امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فواید مصرف لبنیات در پیشگیری از انواع بیماری

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف باید روزانه حداقل ۲ واحد مصرف کنند.

به گزارش فراسو، آمنه مصیبی،بیان کرد: میزان مصرف شیر در گروه سنی زیر پنج سال ۲ واحد، پنج تا ۱۱ سال ۲ تا سه واحد، ۱۲ تا ۱۸ سال سه واحد، زنان باردار و شیرده سه تا چهار واحد ، بزرگسالان ۲ تا سه واحد و سالمندان ۲ واحد یا بیشتر  توصیه شده است.

وی افزود: نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل سه واحد شیر یا جایگزین آن باید مصرف کنند.

مصیبی ادامه داد: یک واحد شیر، برابر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب(کمتر از ۱.۵ درصد)، یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت، یایک چهارم لیوان کشک، یا ۲ لیوان دوغ و یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه است.

این کارشناس بیان کرد: تحقیقات مختلفی از تاثیر مثبت مصرف محصولات لبنی در پیشگیری از سرطان کولورکتال و تخمدان، حفظ فشار خون طبیعی و انقباض عضلانی گزارش شده است؛ کلسیم در شیر به راحتی جذب می‌شود و به همین دلیل است که شیر و فرآورده‌های لبنی منابع قابل اعتماد کلسیم هستند.

وی با بیان اینکه کلسیم موجود در شیر، نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد گفت: تحقیقات نشان داده است که در جوامعی که لبنیات کافی به ویژه شیر مصرف می‌کنند شیوع فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است. شیر و فرآورده‌های لبنی نقش اساسی در رشد و استحکام استخوان‌ها به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی دارند.

مصیبی ادامه داد: مصرف کافی شیر و لبنیات (۳-۲ واحد ) روزانه برای حفظ و ارتقای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان ضروری است.

این کارشناس توضیح داد: در حالی که مصرف شیر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند پوکی استخوان و احتمالا سرطان روده بزرگ و دیابت نوع ۲ همراه است، نگرانی در مورد ارتباط احتمالی بین مصرف زیاد لبنیات و سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان پروستات بیان شده است که نتایج جدید مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ارتباط معناداری بین چربی شیر اشباع لبنیات و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: غیر از کودکان  زیر ۲ سال تمامی افراد باید لبنیات کم چرب ( ۱.۵ درصد و کمتر ) به دلیل کم بودن کالری و کاهش دریافت کالری مصرف کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Mc9qno