امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا بورس ایران، بازاری «وظیفه‌شناس» است؟

بازار سرمایه اگر وظیفه‌های خود را نمی‌داند باید توجیه شود و اگر می‌داند و نمی‌تواند عمل کند، که همان مسئله درماندگی یا عجز و شکست بازار است و باید درمانی به موقع و به اندازه برایش به مرحله اجرا گذاشت.
به گزارش فراسو به نقل از ایبنا،  یک استاد اقتصاد در یادداشتی اختصاصی، درباره عملکرد بازار سهام و وظایفی که دارد نوشته است و می‌گوید: مگر بازار ثانویه سهام چه وظایفی بر عهده دارد که من و شما در وجدان کاری آن دچار شک و تردید می‌شویم؟ بازار ثانویه سهام نقشی حیاتی و بسیار مهم در جذب سرمایه‌های مردم جهت تأمین مالی پروژه‌های بنگاه‌های تولیدی و خدماتی ایفا می‌‌کند، یعنی لازمه بازار اولیه سهام است.

بازار ثانویه مکانی(نه فقط فیزیکی) برای معاملات اوراق بهادار دست‌دوم است، یعنی برای مثال برای سهام و اوراق بدهی که قبلاً نشر یافته اند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که در مهد ظهور و بروز این بازار‌ها، یعنی در غرب صنعتی، این بازار غالباً برای خرید و فروش در افق زمانی بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل است که بازار ثانویه از بازار اولیه در خرید و فروش سهام نفوذ و اثرگذاری قدرتمندانه تری دارد و این مهم از چشم متولیان آن غالباً پنهان می‌ماند.

وظایف بازار ثانویه

عملکرد بازار‌های ثانویه برای کم و کیف فعالیت‌های اقتصادی جامعه از اهمیت خاصی برخوردارند که با توجه به حوصله هم راقم این سطور و هم مخاطبان این یادداشت‌ها فقط به عمده‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/U5NSE9