امروز سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

آیا وبا کشنده است؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اسهال ناشی از بیماری وبا ممکن است چنان شدید باشد که طی ۲۴ ساعت مرگ و میر ایجاد کند، بنابراین اسهال شدید را باید جدی گرفت.

به گزارش فراسو، دکتر بهزاد مهدویان متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار کرد: وبا یک نوع بیماری میکروبی است که دستگاه گوارش را درگیر می‌کند و منجر به علائمی چون اسهال شدید، استفراغ و دل درد شده و در کمتر از ۵ درصد فرد دچار تب می‌شود.

وی تصریح کرد: اسهال ناشی از بیماری وبا ممکن است چنان شدید باشد که طی ۲۴ ساعت مرگ و میر ایجاد کند، بنابراین اسهال شدید را باید جدی گرفت.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: مراجعه به موقع به پزشک در کاهش مرگ و میر ناشی از اسهال شدید این بیماری بسیار موثر است و اگر فرد به موقع مراجعه نکند به دلیل از دست دادن آب و املاح بدن با شوک و افت فشار خون مواجه شده و در برخی افراد منجر به مرگ می‌شود.

وی گفت: تشخیص و درمان به موقع بیماری وبا از خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌کند، برآورد شدت کم آبی بدن و جایگزینی مایعات، تجویز آنتی بیوتیک، بستری و سرم تراپی از مهمترین اقدامات انجام شده برای بیمار مبتلا به وباست.

مهدویان خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی دست‌ها، پرهیز از آلودگی دهانی- مدفوعی، پرهیز از مصرف غذاهایی که کامل پخته نمی‌شوند و همچنین غذاهایی که به پاکیزه بودن آن‌ها شک داریم در کاهش ابتلا به بیماری وبا بسیار موثر می‌باشد.

وی با بیان اینکه بیماری وبا از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم انتقال می یابد و از راه تنفس انتقال نمی‌یابد، گفت: افراد مسن، کودکان، مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض بیماری وبا هستند و اگر فردی در خانواده مبتلا شد با رعایت موارد بهداشتی از انتقال آن به سایر افراد خانواده جلوگیری کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/wGrDhV