امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز ونزوئلا- کلمبیا؛ نخستین گام‌ در عادی‌سازی روابط

در چارچوب نخستین گام‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مسیر عادی‌سازی روابط میان ونزوئلا- کلمبیا، ایجاد یک «منطقه بزرگ اقتصادی تجاری» در منطقه مرزی مشترک میان دو کشور، پیشنهاد «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به همتای کلمبیایی خود خواهد بود.

به گزارش فراسو به نقل از خبرگزاری افه، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نشستی با تجار و بازرگانان و مقام‌های بخش بانکی این کشور، گفت: ما به رئیس‌جمهوری (کلمبیا) گوستاوو پترو پیشنهاد می‌کنیم تا یک منطقه بزرگ اقتصادی تجاری مولد در منطقه مرزی میان نورته دِ سانتاندر و ایالت تاچیرا ایجاد شود. یک منطقه دو ملیتی برای رشد اقتصادی، تجاری و تولیدی. زمان آن فرا رسیده است که این منطقه را بسازیم.

مادورو اطمینان داد این یک «منطقه اقتصادی ویژه» خواهد بود که به صورت آزمایشی ایجاد می شود و پس از آن می‌تواند در سایر ایالت‌های مرزی ونزوئلا تکرار و ساخته شود.

وی گشایش اقتصادی و تجاری با کلمبیا را یک واقعیت خواند و اطمینان داد که یک تیم محلی برای کار بر روی این طرح همکاری‌ اقتصادی تعیین شده است.

روابط کلمبیا و ونزوئلا به رغم مرز مشترک دو هزار و ۲۱۹ کیلومتری، از ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ و به دنبال تشدید تنش‌ها میان دولت ایوان دوکه (رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا) و دولت مادورو و حمایت دولت کلمبیا از خوان گوایدو رهبر مخالفان، به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا قطع شد.

چرخش در سیاست خارجی کلمبیا پس از سال‌ها تنش در روابط میان دو کشور با تصمیم اخیر دولت‌ها در از سرگیری روابط دیپلماتیک و معرفی سفرای رسمی به اوج خود رسید.

«ریکاردو لوزانو فِرِرو» آخرین سفیر کلمبیا در ونزوئلا (۲۰۱۵- ۲۰۱۸) در تحلیل برقراری مجدد روابط دو کشور به بی‌بی‌سی موندو گفت: روندی طولانی و پیچیده در پیش است اما این رویه می‌تواند برای هر دو کشور، فرصتی بزرگ باشد.

«رونال رودریگس» مدیر «رصدخانه ونزوئلا از دانشگاه روساریو» نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک موندو خاطر نشان کرد: تجارت میان ونزوئلا و کلمبیا در سال ۲۰۰۸ و زمانی که تنش سیاسی میان دو کشور وجود داشت به هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. حجم تجارت اما در سال گذشته که روابط دو کشور قطع شده بود (۲۰۲۱) به ۳۹۱ هزار دلار رسید و تخمین زده می‌شود که چنانچه روابط مرزی بهبود یابد، می‌توانیم این ارقام را امسال دو برابر کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/UHqfhK