امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

“رسوب حق بیمه”؛ چرا اپلیکیشن‌های بیمه‌ای از شفافیت می‌ترسند؟

ظاهرا محروم ماندن از منافع هنگفت رسوب حق بیمه مساله‌ای است که باعث تلاش برای گریز از شفافیت از سوی اپلیکیشن‌های خرید بیمه شده است.

به گزارش فراسو، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا در اطلاعیه‌ای از آماده‌سازی نهایی طرح سوییچ با هدف برقراری نظارت حاکمیتی در فضای کسب‌و‌کارهای آنلاین خبر داد.

مطابق اطلاعیه نهاد ناظر صنعت بیمه، راه‌اندازی این سوییچ “تسهیل‌کننده و برقرار‌کننده ارتباط بین کارگزاران و شرکتهای بیمه بوده و موجب شفاف سازی فرایند ارتباط بین بیمه‌گزاران و شرکت‌های بیمه خواهد شد”

از طرفی قاسم نعمتی، رئیس مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات بیمه مرکزی اخیرا در مصاحبه‌ای درباره ضرورت راه‌اندازی سوییچ بیمه، اظهار کرد: «یکی از ویژگی‌های سوئیچ بیمه این است که حق بیمه‌ها نباید در کارگزاری‌ها رسوب پیدا کند و باید مستقیما بلافاصله به شرکت پرداخت شود تا سیکل بیمه‌گری که قرار است مثلا سرمایه‌گذاری خاصی شود یا منابعی برای خسارت تامین شود مختل نشود».

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ناظر صنعت بیمه همچنین اظهار کرد: «مواردی را شاهد هستیم که این رسوب پول مفسده‌هایی را ایجاد کرده که به فلسفه وجودی کارگزاری‌های آنلاین، نظارت بیمه مرکزی و چرخه بیمه‌ای سالم صدمه می‌زند».

به طور کلی آن چیزی که تا حالا درباره طرح سوییچ بیمه مشخص شده این است که این پایگاه داده‎‌ای به بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر اجازه می‌دهد تا بر کلیه تبادلات مالی، بیمه‌ای و اطلاعاتی انجام شده در فضای آنلاین نظارت و کنترل داشته و از تخلفات مالی و اطلاعاتی احتمالی جلوگیری کند.

این دقیقا همان کاری است که بانک مرکزی نیز به عنوان نهاد ناظر حوزه بانکی در کشور از طریق شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا همان «شاپرک» در تراکنش‌های مالی آنلاین انجام می‌دهد.

ضرورت انجام این کار هم این است که اگر چنین نظارتی در حوزه‌های مالی برقرار نباشد اپلیکیشن‌ها به راحتی می‌توانند با ایجاد مناسبات مالی بیمار و سواستفاده از منابع مالی محدود صنعت بیمه این حوزه را با بحران‌های جدی مواجه کنند.

در چنین زمینه‌‌ای است که اعتراضات اخیر اپلیکیشن‌های فروش بیمه معنا پیدا می‌کند. آنها در واقع به دنبال استفاده از نوعی تاکتیک درآمدی به نام «رسوب حق بیمه» هستند؛ مساله‌ای که پیش از این هم بیمه مرکزی جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای رسما بر آن صحه گذاشته و نسبت به انجام آن هشدار داده بود.

رسوب حق بیمه در واقع به معنی تاخیر چندین ماهه واریز حق بیمه‌های دریافتی توسط برخی سایت‌های آنلاین به حساب شرکت‌های بیمه است. به عبارتی کارگزاری‌های آنلاینی که مطابق قانون باید واسط بین شرکت بیمه و بیمه‌گذار باشند، صدها میلیارد تومان از پول‌های دریافتی مشتریان را برای چندین ماه در حساب خود نگه می‌دارند و از عوائد هنگفت آن در این شرایط تورمی به خوبی بهره‌مند می‌شوند.

همه اینها در حالی است که ماهیت کسب‌و‌کاری و رسالت یک کارگزاری برخط نه معامله‌گری و دلالی با حق‌بیمه‌های دریافتی بلکه باید کسب سود از طریق بازاریابی و کارمزدهای دریافتی از فروش بیمه‌نامه‌ها باشد که ظاهرا این کار چندان برای آنها سودآور نیست.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ZR7uUt