیرد و به سمت عدالت محوری حرکت می کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/foei7z