امروز سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنتاگون: به حمایت از تایوان برای دفاع از خودش ادامه خواهیم داد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور به حمایت از تایوان برای دفاع از خودش ادامه خواهد داد.

به گزارش فراسو به نقل از الجزیره، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور به حمایت از تایوان برای دفاع از خودش ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، پنتاگون افزود: ما به کمک به تایوان برای دفاع از خودش ادامه خواهیم داد و نمی‌خواهیم شاهد تغییر یک جانبه در اوضاع کنونی تنگه تایوان باشیم.‌

از سوی دیگر، پنتاگون درباره اوضاع اوکراین هم اعلام کرد: رئیس جمهور بایدن درباره عدم اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین بسیار واضح حرف زد و تغییری در تصمیم عدم مشارکت ما در جنگ ایجاد نشده است.

پنتاگون افزود: درباره اختصاص بسته های حمایت از اوکراین در آینده کار می کنیم اما هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت که چین علیرغم جنگ اوکراین به همکاری نظامی با روسیه ادامه می دهد.

این در حالی است که منابع آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که «جو بایدن» معتقد به دخالت نظامی در صورت حمله نظامی چین به تایوان است.

پایگاه آمریکایی اکسیوس به نقل از برخی منابع آمریکایی اعلام کرد که «جو بایدن» معتقد است که اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن باید مداخله نظامی کند.

در همین ارتباط نیز، دموکرات‌های سنا به آکسیوس می‌گویند که آنها معتقدند اظهارات بایدن که نشان می‌دهد ایالات متحده به طور نظامی از تایوان در برابر حمله چین دفاع می‌کند، عمدی – البته نه راهبردی – بوده است.

بسیاری از سناتورهای دموکرات نزدیک به بایدن گفته اند که فکر می‌کنند رئیس جمهور شخصاً معتقد است که در صورت حمله چین به تایوان، ایالات متحده باید وارد این درگیری نظامی شود.

به نظر می‌رسد که بایدن سیاست «ابهام استراتژیک» ایالات متحده را در حین سخنرانی در سئول، پایتخت کره جنوبی کنار گذاشته است و این سومین باری است که او درباره دخالت نظامی برای حمایت از تایوان اظهارنظر می‌کند.

هر چند هربار پس از سخنان بایدن کاخ سفید از این اظهارات عقب نشینی کرده است.

پیشتر بایدن در اظهارات روز سه شنبه خود به خبرنگاران گفته بود: «سیاست واشنگتن در قبال تایوان به هیچ وجه تغییر نکرده است.»

دولت آمریکا اذعان دارد که چین تایوان را بخشی از «چین واحد» می‌داند و در عین حال با هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت تایوان به شدت مخالف است.

در حالی که برخی نمایندگان دموکرات به صورت علنی موافقت خود با موضع بایدن در مورد تایوان اعلام کرده اند، برخی دیگر مواضع بایدن درباره تایوان را برای واشنگتن چالش برانگیز توصیف کرده اند.

سناتور باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز پیشتر روز دوشنبه در توییتی نوشته بود: «بایدن درست می‌گوید. بازدارندگی معتبر هم به شجاعت و هم به وضوح نیاز دارد و دموکراسی پر جنب و جوش تایوان شایسته حمایت کامل ما است.»

سناتور لیندسی گراهام هم نوشت: «اظهارات پرزیدنت بایدن مبنی بر اینکه ایالات متحده از تایوان در برابر چین دفاع خواهد کرد، کار درستی بود.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DMcDqZ