امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

“پست”، حرکت خود را به سمت هوشندسازی آغاز کرده است

شرکت ملی پست حرکت خود را به سمت هوشندسازی آغاز و در صورت تداوم این این روند آن را به نتیجه خواهد رساند.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، «هفته نامه عصر ارتباط » برای اطلاع از برنامه‌های شرکت پست در زمینه هوشمند سازی گفتگویی با حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی این شرکت داشته است که گزارش آن در ادامه آمده است.
اهمیت مساله «هوشمندسازی در حوزه پست» یکی از نکاتی است که همواره به عنوان امری اجتناب ناپذیر و لازم الاجرا بر آن تاکید شده است.در همین زمینه چندی پیش زارع‌پور وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه پست باید هوشمند شود، اعلام کرد: «برای حفظ این سرمایه ملی، پست باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند و در غیر این صورت به راحتی حذف می‌شود.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ضمن تشریح اقدامات شرکت پست در راستای هوشمندسازی گفت: «در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه هوشمندسازی پست صورت گرفته است که مهمترین آنها را می‌توانیم استقرار سیستم تفکیک مرسولات پستی به صورت هوشمند در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها بدانیم. این محل اتصال جریان داده‌ها به جریان فیزیکی کالاها است که پایه ترین بخش و عنصر هوشمند سازی در شبکه‌های پستی محسوب می‌شود.»
وی ضمن تاکید بر اهمیت هوشمندسازی خدمات پستی گفت: «هوشمند سازی خدمات در پست تنها راه (شکل گیری) زنجیره تامین در فرایندهای عملیاتی از جمع آوری(گرفته تا) رهسپاری توزیع نهایی و سطوح مدیریت و تصمیم گیری است. این موضوع با بهره گیری و مشارکت بخش خصوصی بوده و امیدواریم با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان محقق شود.»
غضنفری همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شرکت ملی پست در جهت ارائه خدمات وب سرویس گفت: «ارائه خدمات وب سرویس تولید بارکد به بیش از ۲۴۰ شرکت باعث شده که گام‌های اولیه هوشمندسازی به خوبی برداشته شود و لازم است این فرایند در قسمت‌های مختلف نیز ادامه پیدا کند. »
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه با اشاره به استفاده پست از فناوری‌های نوین افزود: «شرکت ملی پست هم با توسعه زیرساخت در نظر دارد با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تکنولوژی‌هایی مثل صندوق‌های هوشمند توزیع که اصطلاحا به آن لاکرز می‌گویند را راه‌اندازی کرده و با مجموعه فرایندهای عملیاتی و مدیریتی مبتنی بر داده به سمت هوشمندسازی حرکت کند.»
حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در پاسخ به این پرسش که آیا برای یکپارچه‌سازی سامانه‌ها در شرکت ملی پست برنامه مشخصی وجود دارد و به طور مشخص آیا برنامه تدوین شده ای برای ایجاد سامانه یکپارچه پستی داریم یا خیر و مشخصه‌های آن چیست گفت: «موضوع یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی شرکت ملی پست از موضوعات چالشی بسیار جدی شرکت است اما به دلیل گستردگی و پیچیدگی خدمات و فرایندهای پستی و همچنین به سبب ماهیت چند وجهی خدمات شامل فیزیکی، الکترونیکی و اینکه ما در یک شبکه مویرگی فعالیت داریم و عملیات انتقال از یک شبکه به شبکه جدید بسیار پیچیده است و باید کاملا مطالعه شده باشد تقریبا این مورد نیازمند زمان و طرح خیلی دقیقی است.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در خصوص مناقصه‌هایی که برای سامانه یکپارچه‌سازی پست انجام شده نیز گفت: « RFP این سامانه تهیه و چند بار هم مناقصه اش برگزار شده است ولی نتیجه دلخواه را نگرفته ایم. لازم است در این RFP بهبودهایی صورت گیرد و دوباره این کار انجام شود. قطعا این امر از مهمترین مسایل شرکت ملی پست خواهد بود که در حال بررسی و پیگیری است.»
غضنفری در خصوص نتایج و فواید یکپارچه سازی در شرکت پست نیز گفت: «مهمترین اثر این طرح این است که هوشمندسازی توسط مشتریان درک خواهد شد، کیفیت بالاتر سرویس‌های پستی در کنار این مهم خدمات ارزش افزوده مثل خدمات زمان و حدودی تحویل در یک بازه زمانی یک تا دوساعته به مشتری امکان تغییر آدرس تحویل یا زمان تحویل توسط گیرنده تا روز قبل تحویل و ارایه سرویس‌های ترکیبی فیزیکی و الکترونیکی امکان‌پذیر خواهد بود.»
باتوجه به تاکید وزیر ارتباطات بر هوشمند سازی در شرکت ملی پست و برنامه های مدیر عامل شرکت ملی پست از یک سو و تشریح برنامه‌ها و اقدامات عملی شرکت ملی پست جهت هوشمند سازی توسط معاون فنی و بازرگانی این شرکت از سوی دیگر، به نظر می‌رسد شرکت پست حرکت خود را به سمت هوشندسازی آغاز و در صورت تداوم این این روند آن را به نتیجه خواهد رساند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2FDW9o